Kredittilsynet fremmet i mars 2009 for departementet forslag
om å skifte navn til "Finanstilsynet". Ifølge Kredittilsynet er
det flere grunner til at tilsynet ønsker å skifte navn nå. Kredittilsynet
viser primært til at det foreslåtte navnet "Finanstilsynet" bedre
dekker området for tilsynets virksomhet, herunder det forhold at
tilsynet omfatter både bank-, forsikrings- og verdipapirtilsyn m.v.
Videre viser tilsynet til at navnet "Finanstilsynet" er bedre i
samsvar med hva tilsvarende tilsyn heter i andre nordiske land ("Finanstilsynet"
i Danmark, "Finansinspektionen" i Sverige og Finland), og med det
engelske navnet til Kredittilsynet ("Financial Supervisory Authority
of Norway"). Kredittilsynet legger opp til at det nye navnet tilpasses
den eksisterende logoen til Kredittilsynet.
Kredittilsynet foreslår å gjennomføre endringen av navneskiftet
i forbindelse med flytting til nye lokaler i Revierstredet 3 i desember
2009. I denne sammenheng må Kredittilsynet i alle tilfeller legge
ned mye arbeid i forbindelse med omprofilering (nye skilt, nye maler,
nye postale trykksaker m.m.). Kredittilsynet viser til at endring
av navn samtidig med flyttingen både er økonomisk gunstig og arbeidsbesparende.
Kredittilsynet antar at kostnadene ved et navneskifte samtidig med
flyttingen kan dekkes innenfor eksisterende budsjetter for 2009
og 2010 (inkludert dedikert flyttebudsjett).
Kredittilsynets navn er lovfestet, og en endring av navnet krever
lovendring. For at det skal være mulig å gjennomføre navneendringen
samtidig med flyttingen, må det fremmes lovforslag om endring av navnet
våren 2009. På grunn av endringens tekniske karakter, og av hensyn
til å kunne gjennomføre navneendringen i forbindelse med flytting,
er forslaget ikke sendt på høring.
Finansdepartementet slutter seg til forslaget fra Kredittilsynet
om en lovendring som innebærer at Kredittilsynet endrer navn til
Finanstilsynet. Etter departementets vurdering har navnet ingen
historisk eller kulturell forankring som tilsier at ikke navnet
kan endres.
Departementet slutter seg til Kredittilsynets vurdering av at
navnet "Finanstilsynet" bedre reflekterer tilsynets virksomhetsområde.
Departementet slutter seg til Kredittilsynets vurdering av at det
er hensiktsmessig med et navn som er i tråd med internasjonal praksis
for integrerte finanstilsyn. Dette må sees i lys av at tilsynets
virksomhet får et stadig mer internasjonalt tilsnitt som følge av
internasjonalt tilsynssamarbeid.
I Norden benyttes navnet "Finansinspektionen" i Sverige og Finland,
og "Finanstilsynet" i Danmark. En endring av navn til "Finanstilsynet"
i Norge kan etter departementets vurdering føre til en viss forvekslingsfare
med det danske Finanstilsynet, men departementet anser denne faren
for å være liten, og ikke et avgjørende argument mot navneskifte.
Departementet slutter seg til Kredittilsynets vurdering av at
det er gunstig å gjennomføre navneendringen samtidig med flyttingen.
Departementet er enig i at dette både er kostnadsbesparende og at
det kan bidra til å styrke fornyingseffekten av flyttingen.
Departementet foreslår også at lovens kortnavn "kredittilsynsloven"
endres til "finanstilsynsloven" for å reflektere institusjonens
nye navn. Departementet foreslår videre at lovens tittel moderniseres
i forbindelse med navneendringen. Etter departementets vurdering
vil både kredittinstitusjoner, forsikringsselskaper og verdipapirhandel
inkluderes i begrepet finansinstitusjoner. Det føres imidlertid
også tilsyn med foretak som ikke faller inn under begrepet finansinstitusjoner,
og dette bør fremkomme av tittelen. Departementet foreslår på denne
bakgrunn at lovens navn skal være: "lov om tilsynet med finansinstitusjoner
mv. (finanstilsynsloven)". Endring av lovens tittel og kortnavn
er ikke ment å innebære noen materiell endring i forhold til gjeldende
rett.
Departementet foreslår at navneendringen gjennomføres ved at
kredittilsynslovens § 2 første ledd endres. I tillegg må navnet
endres i alle lover der det forekommer. Dette foreslås gjort i en
endringsbestemmelse for de paragrafer der navnet Kredittilsynet forekommer.
Endring av lovens tittel medfører videre at det må fastsettes endringsbestemmelser
for de paragrafer som henviser til kredittilsynsloven eller dens
kortnavn, for å bringe lovverket i samsvar med den nye tittelen.
Det vises til forslag til lovvedtak del VIII, IX, X og XI.
Parallelt med denne proposisjonen legges det frem tre andre proposisjoner
som også nevner Kredittilsynet i lovteksten. Dersom disse lovendringene
blir vedtatt, må også "Kredittilsynet" endres til "Finanstilsynet"
for disse bestemmelsene. Det vises til forslag til lovvedtak del
XII, XIII og XIV.
Endring av navn på Kredittilsynet til Finanstilsynet vil medføre
at tilsynet må tilpasse logo til nytt navn, og endre brevhoder,
maler, skilter mv. I forbindelse med flyttingen må Kredittilsynet
i alle tilfeller endre maler, skilt og annet profileringsmateriell. Kostnadene
ved endring av navn blir derfor mindre enn det ellers ville ha blitt.
Kredittilsynet legger ikke opp til særskilte markedsføringstiltak
for å gjøre det nye navnet kjent. Departementet slutter seg til
Kredittilsynets vurdering av at dette ikke vil bli nødvendig.
Departementet slutter seg til Kredittilsynets vurdering av at
navneendringen kan gjennomføres innenfor tilsynets eksisterende
budsjetter for 2009 og 2010 (inkludert dedikert flyttebudsjett).
Komiteen viser til forslaget om å endre
navn fra Kredittilsynet til Finanstilsynet og slutter seg til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
også til finansministerens svar 19. mai 2009 på spørsmål fra saksordfører
om hva de totale kostnader ved en slik navneendring er, der finansministeren
blant annet svarer:
"Merkostnaden ved navneendring er derfor ikke betydelig".
Disse medlemmer er litt i tvil om hva "ikke betydelig"
betyr i kroner og øre, men legger til grunn at kostnadene for navneendring
ikke skal overstige 1 mill. kroner.