Til Odelstinget
Kultur- og kirkedepartementet har lagt frem en proposisjon med
forslag til endringer i lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting
(kringkastingsloven). Proposisjonen omfatter forslag om:
hjemmel for forhåndsgodkjenning av
NRKs nye medietjenester
begrensning av departementets instruksjonsmyndighet overfor
Medietilsynet i visse saker
hjemmel for kontroll av abonnentregistre mot NRKs register
over lisensbetalere
forbud mot reklame på NRKs tekst-tv-sider
endring i reglene om videresending i kringkastingsnett.
Departementet foreslår å lovfeste en ordning med forhåndsgodkjenning
av nye medietjenester NRK ønsker å tilby. Dette vil for eksempel
kunne omfatte etablering av nye radio- eller fjernsynskanaler eller nye
internettbaserte tjenester.
Systemet innebærer at det skal vurderes om det, ut fra et samfunnsmessig
perspektiv, er ønskelig at NRK tilbyr den aktuelle tjenesten.
Departementet ser ingen motsetning mellom å verne om den redaksjonelle
friheten og å ha en etterrettelig prosedyre for å vurdere hvordan
lisensmidler skal forvaltes. Ordningen med forhåndsgodkjenning verken
endrer eller utfordrer prinsippet i kringkastingsloven § 6-3 om
kringkastingssjefens ansvar for den løpende programvirksomheten.
Det fremgår av proposisjonen at flere høringsinstanser er bekymret
for at godkjenningsordningen vil stå i veien for en dynamisk utvikling
av nye tjenester i regi av NRK. Departementet er opptatt av at NRK må
ha mulighet til å utvikle nye tjenester og fortløpende kunne forholde
seg til teknologiske endringer og nye medietrender. Av denne grunn
bør terskelen for når forhåndsgodkjenning kreves, legges høyt. Det bør
kun være helt overordnede og prinsipielle spørsmål som skal underlegges
forhåndsgodkjenning.
Nærmere regler for ordningen vil bli fastsatt i forskrift, jf.
forslag til ny § 6-1 a tredje ledd. Forskriften vil bl.a. regulere
nærmere når et krav om forhåndsgodkjenning utløses, hvilken prosedyre
som skal følges og hvilke vurderingsmomenter som skal ligge til grunn.
I forslaget til paragrafens andre ledd angis det hvilke overordnede
hensyn som skal ivaretas. Det konkrete tiltaket må oppfylle demokratiske,
sosiale og kulturelle behov i samfunnet. Et avgjørende hensyn vil
være at en ny tjeneste kan begrunnes ut fra NRKs allmennkringkasteroppdrag,
slik dette fremgår av selskapsvedtektene og NRK-plakaten. Det følger
av dette at dersom NRK får godkjent en ny medietjeneste, vil dette
normalt ikke foranledige noe behov for å endre NRK-plakaten eller
vedtektene. Nye NRK-tjenester som ikke kan begrunnes ved henvisning
til disse dokumentene skal normalt ikke godkjennes.
I vurderingen bør det også tas hensyn til om den foreslåtte endringen
kan få negative konkurransemessige konsekvenser, for eksempel i
form av svekkede motiver for innovasjon og utvikling blant de kommersielle
aktørene. Dersom det blir konstatert at en ny NRK-tjeneste kan ha
slike konkurransemessige virkninger, kan den likevel bli godkjent
dersom de samfunnsmessige gevinstene totalt sett veier tyngre.
Departementet legger til grunn at nye tjenester skal tilføre
en merverdi i det totale eksisterende mediemarkedet. Det er samtidig
viktig at NRK som allmennkringkaster gis mulighet til å nå ut til
et bredest mulig publikum. Forutsetningen om merverdi må følgelig
ikke oppfattes som en sperre mot at NRK tilbyr tjenester som også
tilbys av kommersielle aktører. I mange tilfeller vil det kunne
påvirke tjenestens utforming, og således ha en egenverdi, at tjenesten
tilbys av en lisensfinansiert allmennkringkaster. Det faktum at
det finnes liknende kommersielle tilbud på markedet, trenger derfor
ikke innebære at en tjeneste i NRKs regi ikke vil kunne inneholde
et element av økt samfunnsverdi. I tillegg har det en egenverdi
at NRK har et bredt sammensatt tilbud som kan appellere til alle
grupper i samfunnet.
Medietilsynet vil ha ansvaret for den praktiske gjennomføringen
av testen. Tilsynet skal avgi en rådgivende uttalelse til departementet.
Den endelige beslutningen om forhåndsgodkjenning tas av Kongen i statsråd.
Det følger av proposisjonen at tilsynet med NRKs allmennkringkastingsoppdrag
skjer ved at Medietilsynet utarbeider en årlig rapport om NRKs allmennkringkastingsvirksomhet.
NRKs ordinære generalforsamling behandler rapporten som et fast punkt
på dagsorden. Dette danner grunnlag for Kultur- og kirkedepartementets
omtale av tilsynets rapport om NRK i den årlige budsjettproposisjonen.
Slik sikres Stortinget en mulighet til å ta stilling til om NRK
oppfyller allmennkringkasteroppdraget.
Allerede i dag utarbeider Medietilsynet allmennkringkastingsrapportene
uten at det legges føringer fra departementet. En vesentlig verdi
ved disse rapportene er nettopp at de utarbeides på et rent faglig grunnlag.
Forslaget om å avskjære departementets formelle instruksjonsmyndighet
bygger opp om dette prinsippet, men vil ikke innebære noen realitetsforandring
sammenliknet med dagens praksis.
Medietilsynet vil også ha ansvar for den praktiske gjennomføringen
av forhåndsgodkjenningen av NRKs nye tjenester, slik dette er foreslått
i ny § 8-5 i kringkastingsloven. På samme vis som ved allmennkringkastingsrapportene,
er det viktig for tilliten til tilsynets uttalelser i forhåndsgodkjenningssaker
at det foretas av Medietilsynet som fagorgan og at det ikke kan
gis individuelle instrukser fra departementets side.
Departementet holder fast ved at det ikke er grunnlag for å skille
mellom alminnelige fjernsynssendinger og tekst-tv. Begge deler er
teknisk sett kringkastingstjenester og leveres dessuten samlet til forbrukeren.
For at det ikke skal være tvil om at NRK er en reklamefri kringkaster,
er det derfor naturlig at reklame heller ikke er tillatt på deres
tekst-tv-sider.
Det går frem av proposisjonen at målet med forbudet er utelukkende
å fjerne reklame fra sidene for å rendyrke NRK som en reklamefri
allmennkringkaster.
NRK kan, med visse begrensninger, ha reklame på sine nettsider,
jf. NRK-plakaten punkt 5 c. Enkelte av høringsinstansene har anført
at også reklame på NRKs nettsider bør omfattes av forbudet i kringkastingsloven
§ 6-4. Spørsmålet har vært drøftet tidligere. I St.meld. nr. 6 (2007–2008)
NRK-plakaten – Noe for alle. Alltid, imøtegikk departementet flere
høringsinstansers innvendinger mot at NRKs nettsider får inneholde
reklame. Departementet konkluderte med at det var riktig å la NRK
få finansiere deler av sin internettvirksomhet gjennom reklameinntekter. Stortinget
sluttet seg til dette, jf. Innst. S. nr. 169 (2007–2008).
Departementet vil bemerke at en lovendring ikke bør tre i kraft
før tidligst 1. januar 2010.
Departementet foreslår at NRK gis rett til å innhente opplysninger
fra kunderegistrene til tilbydere av fjernsynsinnhold, samt å kontrollere
de innhentede opplysningene mot lisensregisteret.
NRK må ifølge proposisjonen gis effektive virkemidler til bruk
for innkreving av lisensmidlene. I dag kontrollerer NRK sitt lisensregister
opp mot informasjonen de får fra forhandlere og det sentrale folkeregisterets
opplysninger. Likevel er det estimerte tallet på "tjuvseere" på
11 pst. Dette indikerer klart at meldeplikten for forhandlere og
opplysningene i Folkeregisteret ikke er nok alene. En relativt stor
gruppe potensielle lisensbetalere blir ikke plukket opp. Kombinasjonen
av forhandlernes lister, Folkeregisteret og opplysningene fra betal-tv-tilbyderne
ventes å heve kvaliteten på opplysningene ettersom det skapes et
mer fullstendig bilde av hvem som har utstyr for å motta fjernsyn.
Slik vil NRK ventelig fange opp flere av dem som urettmessig ikke
betaler lisensen. Det kan også forventes at kvaliteten på opplysningene
hos NRK Lisensavdelingen blir mer korrekt og at innkrevingen av
avgiften kan bli mer presis. Departementet fastholder derfor at
NRK bør gis hjemmel til å innhente og bruke kundeopplysninger fra
betal-tv-tilbyderne for å kontrollere om kundene betaler kringkastingsavgift.
Departementet vil presisere at det kun er tale om et begrenset
sett med opplysninger som NRK kan kreve utlevert og at det vil ligge
klare begrensninger på NRKs bruk av disse. Bare navn og adresse
skal deles, og opplysningene kan kun brukes til kontroll mot NRKs
eget register. Behandlingen av opplysningene må dessuten skje i
samsvar med de krav som følger av personopplysningsloven. Personvernhensyn
er følgelig i henhold til proposisjonen godt ivaretatt.
Det fremgår videre av proposisjonen at den strenge angivelsen
av hvilket formål opplysningene kan benyttes til også er en sikkerhet
for at det ikke vil oppstå konkurransemessige problemer. NRK kan ikke
benytte opplysningene til noe annet enn lisensinnkreving. Selskapet
kan følgelig ikke nyttegjøre seg dem i sin øvrige virksomhet som
henholdsvis kringkaster eller medeier i betal-tv-selskap. Taushetspliktsreglene
i forvaltningsloven gjelder dessuten for NRK når selskapet utfører
oppgaver på vegne av det offentlige, typisk innkreving av en avgift. Departementet
legger opp til at det i lovbestemmelsen slås fast at NRK skal sikre
at tilgang til opplysningene begrenses til ansatte med tjenstlig
behov for slik tilgang.
Begrepet videresending benyttes både i lov 12. mai 1961 nr. 2
om opphavsrett til åndsverk (åndsverkloven) og i kringkastingsloven.
De to lovreguleringene ivaretar ulike formål og hensyn. Åndsverksloven
§ 34 gir hjemmel for å inngå såkalt avtalelisensavtale for videresending
av verk i kringkasting. Reglene i kringkastingsloven § 4-2 omhandler
det mer tekniske aspektet ved videresending av kringkasting og tilknytningen
dette har til kringkastingslovens konsesjonsregler. Departementets
forslag her har ingen betydning for tolkningen av åndsverkloven § 34.
For å bli betegnet som "videresending" må signalet allerede ha
blitt kringkastet i den forstand at innholdet er blitt gjort tilgjengelig
for en allmennhet. Avhengig av hvordan den tekniske overføringstjenesten
er lagt opp, vil forskjellige kringkastingsnett i ulik grad kunne
sies å drive videresending i lovens forstand. Hensikten med bestemmelsen
er å unnta distributørene for konsesjonsplikt. Det er derfor departementets
oppfatning at også distribusjon som ikke teknisk sett kan kalles
videresending bør dekkes i lovbestemmelsen. Departementet foreslår
at referansen til kabelnett tas ut og at begrepet videresending
i første og tredje ledd erstattes med det mer nøytrale "formidling".
Slik presiseres det at også annen type distribusjon av lovlig kringkasting
i ulike typer kringkastingsnett omfattes av fritaket for konsesjonsplikt.
En henvisning til eldre prosesslovgivning (rettergangsloven)
i § 2-3 i kringkastingsloven må endres som følge av ikrafttredelsen
av ny tvistelov, jf. Ot.prp. nr. 51 (2004–2005) og Innst. O. nr.
110 (2004–2005).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline
Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen,
fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet,
Trond Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til Ot.prp.
nr. 81 (2008–2009) fra Kultur- og kirkedepartementet der det legges
frem forslag til endringer i lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting
(kringkastingsloven). Proposisjonen omfatter forslag om:
hjemmel for forhåndsgodkjenning av
NRKs nye medietjenester
begrensning av departementets instruksjonsmyndighet overfor
Medietilsynet i visse saker
hjemmel for kontroll av abonnentregistre mot NRKs register
over lisensbetalere
forbud mot reklame på NRKs tekst-tv-sider
endring i reglene om videresending i kringkastingsnett.
Komiteen viser til at
departementet foreslår å lovfeste en ordning med forhåndsgodkjenning
av nye medietjenester NRK ønsker å tilby. Dette vil for eksempel
kunne omfatte etablering av nye radio- eller fjernsynskanaler eller
nye internettbaserte tjenester. Systemet innebærer at det skal vurderes
om det, ut fra et samfunnsmessig perspektiv, er ønskelig at NRK tilbyr
den aktuelle tjenesten.
Komiteen ser ingen motsetning mellom
å verne om den redaksjonelle friheten og å ha en etterrettelig prosedyre
for å vurdere hvordan lisensmidler skal forvaltes, og slutter seg
til forslaget.
Komiteen merker seg at
man legger opp til at tilsynet med NRKs allmennkringkastingsoppdrag skjer
ved at Medietilsynet utarbeider en årlig rapport om NRKs allmennkringkastingsvirksomhet.
NRKs ordinære generalforsamling behandler rapporten som et fast
punkt på dagsorden. Dette danner grunnlag for Kultur- og kirkedepartementets
omtale av tilsynets rapport om NRK i den årlige budsjettproposisjonen. Slik
sikres Stortinget en mulighet til å ta stilling til om NRK oppfyller
allmennkringkasteroppdraget.
Komiteen viser til at allerede i
dag utarbeider Medietilsynet allmennkringkastingsrapportene uten at
det legges føringer fra departementet. En vesentlig verdi ved disse
rapportene er at de utarbeides på et faglig grunnlag. Forslaget
om å avskjære departementets formelle instruksjonsmyndighet bygger
opp om dette prinsippet, men vil ikke innebære noen realitetsforandring
sammenliknet med dagens praksis.
Komiteen viser også til at Medietilsynet
vil ha ansvar for den praktiske gjennomføringen av forhåndsgodkjenningen
av NRKs nye tjenester, slik dette er foreslått i ny § 8-5 i kringkastingsloven.
På samme vis som ved allmennkringkastingsrapportene er det viktig
for tilliten til tilsynets uttalelser i forhåndsgodkjenningssaker
at det foretas av Medietilsynet som fagorgan, og at det ikke kan
gis individuelle instrukser fra departementets side.
Komiteen slutter seg til fremlegget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at det er viktig
at man løpende evaluerer ordningen. Disse
medlemmer vil her vise til at det må forutsettes at det faglige nivået
på det arbeid som gjøres i Medietilsynet holder et høyt nivå.
Disse medlemmer mener det kan være grunn
til å stille spørsmål på dette felt, og vil her henvise til tilsynets
behandling av konsesjoner for lokalradiostasjoner – hvor statsråd
Giske så behov for å gripe inn, og nå nylig der statsråden har bedt
om ny utreding i forhold til kanalvalg (VG 7. mai 2009).
Komiteen merker seg at
departementet holder fast ved at det ikke er grunnlag for å skille
mellom alminnelige fjernsynssendinger og tekst-tv. Begge deler er
teknisk sett kringkastingstjenester og leveres dessuten samlet til
forbrukeren. For at det ikke skal være tvil om at NRK er en reklamefri
kringkaster, er det derfor naturlig at reklame heller ikke er tillatt
på deres tekst-tv-sider.
Komiteen slutter seg til fremlegget.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil i denne forbindelse fremholde sitt syn fra
Innst. S. nr. 24 (2007–2008) om at NRK – som skal være en reklamefri
sone – benytter en betydelig andel skjermtid til å reklamere for egne
nettsider som bl.a. inneholder reklame og finansieres med reklameinntekter.
Den "reklamefrie sonen" blir dermed noe uklar og reiser en viktig
problemstilling vedrørende hvorvidt NRK som helhet kan ansees som
reklamefritt eller ikke. Videre skaper dette et dilemma for andre
aktører og nettportaler – som ikke finansieres via lisensavgiften
og som konkurrerer med NRK om de samme reklameinntektene. Disse medlemmer forutsetter at dette
er en problemstilling Regjeringen vil fortsette å følge nøye i tiden
som kommer.
Komiteen merker seg at
departementet foreslår at NRK gis rett til å innhente opplysninger
fra kunderegistrene til tilbydere av fjernsynsinnhold, samt å kontrollere
de innhentede opplysningene mot lisensregisteret.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, slutter seg til dette.
Flertallet mener NRK må gis effektive
virkemidler til bruk for innkreving av lisensmidlene og viser til
at det estimerte tallet på "tjuvseere" er på 11 pst. Dette indikerer
klart at meldeplikten for forhandlere og opplysningene i Folkeregisteret
ikke er nok alene. Flertallet er enig
i at kombinasjonen av forhandlernes lister, Folkeregisteret og opplysningene fra
betal-tv-tilbyderne vil heve kvaliteten på opplysningene, ettersom
det skapes et mer fullstendig bilde av hvem som har utstyr for å
motta fjernsyn.
Flertallet understreker at det kun
er tale om et begrenset sett med opplysninger som NRK kan kreve utlevert,
og at det vil ligge klare begrensninger på NRKs bruk av disse, slik
det fremgår av proposisjonen. Behandlingen av opplysningene må skje
i samsvar med de krav som følger av personopplysningsloven. Flertallet viser til at personvernhensyn
er godt ivaretatt.
Flertallet viser for øvrig til den
strenge angivelsen av hvilket formål opplysningene kan benyttes til,
slik det fremgår av proposisjonen, og mener dette også er en sikkerhet
for at det ikke vil oppstå konkurransemessige problemer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre går imot denne lovendringen. Disse medlemmer mener at med sitt innkrevingsapparat
har NRK allerede et meget effektivt virkemiddel til bruk for innkreving av
lisensmidlene. I dag kontrollerer NRK sitt lisensregister opp mot
informasjonen de får fra forhandlere og det sentrale folkeregisterets
opplysninger. Disse medlemmer vil hevde
at det allerede er for mye overvåkning, samkjøring av dataregistre
og mistenkeliggjøring av lovlydige norske borgere. Disse medlemmer mener
at ytterligere samkjøringer av dataregistre etc. kun bør forekomme
når det handler om alvorlig kriminalitet og da under strenge krav
til personvern.
Disse medlemmer viser til proposisjonens kapittel
5.4 der det heter:
"Både Datatilsynet, Get, Norsk
Kabel-TV Forbund, Viasat, RiksTV og Telenor er
skeptiske til forslaget på bakgrunn av personvernmessige hensyn.
Datatilsynet
uttaler:
"Datatilsynet har forståelse for NRKs
ønske om å inndrive samtlige avgiftspliktige krav, men mener at ytterligere
kontrolltiltak basert på en omfattende registertilgang ikke er veien
å gå for å oppnå en slik "null-visjon". I praksis innebærer forslaget
innsamling og registerkobling av en stor del av Norges befolkning
for å effektivisere kontroll av et lite mindretall."
RiksTV viser til forskrift om radioforhandleres meldeplikt
og påpeker:
"De aktuelle opplysningene synes
således å komme NRK i hende uten at det er behov for innsyn i tilbyderens
abonnementsregistre. Det foreslåtte inngrepet fremstår derfor som
uforholdsmessig, i og med at formålet helt eller delvis kan oppnås
på annen måte."
Andre høringsinstanser påpeker
konkurransemessige problemer aktualisert av NRKs eierskap i RiksTV. Konkurransetilsynet uttaler:
"Konkurransetilsynet
mener det kan være uheldig å opprette en ordning som kan gi faktiske
eller potensielle konkurrenter innsikt i hverandres virksomhet."
Viasat uttaler:
"Innen
betalings-TV-markedet er kunderegisteret en distributørs viktigste
aktivum og selve grunnlaget for virksomheten. Lovforslaget innebærer
satt på spissen at disse distributørene pålegges å gi fra seg dette,
vederlagsfritt, til en annen aktør på markedet."
Ved
siden av disse prinsipielle problemstillingene setter flere høringsinstanser
spørsmålstegn ved om distributørene faktisk besitter den informasjonen NRK
etter forslaget vil kunne kreve tilgang til.
Get uttaler:
"Selv
om en slik plikt til utlevering av abonnentregistre blir pålagt,
vil det i praksis ikke være mulig for Get å gi mer enn delvise oversikter
over Gets kunder. En eventuell plikt til utlevering av abonnentregistre
kan Get derfor bare delvis oppfylle, og nøyaktigheten av opplysningene
vil være usikker, samtidig som unøyaktighetene vil øke over tid."
RiksTV påpeker på sin side at de ikke
har opplysninger om kunder som kun mottar NRKs ukrypterte signaler
via en mottaker som ikke forutsetter registrering hos RiksTV, samt
at forslaget vil medføre merarbeid og kostnader for distributørene."
Komiteen merker seg at
man foreslår å endre kringkastingsloven med den hensikten å unnta
distributørene for konsesjonsplikt. Komiteen slutter seg
til dette.
Komiteen viser til at
en henvisning til eldre prosesslovgivning (rettergangsloven) i § 2-3
i kringkastingsloven må endres som følge av ikrafttredelsen av ny
tvistelov, jf. Ot.prp. nr. 51 (2004–2005) og Innst. O. nr. 110 (2004–2005).
Komiteen slutter seg til dette.
Komiteen viser til proposisjonen
og til sine merknader og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 4. desember 1992 nr. 127
om kringkasting
I
I lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting gjøres
følgende endringer:
§ 2-3 andre ledd skal lyde:
Første ledd begrenser ikke adgangen til å gi pålegg eller
å beslutte og iverksette tvangstiltak etter tvisteloven.
Ny § 2-13 skal lyde:
§ 2-13 Allmennkringkastingsrapport
Medietilsynet skal utarbeide en årlig rapport
om kringkasteres oppfyllelse av allmennkringkastingsforpliktelser.
Medietilsynet kan ikke instrueres av Kongen eller departementet
ved utarbeidelsen av slik allmennkringkastingsrapport.
§ 4-2 skal lyde:
§ 4-2 Rett til formidling
Formidling av lovlig kringkasting i kringkastingsnett kan
skje uten særskilt konsesjon.
Avtaler om videresending av kringkasting fra satellitt
skal inneholde en klausul om at norske kabelnett kan slutte seg
til avtalen på like vilkår.
Den som eier eller disponerer nett som kan formidle
kringkasting, kan formidle informasjon om driften av anlegget
eller programtilbud.
Ny § 6-1 a skal lyde:
§ 6-1 a Forhåndsgodkjenning av nye tjenester i
allmennkringkastingsoppdraget
Kongen i statsråd avgjør om det skal gis tillatelse til
å innlemme nye tjenester i Norsk rikskringkasting AS' allmennkringkastingsoppdrag.
Medietilsynet er ansvarlig for gjennomføringen av godkjenningsordningen
og avgir rådgivende uttalelse til departementet. Medietilsynet kan
ikke instrueres av Kongen eller departementet ved utarbeidelsen
av sin uttalelse.
Kun tjenester som oppfyller demokratiske, sosiale
og kulturelle behov i samfunnet kan godkjennes.
Kongen kan gi nærmere regler om ordningen, herunder
i hvilke tilfeller kravet om tillatelse gjelder.
§ 6-4 skal lyde:
§ 6-4 Finansiering m.v.
Virksomheten i Norsk rikskringkasting AS finansieres ved
kringkastingsavgift, salgsinntekter m.v. Virksomheten kan ikke finansieres
ved reklame i NRKs allmennkanaler eller tekstfjernsyn.
Kringkastingsavgift fastsettes av Stortinget.
Ny § 8-5 skal lyde:
§ 8-5 Opplysninger om kundeforhold
Den som mot vederlag tilbyr fjernsynssendinger ved
kringkasting eller formidling av kringkasting, plikter å gi Norsk
rikskringkasting AS opplysninger om sine kunders navn og adresse.
Norsk rikskringkasting AS kan kun bruke opplysningene
til kontroll mot sitt eget register over dem som betaler kringkastingsavgift.
Norsk rikskringkasting skal sikre at tilgang til opplysningene begrenses til
ansatte med tjenstlig behov for slik tilgang.
Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om opplysningsplikten
etter denne paragraf og om Norsk rikskringkasting AS' bruk av opplysningene.
§ 10-4 første ledd skal lyde:
For å sikre at plikter etter bestemmelsene i kapittel 2,
3 og 4 og § 6-4, § 8-1, § 8-2 og § 8-5 eller
forskrift eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av disse bestemmelsene
blir oppfylt, kan Medietilsynet ilegge den ansvarlige for oppfyllelsen
tvangsmulkt.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 26. mai 2009
May-Helen Molvær Grimstad |
Ulf Erik Knudsen |
leder |
ordfører |