Til Odelstinget
Ansvaret for helserefusjonsområdet, hjemlet i folketrygdloven
kapittel 5, er overført fra Arbeids- og velferdsetaten til Helsedirektoratet
fra 1. januar 2009. Etter at de nødvendige lovendringene ble fremmet
for Stortinget i Ot.prp. nr. 82 (2007–2008), er det oppstått et
behov for å tilbakeføre noe av vedtakskompetansen for en begrenset
periode. Begrunnelsen for dette er at frikortutstedelse skal overføres
til Helsedirektoratet på et senere tidspunkt enn 1. januar 2009.
Stønad til noen av de behandlingshjelpemidlene som i dag er hjemlet
i folketrygdloven kapittel 5, planlegges overført til samme lovs
kapittel 10, som regulerer øvrige hjelpemidler. Samtidig skal ansvaret for
andre behandlingshjelpemidler overføres til Helsedirektoratets underliggende
organ, HELFO. Det uttales at inntil en slik ansvarsoverføring er
gjennomført, er det av kompetansemessige grunner hensiktsmessig
at innvilgelse av støtte til denne typen hjelpemidler fortsatt skjer
i Arbeids- og velferdsetaten, og at vedtaksmyndigheten derfor tilbakeføres
fra Helsedirektoratet til Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Departementet utelukker ikke at det også på andre områder av
helserefusjonsfeltet vil kunne være aktuelt å delegere vedtakskompetanse,
og mener at det også kan oppstå behov for at enkelte nye behandlingshjelpemidler
må administreres av Arbeids- og velferdsetaten. Det foreslås derfor
at hjemmelen til delegasjon utformes slik at det vil være anledning
til å delegere vedtakskompetanse fra andre deler av helserefusjonsområdet
dersom behovet skulle melde seg.
En slik delegasjon vil skje mellom to likestilte etater og krever
derfor uttrykkelig hjemmel i lov. Det foreslås at Helsedirektoratet
ikke på eget initiativ skal kunne gjennomføre en overføring av kompetanse
ved delegasjon. Det må være enighet mellom de berørte departementene
og etatene. Departementet foreslår derfor å endre folketrygdloven
§ 21-11a andre ledd slik at Helsedirektoratet etter godkjenning fra
departementet kan delegere vedtakskompetanse etter folketrygdloven
kapittel 5 til Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Arbeids- og velferdsetaten vil i henhold til folketrygdloven
§ 21-12 være klageorgan i de sakene som ved delegasjon overføres
til Arbeids- og velferdsetaten. Det må imidlertid gjøres unntak
for vedtak om frikort fattet i pilotprosjektet for ny automatisk
frikortløsning. Vedtaks- og klageorganet vil her være HELFO-hovedkontor,
underlagt Helsedirektoratet. Departementet foreslår at det i folketrygdloven
§ 21-11 a andre ledd inntas en bestemmelse om at Helsedirektoratet
i forbindelse med delegasjonen også kan fastsette bestemmelser om
klageinstans.
Forslaget innebærer ingen merkostnader.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd
Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Dag Ole Teigen og
Lise Wiik, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun
og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli,
fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum,
og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, har merket seg at det
etter at ansvaret for helserefusjonsområdet, hjemlet i folketrygdloven
kapittel 5, er overført fra Arbeids- og velferdsetaten til Helsedirektoratet
fra 1. januar 2009, er oppstått et behov for å tilbakeføre noe av
vedtakskompetansen for en begrenset periode.
Komiteen støtter Regjeringens forslag i Ot.prp.
nr. 39 (2008–2009) om endringer i lov om folketrygd som gir Arbeids-
og velferdsetaten kompetanse til å behandle saker om bl.a. frikortutstedelse og
saksansvaret for noen behandlingshjelpemidler.
Komiteen er enig med departementet om at det i
folketrygdloven § 21-11 a andre ledd inntas en bestemmelse om at
Helsedirektoratet i forbindelse med delegasjonen også kan fastsette
bestemmelser om klageinstans.
Komiteen er opptatt av at brukernes rettigheter
ikke svekkes, og at en overføring til folketrygdloven § 10-7 ikke
bidrar til at ansvaret for helserefusjonene blir mindre oversiktlig.
Komiteen har merket seg at forslaget ikke innebærer
noen merkostnader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 15 (2007–2008) og Budsjett-innst. S.
nr. 15 (20008–2009) der Fremskrittspartiets medlemmer gikk imot overføringen
av ansvaret for helserefusjonsområdet fra Arbeids- og velferdsetaten
til Helsedirektoratet. Disse medlemmer mener fremdeles
at brukernes rettigheter ville bli best ivaretatt ved at ansvaret for
helserefusjoner lå hos Arbeids- og velferdsetaten.
Disse medlemmer merker seg at saksansvaret for
noen behandlingshjelpemidler senere skal overføres til HELFO, som
er Helsedirektoratets underliggende organ, mens andre behandlingshjelpemidler
planlegges overført til folketrygdloven § 10-7. Slik disse
medlemmer ser det, tyder dette på at ansvaret for helserefusjoner
nå blir splittet opp og sannsynligvis mindre oversiktlig. Disse
medlemmer er bekymret for at dette kan bety at brukernes
rettigheter svekkes ytterligere, og at stadig flere områder planlegges
tatt ut av folketrygdens refusjonssystem.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til proposisjonen og
merknadene og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endring i lov 28. februar 1997 nr. 19 om
folketrygd (folketrygdloven)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endring:
§ 21-11a andre ledd skal lyde:
Vedtak om ytelser etter kapittel 5 fattes av Helsedirektoratet.
Helsedirektoratet kan delegere vedtakskompetansen til underliggende
organer eller, etter godkjenning fra departementet, til
Arbeids- og velferdsdirektoratet. Helsedirektoratet kan i forbindelse med
vedtak om delegasjon fastsette særskilte bestemmelser om klageinstans.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 14. mai 2009
Harald T. Nesvik |
Jorodd Asphjell |
leder |
ordfører |