Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om lov om endring i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)

Dette dokument

Til Odelstinget

Sammendrag

Ansvaret for helserefusjonsområdet, hjemlet i folketrygdloven kapittel 5, er overført fra Arbeids- og velferdsetaten til Helsedirektoratet fra 1. januar 2009. Etter at de nødvendige lovendringene ble fremmet for Stortinget i Ot.prp. nr. 82 (2007–2008), er det oppstått et behov for å tilbakeføre noe av vedtakskompetansen for en begrenset periode. Begrunnelsen for dette er at frikortutstedelse skal overføres til Helsedirektoratet på et senere tidspunkt enn 1. januar 2009.

Stønad til noen av de behandlingshjelpemidlene som i dag er hjemlet i folketrygdloven kapittel 5, planlegges overført til samme lovs kapittel 10, som regulerer øvrige hjelpemidler. Samtidig skal ansvaret for andre behandlingshjelpemidler overføres til Helsedirektoratets underliggende organ, HELFO. Det uttales at inntil en slik ansvarsoverføring er gjennomført, er det av kompetansemessige grunner hensiktsmessig at innvilgelse av støtte til denne typen hjelpemidler fortsatt skjer i Arbeids- og velferdsetaten, og at vedtaksmyndigheten derfor tilbakeføres fra Helsedirektoratet til Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Departementet utelukker ikke at det også på andre områder av helserefusjonsfeltet vil kunne være aktuelt å delegere vedtakskompetanse, og mener at det også kan oppstå behov for at enkelte nye behandlingshjelpemidler må administreres av Arbeids- og velferdsetaten. Det foreslås derfor at hjemmelen til delegasjon utformes slik at det vil være anledning til å delegere vedtakskompetanse fra andre deler av helserefusjonsområdet dersom behovet skulle melde seg.

En slik delegasjon vil skje mellom to likestilte etater og krever derfor uttrykkelig hjemmel i lov. Det foreslås at Helsedirektoratet ikke på eget initiativ skal kunne gjennomføre en overføring av kompetanse ved delegasjon. Det må være enighet mellom de berørte departementene og etatene. Departementet foreslår derfor å endre folketrygdloven § 21-11a andre ledd slik at Helsedirektoratet etter godkjenning fra departementet kan delegere vedtakskompetanse etter folketrygdloven kapittel 5 til Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Arbeids- og velferdsetaten vil i henhold til folketrygdloven § 21-12 være klageorgan i de sakene som ved delegasjon overføres til Arbeids- og velferdsetaten. Det må imidlertid gjøres unntak for vedtak om frikort fattet i pilotprosjektet for ny automatisk frikortløsning. Vedtaks- og klageorganet vil her være HELFO-hovedkontor, underlagt Helsedirektoratet. Departementet foreslår at det i folketrygdloven § 21-11 a andre ledd inntas en bestemmelse om at Helsedirektoratet i forbindelse med delegasjonen også kan fastsette bestemmelser om klageinstans.

Forslaget innebærer ingen merkostnader.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Dag Ole Teigen og Lise Wiik, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, har merket seg at det etter at ansvaret for helserefusjonsområdet, hjemlet i folketrygdloven kapittel 5, er overført fra Arbeids- og velferdsetaten til Helsedirektoratet fra 1. januar 2009, er oppstått et behov for å tilbakeføre noe av vedtakskompetansen for en begrenset periode.

Komiteen støtter Regjeringens forslag i Ot.prp. nr. 39 (2008–2009) om endringer i lov om folketrygd som gir Arbeids- og velferdsetaten kompetanse til å behandle saker om bl.a. frikortutstedelse og saksansvaret for noen behandlingshjelpemidler.

Komiteen er enig med departementet om at det i folketrygdloven § 21-11 a andre ledd inntas en bestemmelse om at Helsedirektoratet i forbindelse med delegasjonen også kan fastsette bestemmelser om klageinstans.

Komiteen er opptatt av at brukernes rettigheter ikke svekkes, og at en overføring til folketrygdloven § 10-7 ikke bidrar til at ansvaret for helserefusjonene blir mindre oversiktlig.

Komiteen har merket seg at forslaget ikke innebærer noen merkostnader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Budsjett-innst. S. nr. 15 (2007–2008) og Budsjett-innst. S. nr. 15 (20008–2009) der Fremskrittspartiets medlemmer gikk imot overføringen av ansvaret for helserefusjonsområdet fra Arbeids- og velferdsetaten til Helsedirektoratet. Disse medlemmer mener fremdeles at brukernes rettigheter ville bli best ivaretatt ved at ansvaret for helserefusjoner lå hos Arbeids- og velferdsetaten.

Disse medlemmer merker seg at saksansvaret for noen behandlingshjelpemidler senere skal overføres til HELFO, som er Helsedirektoratets underliggende organ, mens andre behandlingshjelpemidler planlegges overført til folketrygdloven § 10-7. Slik disse medlemmer ser det, tyder dette på at ansvaret for helserefusjoner nå blir splittet opp og sannsynligvis mindre oversiktlig. Disse medlemmer er bekymret for at dette kan bety at brukernes rettigheter svekkes ytterligere, og at stadig flere områder planlegges tatt ut av folketrygdens refusjonssystem.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Odelstinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endring i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)

I

I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) gjøres følgende endring:

§ 21-11a andre ledd skal lyde:

Vedtak om ytelser etter kapittel 5 fattes av Helsedirektoratet. Helsedirektoratet kan delegere vedtakskompetansen til underliggende organer eller, etter godkjenning fra departementet, til Arbeids- og velferdsdirektoratet. Helsedirektoratet kan i forbindelse med vedtak om delegasjon fastsette særskilte bestemmelser om klageinstans.

II

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.

Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 14. mai 2009

Harald T. Nesvik Jorodd Asphjell
leder ordfører