Helsepersonellovens hovedregel om taushetsplikt følger av helsepersonelloven
§ 21. Taushetsplikten gjelder også mellom helsepersonell. Aktuelle bestemmelser
om kommunikasjon og utveksling av helseopplysninger i behandlingsøyemed
er helsepersonelloven §§ 25 og 45.
Det følger av helsepersonelloven § 45 at helsepersonell som mottar
en anmodning om journalen eller opplysninger i journalen i behandlingsøyemed,
i utgangspunktet har plikt til å etterkomme anmodningen, når dette
er nødvendig for å yte helsehjelp. Det uttales at bestemmelsen i
§ 45 synes uklar og har gitt opphav til ulike tolkninger. Departementet
foreslår på denne bakgrunn endringer i ordlyden på bestemmelsen.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre merker seg at
forslaget i proposisjonen innebærer en utvidelse av hvem som kan
få tilgang til journalen, og en utvidelse av hvem som kan gi slik
tilgang til journal, ut over gjeldende reguleringer i §§ 25 og 45. Disse medlemmer bemerker at §§ 25 og
45 er gitt for å ivareta behovet for opplysninger til samarbeidende
personell i og utenfor institusjonen. Bestemmelsene har samme formål
og kriterier, men § 45 regulerer bruk av journal i samarbeidssituasjoner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen
og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, fra Høyre, fra Sosialistisk
Venstreparti, fra Kristelig Folkeparti, fra Senterpartiet, Trygve
Slagsvold Vedum, og fra Venstre, ser at forslaget henger sammen
med forslaget om tilgang til journaler på tvers av virksomheter.
Slik helsepersonelloven i dag er innrettet, kan helseopplysninger
utleveres etter forespørsel og etter konkret vurdering av behov (evt.
etter samtykke), mens forslaget til endringer i helsepersonelloven
§ 45 innebærer at helsepersonell kan få tilgang til en pasients
journal. Forslaget må sees i sammenheng med forslaget til endring
av helseregisterloven § 13.
Komiteen vil påpeke at bruk av elektronisk pasientjournal
innebærer en rekke muligheter for å bedre samhandlingen mellom ulike
helsevirksomheter.
Komiteen mener at de teknologiske
mulighetene samtidig også innebærer store utfordringer knyttet til
personvern i og med at muligheter for spredning av informasjon øker.
Komiteen mener det er viktig å finne
en riktig balanse mellom hensynet til nødvendig pasientinformasjonsflyt
og hensynet til personvernet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
vil påpeke viktigheten av at taushetsplikten etterleves, slik det
framgår av innledningen til proposisjonen. En pasient skal føle
seg trygg på at utveksling av taushetsbelagt informasjon mellom
helsepersonell bare skjer når det er absolutt nødvendig for behandling
eller oppfølging av en pasient. Flertallet vil
vise til at taushetspliktbestemmelsene skal hindre at pasienter
unnlater å oppsøke helsetjenesten av frykt for at opplysninger om
dem skal bli kjent av uvedkommende.
Flertallet viser til at helsepersonelloven
§§ 25 og 45 i dag åpner for utveksling av helseopplysninger når
dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp. Helsepersonelloven
§ 25 regulerer de situasjoner der helsepersonell samarbeider om
helsehjelp til en pasient, mens helsepersonelloven § 45 regulerer
adgangen til å utlevere helseopplysninger til andre som yter helsehjelp.
Flertallet har merket seg at bakgrunnen
for forslaget til endringer i helsepersonelloven § 45 er at tolkningen
av den har vært uklar og høyst forskjellig. Dersom ordlyden i § 45
tolkes strengt bokstavelig, vil det i enkelte tilfeller være praktisk
umulig å utlevere pasientopplysninger som er helt nødvendige for å
kunne tilby pasienten nødvendig helsehjelp, fordi den som skal vurdere
forespørselen, ikke er tilgjengelig.
Flertallet vil påpeke at departementet
legger til grunn i proposisjonen at helseopplysninger kan gis som
utlevering av kopi eller tilgang til helseopplysninger i pasientens
journal eller annet behandlingsrettet helseregister. Flertallet vil også understreke betydningen
av at pasienten faktisk blir informert om muligheten for at slik
tilgang kan gis, slik at kravet om samtykke blir reelt, jf. omtale
av endringer av helseregisterloven § 13.
Flertalletmerker
seg at det ved bruk av elektroniske systemer alltid må gjøres en
vurdering/forhåndsvurdering av om opplysninger i en journal kan deles
med annet helsepersonell som kan ha behov for disse, for å kunne
tilby pasienten nødvendig helsehjelp. Flertallet er
enig i at denne vurderingen må gjøres ved registreringen av opplysningene.
Uansett må journalene være strukturert slik at andre som yter helsehjelp,
kun gis tilgang til nødvendige helseopplysninger. Flertallet forutsetter
at det blir gjort tilpasninger i de elektroniske journalsystemene,
slik at de i alle deler av helsevesenet blir strukturert slik at nødvendige
helseopplysninger kan skilles fra annen sensitiv personinformasjon.
Flertallet viser til at departementet
på side 36 i proposisjonen uttaler at det i en aktuell behandlingssituasjon
må være vedkommende lege/helsepersonell som har til oppgave å tilby
pasienten helsehjelp, som må kunne vurdere om det er behov for å
få tilgang til nødvendige helseopplysninger om pasienten, blant annet
fordi det er dette helsepersonellet som i situasjonen er ansvarlig
for at helsehjelpen som tilbys, er faglig forsvarlig. Flertallet deler denne oppfatningen. Flertallet vil påpeke viktigheten av
at pasienten er godt informert om sine rettigheter ved bruk av elektroniske
pasientjournaler, og at de rutinene og systemene som praktiseres,
utformes og tilrettelegges slik at rettighetene oppfylles.
Flertallet støtter med dette departementets forslag
til endring av helsepersonelloven § 45. På bakgrunn av flertallets
forslag til endringer i helseregisterloven § 13, se nedenfor, foreslås
det at det i tillegg inntas en ny setning som andre punktum i § 45 første
ledd og som andre punktum i § 25 første ledd.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven)
gjøres følgende endringer:
§ 25 første ledd nytt andre punktum skal lyde:
For elektronisk tilgang til helseopplysninger på tvers av virksomheter
gjelder helseregisterloven § 13 tredje og fjerde ledd.
§ 45 første ledd andre og tredje punktum skal lyde:
For elektronisk tilgang til helseopplysninger på tvers av virksomheter
gjelder helseregisterloven § 13 tredje og fjerde ledd. Det skal
fremgå av journalen at annet helsepersonell er gitt helseopplysninger."
Komiteen viser til at
departementets forslag til lovendring innebærer at annet helsepersonell
fra interne eller andre virksomheter kan få tilgang til pasientopplysninger
når det er inngått avtaler om dette.
Komiteens medlemmer fra, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at
det er den som har skrevet journalen, eller databehandlingsansvarlig
i virksomheten som kan gi slik tilgang. Departementet mener at vurderingen
av hva som er nødvendig og relevant, foretas ved registrering av
opplysningene.
Disse medlemmer deler Datatilsynets
innvendinger hvor det sier at:
"Dersom mottaker skal vurdere hvilke konkrete opplysninger
som er nødvendige og relevante i den enkelte journal, må han nødvendigvis
gis tilgang til hele journalen. Faren er stor for at han derved
får tilgang til opplysninger som ikke er nødvendige og relevante.
For at helsepersonell i realiteten skal bevare taushet om forhold
som ikke er nødvendig og relevante for mottaker, må den taushetspliktige
selv foreta vurderingen."
Disse medlemmer vil også understreke
betydningen av at pasienten faktisk blir informert om muligheten
for at slik tilgang kan gis, slik at reservasjonsretten blir reell. Disse medlemmer vil påpeke at departementet
legger til grunn i proposisjonen at helseopplysninger kan gis som
utlevering av kopi eller tilgang til helseopplysninger i pasientens journal
eller annet behandlingsrettet helseregister, altså tilgang til intern
journal.
Disse medlemmer viser til at departementet sier
at vurderingen av hva som er nødvendig, skal foretas av den som
registrerer opplysningene. Disse medlemmer kan
ikke se at dette kan fungere i praksis da det er umulig å foreta
en vurdering av senere behov ved all registrering. Det vil også
bety at den som skal registrere opplysningene, må gjennomgå langt
flere opplysninger, også personsensitive, enn dem som har relevans
for saken.
Disse medlemmer bemerker at det følger
av loven §§ 39 og 40 og pasientjournalforskriften hva som skal innføres
i journal. Hovedvilkåret i § 40 er at opplysninger skal være relevante
og nødvendige. Hvilke forhold som er relevante og nødvendige ved utlevering
av opplysninger, vil imidlertid variere fra gang til gang. For å
sikre at kun nødvendig informasjon kommer til mottaker ved utlevering,
må det foretas en vurdering av en som kjenner journal og pasient.
En teknisk tilgang til journalopplysninger i et annet foretak gir
etter disse medlemmers syn ingen kontroll
med at opplysningene kun brukes i samsvar med databehandlingens
formål og ikke til andre formål som for eksempel forskning. Dagens
journalsystemer er heller ikke tilpasset selektiv utvelgelse av pasientdata
hos mottaker, siden journalnotatene registreres fortløpende, uavhengig
av diagnose. Ved gjennomgang av journalnotene hos mottaker må dermed
hele journalen gjennomgås for å finne fram til opplysninger som
kan ansees relevante for mottaker.
Disse medlemmer bemerker også at
loven i dag har et velfungerende system for hvem som skal vurdere
utlevering i § 39 (journalansvarlig) og pasientjournalforskriften,
og ser dermed ingen begrunnelse for at denne ordningen skal endres
til databehandlingsansvarlig. Disse medlemmer støtter dermed
ikke departementets forslag til endring av § 45 i helsepersonelloven.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven)
skal § 45 lyde:
§ 45 Utlevering av og tilgang til journal og journalopplysninger
Med mindre pasienten motsetter seg det, skal helsepersonell som
nevnt i § 39 gi nødvendige opplysninger i journalen til andre som
yter helsehjelp etter denne lov, når dette er nødvendig for å kunne
gi helsehjelp på forsvarlig måte. Det skal fremgå av journalen at
annet helsepersonell er gitt tilgang til journalen etter første
punktum.
Helseopplysninger som nevnt i første ledd kan gis av den journalansvarlige
for opplysningene eller det helsepersonell som har dokumentert opplysningene,
jf. § 39.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser til utfylling
av første ledd, og kan herunder bestemme at annet helsepersonell
kan gis tilgang til journalen også i de tilfeller som faller utenfor
første ledd."