Departementet legger i proposisjonen fram forslag til ny lov
om voksenopplæring. Loven skal erstatte gjeldende lov fra 1976.
Etter forslaget skal den nye loven omfatte studieforbund, frittstående
fjernundervisningsinstitusjoner (nettskoler) og enkelte av de skolene
som idag er regulert i kapittel 6A i privatskoleloven. Loven vil
også omfatte nye skoler som blir godkjent etter den nye lovens kapittel
4. Etter en samlet vurdering foreslår departementet ikke å innlemme
folkehøyskolene i lovforslaget.
Proposisjonen bygger på Tron-utvalgets innstilling NOU 2007:11
"Studieforbund – læring for livet", som blant annet anbefalte en
ny lov til å regulere en mer samlet sektor for frivillig, fortjenestefri
opplæring utenfor det formelle utdanningssystemet.
Departementet viser til at regler om godkjenning av tilskuddsberettigede
opplysningsorganisasjoner ble innført i voksenopplæringsloven av
1976. I dag er det 20 offentlig godkjente studieforbund, med rundt 440
medlemsorganisasjoner, og 12 offentlig godkjente fjernundervisningsinstitusjoner.
Voksenopplæringsloven var den første i sitt slag. Siden har det vært
store endringer på utdannings- og opplæringsfeltet. Lovens virkeområde
er blitt betydelig redusert. Oppgaver er overført til andre lover.
I 1998 erstattet opplæringsloven en del av voksenopplæringslovens bestemmelser
om grunn- og videregående opplæring for voksne. Departementet anfører
at gjeldende lov har få gjenstående aktive bestemmelser og i dag
primært er en tilskuddslov som regulerer organisasjonsstrukturen
i studieforbund og frittstående fjernundervisningsinstitusjoner.
Departementet mener forslaget til ny voksenopplæringslov vil
gi studieforbund og frittstående fjernundervisningsinstitusjoner
en bedre og mer tidsmessig ramme for virksomheten. Samtidig vil
den nye loven gjøre det enklere for både brukere og offentlige myndigheter
å forholde seg til tilbydere av opplæring ved siden av det formelle
utdanningssystemet, hovedsakelig knyttet til frivillig sektor.
Departementet vil senere sende på høring forslag til forskrift
i medhold av bestemmelsene om studieforbund og nettskoler. Denne
forskriften vil erstatte dagens ni forskrifter til gjeldende voksenopplæringslov.
Tilsvarende vil det senere bli høring om forslag til forskrift for
skolene under kapittel 4. Det er departementets siktemål å skape
et mer oversiktelig og lettere tilgjengelig regelverk på dette feltet.
Departementet viser til at kapittel 6A i privatskoleloven regulerer
videregående skoler som gir yrkesrettet opplæring som ikke blir
gitt ved videregående offentlige skoler. Enkelte av skolene tilbyr
yrkesrettet opplæring på videregående skoles nivå. Men det er også
en del kapittel 6A-skoler som reelt sett befinner seg over videregående
skoles nivå, dvs. på dagens fagskolenivå. Ved behandlingen av Ot.prp.
nr. 37 (2006–2007) ble det gjennomført en opprydning i forholdet
mellom privatskoleloven og fagskoleloven og kapittel 6A i privatskoleloven
vedtatt opphevet fra 1. juli 2010. Innen denne dato må de skolene
som er godkjent etter kapittel 6A, innrette seg enten etter vilkårene
i fagskoleloven eller de ordinære vilkårene i privatskoleloven.
Skolene skal få beholde like gode rammebetingelser i de lover de
kommer inn under, jf. Innst. O. nr. 88 (2006–2007). Departementet
har i tråd med denne innstillingen vurdert nærmere hvilken lovmessig
ramme som vil sikre disse skolene uendrede rammevilkår også etter
at kapittel 6A er opphevet.
Departementet foreslår at de skoler som ikke har innrettet seg
etter fagskoleloven eller privatskoleloven innen 1. juli 2010, reguleres
i et eget kapittel 4 i ny voksenopplæringslov. Departementet foreslår
at de aktuelle skolene får beholde like gode rammebetingelser i
ny lov, og at de beholder mulighet for framtidig tilskudd for faktiske
elever begrenset til det elevtallet de i dag har godkjenning for.
Etter forslaget vil det også være hjemmel for godkjenning av nye skoler
etter kapittel 4 i ny lov.
Når det gjelder støtte fra Statens lånekasse for utdanning, er
det ikke departementets intensjon at lovforslaget skal føre til
endringer når det gjelder rett til utdanningsstøtte for elever og
deltakere ved skoler og virksomheter som omfattes av lovforslaget.
Departementet tar sikte på å følge dette opp med nødvendige tekniske
endringer i tildelingsforskriften til utdanningsstøtteloven.
Departementets forslag til endringer i de juridiske og økonomiske
rammevilkårene for studieforbund og nettskoler kan gjennomføres
innenfor nåværende budsjettramme. Når det gjelder skoler under foreslått kapittel
4, følger det av forslaget til § 17 at departementet etter en samlet
vurdering kan godkjenne nye skoler. Dette er imidlertid ikke noen
rettighetsbestemmelse. Ved vurderingen av om godkjenning skal gis,
kan departementet bl.a. legge vekt på hva det er budsjettmessig
rom for.