Forslag fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
I lov 18. mai 2001 nr. 24 om helseregistre og behandling av helseopplysninger
(helseregisterloven) gjøres følgende endringer:
§ 7 skal lyde:
§ 7 Regionale, lokale helseregistre og virksomhetsovergripende,
behandlingsrettede helseregistre
Det kan ikke etableres andre regionale, lokale eller virksomhetsovergripende,
behandlingsrettede helseregistre med helseopplysninger enn det som
følger av denne eller annen lov.
Stortinget skal gi nærmere bestemmelser om etablering av regionale,
lokale og virksomhetsovergripende, behandlingsrettede helseregistre
og behandling av helseopplysninger for ivaretakelse av oppgaver
etter smittevernloven, spesialisthelsetjenesteloven, tannhelsetjenesteloven,
kommunehelsetjenesteloven og sosialtjenesteloven. Det omfatter også
virksomhetsovergripende, behandlingsrettede helseregistre for helsepersonell
med formalisert arbeidsfellesskap.
Virksomhetsovergripende, behandlingsrettede helseregistre kan
bare inneholde nærmere angitte helseopplysninger i det omfang som
er nødvendige for samarbeid om pasientbehandlingen mellom virksomhetene
og på de vilkår som for øvrig følger av denne lov og annen lovgivning.
Virksomhetsovergripende, behandlingsrettede helseregistre skal føres elektronisk.
Navn, fødselsnummer eller andre direkte personidentifiserende
kjennetegn kan bare behandles etter samtykke fra den registrerte.
Samtykke fra den registrerte er ikke nødvendig, dersom det i forskriften
bestemmes at helseopplysningene bare kan behandles i pseudonymisert
eller avidentifisert form ved ekstern kryptering.
For bruk av virksomhetsovergripende, behandlingsrettede helseregistre
for helsepersonell med formalisert arbeidsfellesskap er det tilstrekkelig
at pasienten gis informasjon om registeret med rett til å reservere
seg.
Forskriften skal angi formålet med behandlingen av helseopplysningene,
hvilke opplysninger som kan behandles, og eventuelt nærmere regler
om hvem som skal foreta pseudonymiseringen, og prinsipper for hvordan
det skal gjøres. Forskriften skal gi nærmere regler om hvordan opplysninger
kan gjøres tilgjengelig i henhold til samtykke fra – og i samråd med
– pasienten, plassering, registrering, tilgang og tilgangskontroll
med opplysningene. Forskriften skal videre gi regler om databehandlingsansvaret
for opplysningene.
§ 9 skal lyde:
§ 9 Særlig om innsamling av helseopplysninger til sentrale, regionale,
lokale helseregistre og virksomhetsovergripende, behandlingsrettede
helseregistre, meldingsplikt mv.
Virksomheter og helsepersonell som tilbyr eller yter tjenester
i henhold til apotekloven, kommunehelsetjenesteloven, sosialtjenesteloven,
smittevernloven, spesialisthelsetjenesteloven eller tannhelsetjenesteloven,
plikter å utlevere eller overføre opplysninger som bestemt i forskrifter
etter §§ 7 og 8 samt etter paragrafen her.
Stortinget skal gi nærmere bestemmelser om innsamling av helseopplysninger
etter §§ 7 og 8, herunder bestemmelser om hvem som skal gi og motta opplysningene
og om frister, formkrav og meldingsskjemaer. Den som mottar opplysningene,
skal varsle avsenderen av opplysningene dersom opplysningene er
mangelfulle.
§ 13 nytt andre ledd skal lyde:
Pasienten har rett til innsyn i logg som gir informasjon om hvem
som har hatt tilgang til helseopplysninger som kan knyttes til vedkommende.
Forslag 2
I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven)
skal § 45 lyde:
§ 45 Utlevering av og tilgang til journal og journalopplysninger
Med mindre pasienten motsetter seg det, skal helsepersonell som
nevnt i § 39 gi nødvendige opplysninger i journalen til andre som
yter helsehjelp etter denne lov, når dette er nødvendig for å kunne
gi helsehjelp på forsvarlig måte. Det skal fremgå av journalen at
annet helsepersonell er gitt tilgang til journalen etter første
punktum.
Helseopplysninger som nevnt i første ledd kan gis av den journalansvarlige
for opplysningene eller det helsepersonell som har dokumentert opplysningene,
jf. § 39.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser til utfylling
av første ledd, og kan herunder bestemme at annet helsepersonell
kan gis tilgang til journalen også i de tilfeller som faller utenfor
første ledd.