Til Odelstinget
Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag
om endringer i helsepersonellloven. I proposisjonen foreslår departementet
å endre § 53 slik at Helsedirektoratets adgang til å delegere godkjenningsmyndighet
til private yrkesorganisasjoner når det gjelder offentlig spesialistgodkjenning
av helsepersonell, opphører.
Helsepersonelloven § 53 første ledd siste punktum gir Helsedirektoratet
adgang til å delegere myndighet til å gi spesialistgodkjenning til
private yrkesorganisasjoner. Helsedirektoratet har delegert slik myndighet
til yrkesorganisasjonene for leger (Den norske legeforening), tannleger
(Den norske tannlegeforening) og optikere (Norges Optikerforbund).
I forskrift 21. desember 2000 nr. 1384 om spesialistgodkjenning
av helsepersonell er det gitt nærmere regler om spesialistgodkjenning
for disse tre helsepersonellgruppene. For vedtak om å gi blant annet spesialistgodkjenning
til helsepersonell er det i helsepersonelloven § 68 fastsatt at
klageinstans for disse vedtakene er Statens helsepersonellnemnd.
Det ble sendt høringsnotat om saken på høring 23. januar 2009
med 6 ukers høringsfrist. Departementet har mottatt realitetsuttalelser
fra 60 instanser.
Optikere har én offentlig godkjent spesialitet. Norges optikerforbund
har ansvaret for optikernes spesialistutdanning og behandler søknader
om spesialistgodkjenning etter delegert myndighet. Norges Optikerforbund
tar ikke betalt for å behandle søknader om spesialistgodkjenning.
Det er per i dag syv godkjente spesialiteter innenfor odontologi.
Søknadene om godkjenning behandles av Tannlegeforeningens spesialistkomité.
Det godkjennes i gjennomsnitt 20–30 spesialisttannleger årlig. Det
er i dag ca. 470 tannleger med spesialistutdanning, hvilket utgjør
ca. 10 prosent av landets tannleger. Tannlegeforeningen beregner
et gebyr på 2 500 kroner for norske søkere og 1 000 kroner for søkere
med spesialistgodkjenning fra EØS-land.
Dagens spesialitetsstruktur for leger omfatter 30 hovedspesialiteter
og 14 grenspesialiteter. Legeforeningen behandler søknader om spesialistgodkjenning,
og søker må oppfylle de krav til spesialistutdanning som er fastsatt
i spesialistreglene for de enkelte spesialitetene. Antall yrkesaktive
spesialister under 70 år i Norge er oppgitt til 10 640. I 2007 ble
det gitt 1 007 nye spesialistgodkjenninger. Det redegjøres nærmere
for Legeforeningens utdanningsfond som bl.a. i stor grad finansierer
kursutdanningen. Det redegjøres også nærmere for Legeforeningens
rolle i spesialistgodkjenningen. Det redegjøres for Nasjonalt råd
for spesialistutdanning av leger og legefordeling. Etter foretaksreformen
og reformen i den sentrale helseforvaltningen i 2002 er rådets sekretariat organisert
som del av det nye Helsedirektoratet.
Det redegjøres for regulering og organisering i Danmark, Sverige,
Finland og Island. Det er helsemyndighetene som er ansvarlige for
de ulike ordningene knyttet til spesialistgodkjenning i de andre
nordiske landene.
Departementet varslet i Nasjonal helseplan (2007–2010) en gjennomgang
av dagens utdanningssystemer, herunder å vurdere tiltak som kan
bidra til at innholdet i legenes spesialistutdanninger står i forhold
til helsetjenestens oppgaver og utfordringer, samt kravet om effektive
utdanningsløp.
Det anføres en rekke utviklingstrekk eller helsepolitiske avveininger
som departementet mener har betydning for hvordan dagens spesialistgodkjenningsordninger
og spesialistutdanninger kan vurderes med henblikk på endringer.
Departementet vil særlig framheve følgende:
behovet for bedret samhandling mellom
ulike grupper helsepersonell og ulike spesialister/spesialiteter,
den demografiske og epidemiologiske utviklingen medfører
endret behov for kompetanse,
økende erkjennelse av brukerperspektivets betydning,
ny medisinsk og annen helsefaglig kunnskap og teknologi
medfører endringer i arbeids- og ansvarsdelingen mellom spesialistene
og mellom leger og annet helsepersonell,
rask medisinsk kunnskapsutvikling stiller krav til kontinuerlig
oppdatering av legenes kunnskap,
rask kunnskapsutvikling og teknologisk utvikling, samt hyppigere
organisatoriske reformer, skaper behov for et dynamisk system innenfor spesialistutdanningen,
den teknologiske utviklingen skaper nye muligheter for utdanning
og undervisning,
de organisatoriske reformene i helsetjenesten har endret
rammebetingelsene for utdanningen som skjer i praksisfeltet i helsetjenesten,
internasjonalisering og økt migrasjon av helsepersonell
krever harmonisering av regelverk mellom land,
de regionale helseforetakene og universitetene har gitt
uttrykk for at de i større grad må få et større ansvar i spesialistutdanningen,
forskriften om spesialistgodkjenning av helsepersonell må
gjennomgås både med tanke på tekniske og materielle endringer,
yrkesorganisasjonene for leger, tannleger og optikere er
i dag gjennom godkjenningsordningen av spesialister gitt myndighet
som i andre nordiske land ligger i den sentrale helseforvaltningen.
Etter departementets oppfatning tilsier ovennevnte forhold at
det nå er behov for en gjennomgang av spesialistutdanningen og godkjenningsordningen for
spesialister.
Når Legeforeningen, Tannlegeforeningen og Optikerforbundet har
fått delegert myndighet til å gi spesialistgodkjenning på sine områder,
kan dette etter departementets oppfating gi organisasjonene en for
sterk innflytelse og kontroll på oppgaver som er, og bør være, et
statlig myndighetsansvar. Ordningen kan slik sett påvirke helsemyndighetenes
kontroll med utforming og organisering av spesialisthelsetjenesten.
Det uttales at selv om dagens ordning i det vesentlige har fungert
bra, er det slik departementet vurderer det, prinsipielt uheldig
å delegere offentlig myndighetsutøvelse til private yrkesorganisasjoner, ikke
minst på helseområdet hvor det er nødvendig med overordnet statlig
styring for å ivareta hensyn av økonomisk, samfunnsmessig og helsefaglig
art. En prinsipiell innvending mot dagens ordning er at den legger
opp til en sammenblanding av å være faglig premissleverandør og
fagforening.
Det understrekes at nye arbeidsformer og arbeidsdeling mellom
sykehus, og mellom spesialisthelsetjenesten og kommunenes helsetjenester,
tilsier et sterkere grep fra helsemyndighetenes side også når det
gjelder selve godkjenningen av spesialister. Ny kunnskap og teknologi
medfører endringer i arbeids- og ansvarsdelingen mellom spesialistene,
noe som også nødvendiggjør en vurdering av behovet for nye spesialiststrukturer.
Det er gjensidig avhengighet mellom organisering av helsetjenesten
og spesialistutdanningen, og da i særlig grad for legespesialistutdanningen.
Etter departementets oppfatning bør derfor spesialistutdanningen
av leger i størst mulig grad tilpasses og understøtte ønsket struktur
i spesialist- og primærhelsetjenestene.
Departementet vil understreke at det i et framtidig arbeid med
organisering av ny spesialistgodkjenningsordning og gjennomgang
av spesialistutdanningene, vil være nødvendig med et tett og omfattende samarbeid
med blant annet aktuelle yrkesorganisasjoner, fagnettverk, de regionale
helseforetakene og utdanningsinstitusjonene.
Departementet vil presisere viktigheten av at saksbehandlingen
på dette feltet skjer i henhold til de krav som følger av forvaltningsloven.
Departementet viser også til at en endring som den foreslåtte
vil bringe den norske spesialistgodkjenningsordningen i samsvar
med det som gjelder i de øvrige nordiske landene, nærmere bestemt
at godkjenningsmyndighet legges til den sentrale helseforvaltningen.
Det framholdes at nasjonale forpliktelser i henhold til EØS-reglene
bør ivaretas av et offentlig organ, og departementet mener at også
dette tilsier at myndighetsutøvelse i form av utstedelse av spesialistgodkjenning
bør utøves av offentlig myndighet.
Departementet antar at fra det tidspunkt Stortinget eventuelt
har vedtatt lovendringen, vil det kunne ta ca. to år før Helsedirektoratet
kan overta spesialistgodkjenningsfeltet.
Departementet estimerer at administrasjon av godkjenningsordningen
for optikere representerer ca. 0,2 årsverk til en kostnad av ca.
0,2 mill. kroner. For tannlegene anslår departementet dagens kostnad
til 0,5–1 mill. kroner. Departementet antar at Legeforeningens arbeid
i forbindelse med spesialistutdanning av leger er i størrelsesorden
15–25 mill. kroner pr. år. I tillegg kommer verdien av legenes arbeid
i arbeidstiden og ubetalt arbeid på fritiden. Verdien av dette er ikke
beregnet.
Det uttales at overføring av myndighet til å gi spesialistgodkjenning
til det offentlige vil få betydelige økonomiske og administrative
konsekvenser. Dersom Stortinget vedtar lovendringsforslaget vil økonomiske
og administrative konsekvenser ved ulike løsninger for organisering
av spesialistutdanningen bli vurdert. Den praktiske organisering
og finansiering av det framtidige utdannings- og godkjenningsarbeidet
vil bli utredet nærmere dersom Stortinget vedtar lovendringen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell,
Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag Ole Teigen,
fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og
lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene
Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og
fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, ser kvalitet i spesialistutdanningen
av helsepersonell som avgjørende for en god helsetjeneste. Komiteen ser
behovet for å tydeliggjøre myndighetsutøvelsen på dette feltet og
at godkjenningsmyndigheten for spesialistutdanningen utøves av helsemyndighetene. Komiteen støtter
derfor Regjeringens forslag i Ot.prp. nr. 83 (2008–2009) om endringer
i helsepersonelloven § 53.
Komiteen ønsker ikke å gå inn på framtidig organisering
og finansiering av spesialistutdanningen. Komiteen mener
det er nødvendig med et tett samarbeid mellom helsemyndighetene,
aktuelle yrkesorganisasjoner, fagnettverk, de regionale helseforetakene
og utdanningsinstitusjonene i det videre arbeidet med å utvikle
spesialistutdanningen.
Komiteen vil vise til at både Legeforeningen og
Sykepleierforbundet under høringen med komiteen uttalte at de ikke
var prinsipielt imot at adgangen til å delegere spesialistgodkjenningsmyndighet
til private yrkesorganisasjoner ble opphevet. Det som fremkom under
høringene, var en bekymring over hva som kan skje med selve spesialistutdanningen
i fremtiden som følge av det som fremkommer i proposisjonen.
Komiteen forutsetter at Regjeringen vil komme
tilbake til Stortinget med en egen sak vedrørende de områder av
proposisjonen som ikke vil bli behandlet i denne omgang.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen sak om organisering
og vilkår for den fremtidige ordningen med speisalistgodkjenning
og utdanning av spesialister i helsevesenet."
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til proposisjonen og
merknadene og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak:
A
vedtak til lov
om endringer i helsepersonelloven
I
I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. skal
§ 53 lyde:
§ 53 Tildeling av autorisasjon, lisens
og spesialistgodkjenning
Helsedirektoratet eller den det bemyndiger gir autorisasjon,
lisens og spesialistgodkjenning mot nærmere fastsatt godtgjørelse. Helsedirektoratet
eller den det bemyndiger gir også rett til å utøve yrke som
helsepersonell midlertidig i Norge uten norsk autorisasjon, lisens
eller spesialistgodkjenning, jf. § 52 første ledd. Departementet
kan i forskrift pålegge den enkelte utdanningsinstitusjon og andre
med utdanningsansvar å gi autorisasjon for utdanninger der det ikke
kreves praktisk tjeneste (turnustjeneste), jf § 48 andre ledd bokstav
b.
Helsedirektoratet eller den det bemyndiger kan nekte
en søker autorisasjon, lisens, spesialistgodkjenning eller rett
til å utøve yrke som helsepersonell midlertidig i Norge uten norsk
autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning, hvis det foreligger
omstendigheter som ville gitt grunnlag for tilbakekall etter § 57.
Vedtak etter bestemmelsens første og andre ledd er enkeltvedtak
etter forvaltningsloven.
Hvis det er grunn til å tro at tilbakekallsgrunn foreligger,
kan Helsedirektoratet eller den det bemyndiger
pålegge helsepersonell å underkaste seg undersøkelser som omtalt
i § 60.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
B
Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen sak om organisering
og vilkår for den fremtidige ordningen med speisalistgodkjenning
og utdanning av spesialister i helsevesenet.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 9. juni 2009
Harald T. Nesvik |
Trygve Slagsvold Vedum |
leder |
ordfører |