Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre:
Forslag 1
§ 4 Arealformål, andre ledd skal lyde:
I områder som er regulert til spesialområde, for eksempel til
naturvernformål, bevaring eller sikringsområde for drikkevann, eller
områder som inngår i særskilte planer eller vedtak etter § 7 første
ledd nr. 3 og 4, gjelder de restriksjoner som følger av de konkrete
verne- eller planvedtak i tillegg til loven.
Forslag 2
§ 4 Arealformål, nytt tredje ledd skal lyde:
I områder som er vernet etter naturvernloven gjelder de bestemmelsene
som følger av naturvernloven og verneforskriftene foran denne lov.
Forslag 3
§ 7 Unntak for tiltak i kommunale eller statlige planer, første
ledd skal lyde:
Uten hensyn til § 4 kan kommunale planer åpne for følgende tiltak
i Marka:
1. tiltak i landbruk, herunder bygninger
og terrenginngrep
2. tiltak i eksisterende bosettinger, herunder bygninger,
terrenginngrep og eventuell næringsvirksomhet knyttet til eksisterende
bosetting
3. stier og løyper etter § 9
4. idrettsanlegg som kan innpasses innenfor lovens formål
5. offentlige infrastrukturanlegg som veger, jernbane, dammer,
vannforsyningssystemer, kraftledninger mv., samt områder for igangværende
råstoffutvinning
6. hytter som er åpne for allmennheten
7. andre tiltak i lokalsamfunn som allerede er etablert
innenfor markagrensen.
Forslag 4
§ 6 Kommunale og statlige planer, første ledd strykes.
Forslag 5
§ 9 Tilrettelegging for ferdsel, stier og løyper, første ledd
skal lyde:
Anlegging av stier og løyper krever tillatelse etter denne lov.
Anlegging av løyper over fire meter i bredden krever tillatelse
fra kommunen og reguleringsplan etter plan- og bygningsloven, kapittel
12.
Forslag 6
§ 9 Tilrettelegging for ferdsel, stier og løyper, fjerde ledd
skal lyde:
Fylkesmannen i Oslo og Akershus kan gi offentlige myndigheter
og organisasjoner for allment friluftsliv eller idrett som formål
rett til å anlegge, rydde, merke og preparere stier og løyper i
Marka.
Forslag 7
§ 9 Tilrettelegging for ferdsel, stier og løyper, femte ledd
første punktum skal lyde:
Fylkesmannen i Akershus kan i særskilte tilfelle vedta at inngrep
etter annet og fjerde ledd kan foretas uten forutgående samtykke.
Forslag 8
§ 11 Særskilt vern av friluftsområder, femte ledd første punktum
skal lyde:
Økonomisk tap som følge av vedtak etter denne paragraf kan i
samsvar med naturvernloven § 20 kreves erstattet av staten.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 9
Forslaget til § 2 i lov om naturområder i Oslo og nærliggende
kommuner (markaloven) realitetsbehandles ikke ved behandlingen av
Ot.prp. nr. 23 (2008–2009). Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget
med nytt forslag til § 2 – med forslag til markagrense i form av
digitalt kart etter at denne har vært til høring ved de samme høringsinstanser
som det opprinnelige lovforslaget.
Forslag 10
§ 10 Regler for motorisert og annen ferdsel, skal lyde:
I Marka er motorferdsel i utmark og vassdrag ikke tillatt med
mindre annet følger av denne lov eller forskrift gitt i medhold
av denne lov. All motorferdsel i utmark og vassdrag mv. skal foregå
varsomt og på tidspunkter som i minst mulig grad medfører ulemper
for friluftslivet, skader i terrenget eller forstyrrelser for dyrelivet.
På disse vilkår er nødvendig motorferdsel tillatt i forbindelse
med:
1. politi-, ambulanse- og redningstjeneste
og oppsyns- og tilsynstjeneste etablert med hjemmel i denne lov.
Redningstjenesten kan bedrive opplæring, øvelseskjøring, kjentmannskjøring
samt sikringskjøring med motoriserte kjøretøy i utmark uten å søke,
spesielt om dette når dette skjer i henhold loven og lov om motorferdsel
i utmark. Dette gjelder også i vernede områder,
2. offentlige post- og teletjenester,
3. person- og godstransport til og fra faste bosteder og
fra næringsdrift. Jakt, fiske og bærsanking regnes ikke som næring
i denne forbindelse,
4. skånsom transport av felt elg,
5. drift og vedlikehold av hytter,
6. Forsvarets øvelser, forflytninger og transporter,
7. transport i forbindelse med anlegg og drift av veger
og større anlegg, herunder dammer,
8. rutetransport som drives med løyve i henhold til yrkestransportloven,
9. vedlikehold av eksisterende løyper og andre ski- og idrettsanlegg,
10. anlegg av nye stier, løyper og andre ski- og snowboardanlegg,
11. utvidelse av eksisterende stier, løyper og andre ski-
og idrettsanlegg som er godkjent etter denne lov,
12. avholdelse av frilufts- og idrettsarrangementer, begrenset
til arrangøren,
13. transport i forbindelse med fiskekultiveringstiltak
med offentlig formål,
14. drift og vedlikehold av eksisterende energi- og kraftanlegg,
15. nødvendig istandsetting ved akutt utfall i områder som
er vernet eller midlertidig vernet etter § 11.
Forslag fra Høyre:
Forslag 11
Ot.prp. nr. 23 (2008–2009) – Om lov om naturområder i Oslo og
nærliggende kommuner (markaloven) sendes tilbake til Regjeringen.
Regjeringen bes legge frem et nytt lovforslag basert på et samspill med
vertskommunene og Markas brukergrupper.
Forslag 12
§ 1 Formål, skal lyde:
Formålet med loven er å fremme friluftslivet og tilrettelegge
for naturopplevelse og idrett i Marka. Loven skal sikre Markas grenser
og bevare et rikt og variert landskap og natur- og kulturmiljø med
kulturminner i Marka. Det skal legges til rette for bærekraftige
bosettinger i eksisterende lokalsamfunn som en naturlig del av kulturmiljøet.
Det skal samtidig tas hensyn til bærekraftig bruk til andre formål.
Loven skal ikke være til hinder for tidsmessig utøvelse av primærnæringer.
Forslag 13
§ 4 Arealformål, første ledd skal lyde:
Marka er landbruks-, natur- og friluftsområde (LNF-område) etter
plan- og bygningsloven.
Forslag 14
§ 5 Forbud mot bygge- og anleggstiltak, første ledd skal lyde:
Bygge- og anleggstiltak i strid med arealformålet er forbudt
i Marka.
Forslag 15
§ 14 Søknad om tiltak, første ledd skal lyde:
Tiltak omfattet av loven kan bare settes i verk dersom det er
gitt tillatelse av myndigheten etter loven. Tillatelse kan bare
gis dersom fordelene ved tiltaket må anses større enn de skader
og ulemper tiltaket vil medføre for eksisterende bosettinger, friluftslivet,
naturmiljøet eller de allmenne interesser for øvrig.
Forslag 16
§ 15 Dispensasjon, andre ledd skal lyde:
Dispensasjon kan bare gis dersom hensynene i lovens formålsbestemmelse
ikke blir vesentlig tilsidesatt, og fordelene ved å gi dispensasjon
etter en samlet vurdering anses for å være klart større enn ulempene
for eksisterende bosettinger, friluftslivet, naturmiljøet eller
allmenne interesser. Det kan ikke dispenseres fra kravet om utarbeidelse
av reguleringsplan etter plan- og bygningsloven eller andre saksbehandlingsregler.
Bestemmelsene om dispensasjon i plan- og bygningsloven gjelder ikke.