5. Andre organisasjonsmessige forslag

5.1 Generelt

       Foruten endringene i Hærens regionale og lokale organisasjon som det er redegjort for i kap. 4, legger departementet frem en rekke enkeltforslag. Disse har til sammen et innsparingspotensiale på ca 129 årsverk. Det vil kunne oppnås en årlig driftsbesparelse på ca 53 mill. kroner. Beregnet etter nåverdimodellen over en 10-års periode vil forslagene kunne gi en økonomisk innsparing på ca 326 mill. kroner.

       Forslagene er:

5.2 Nedleggelse av Lista flystasjon

       Det er ikke lenger behov for, hverken operativt eller av andre årsaker, å opprettholde Lista flystasjon. Flystasjonen foreslås lagt ned 1. juli 1996, og det vil i mellomtiden bli vurdert hvilke fysiske tiltak som må gjennomføres på stasjonen ved avvikling av den militære aktiviteten. Det vil i samråd med kommunale myndigheter bli vurdert nærmere om og på hvilken måte stasjonens infrastruktur kan nyttes til sivile formål. Nedleggelsen av flystasjonen vil kunne gi en innsparing på ca 52 årsverk og en årlig innsparing i driftsutgifter på ca 19 mill. kroner. Beregnet etter nåverdimodellen over en 10-års periode vil det kunne spares inn ca 110 mill. kroner.

5.3 Nedleggelse av heimevernsutdanningen på Lista og Ulven

       6-måneders utdanningen til Heimevernet på Lista og Ulven vil bli lagt ned. Utdanning av personell til Heimevernet med 6 måneders tjeneste vil i første rekke foregå i Åsegarden og Evjemoen samt til andre utdanningsgarnisoner som vil få ledig kapasitet. Departementet vil vurdere, sett i sammenheng med det fremtidige utdanningsbehov til Heimevernet og ledig utdanningskapasitet ved andre garnisoner, om Åsegarden bør legges ned fra 1997.

       Nedleggelsen av HV-utdanningen på Lista og Ulven vil kunne spare inn til sammen ca 45 årsverk, 18 mill. kroner i årlige driftsutgifter og ca 128 mill. kroner etter nåverdimodellen over en 10-års periode. HV-utdanningen på Ulven foreslås lagt ned 1. august 1994 og på Lista 1. august 1995.

5.4 Nedleggelse av eksplosivverkstedene i Nord-Norge (Bjerkvik), Vestlandet (Voss) og Trøgstad

       Det er i dag 5 eksplosivverksteder. Det vil i fremtiden ikke være behov for mer enn 1-2 av disse. Foreløpig beholdes verkstedene i Trøndelag og på Løten. De øvrige legges ned. Nedleggelsene vil kunne spare inn ca 23 årsverk og ca 65 mill. kroner etter nåverdimodellen over en 10-års periode. Nedleggelsene foreslås gjennomført i løpet av 1995.

5.5 Etablering av Sjøforsvarets driftstekniske skolesenter ved Haakonsvern

       Sjøforsvarets maskin- og elektroskole i Horten foreslås flyttet til Haakonsvern ved Bergen hvor det etableres et driftsteknisk skolesenter for Sjøforsvaret. Etableringen sikrer en styrking av det skipstekniske og tekniske fagmiljøet i Sjøforsvaret. Flyttingen vil innebære en utgift på ca 11 mill kroner beregnet etter nåverdimodellen over en 10-års periode. Flyttingen vil skje i løpet av 1996/97.

5.6 Andre endringer i Sjøforsvaret

       Det foreslås lagt ned en del eldre stridsanlegg samt torpedoverkstedene ved Sørlandet Sjøforsvarsdistrikt og Ramsund orlogsstasjon. Tiltakene har mindre personellmessige konsekvenser og vil kunne gi en driftsbesparelse på ca 34 mill. kroner over en 10-års periode beregnet etter nåverdimodellen. Endringene gjennomføres i løpet av 1994.

5.7 Flytting av Oppklaringseskadronen/Brigaden i Nord-Norge

       Det foreslås at eskadronen flyttes fra Skjold til Setermoen. Dermed oppnås en samling av kavaleriavdelingene i området Bardufoss-Setermoen. Flyttingen foreslås gjennomført i løpet av 1994.

KOMITEENS MERKNADER

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, har merket seg at Forsvaret i den omstillingsprosess som nå pågår ikke lenger har behov for å opprettholde virksomheten ved Lista flystasjon og foreslår denne nedlagt fra 1. juli 1996. Flertallet er enig i dette, men vil peke på den usikkerhet som er knyttet til en eventuell avvikling av eksisterende flystripe, bygninger og Marka skyte- og sprengningsfelt. Flertallet har merket seg at departementet tar sikte på et samarbeid med Farsund kommune når det gjelder disse forholdene. Flertallet ber departementet vurdere disse forholdene nøye, herunder « møllposealternativet », og forutsetter at departementet kommer tilbake til Stortinget med en nærmere redegjørelse om dette i løpet av 1. halvår 1995.

       Flertallet vil påpeke at nedleggelsen av flystasjonen vil kunne gi en innsparing på ca 52 årsverk og en årlig innsparing i driftsutgifter på ca 19 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet mener at de økonomiske og andre konsekvenser av en nedlegging av Lista flystasjon og en avvikling av bruk av Marka skytefelt ikke er tilfredsstillende belyst i proposisjonen.

       Dette gjelder spesielt ved avhending av flystasjon og skytefelt. Lista flystasjon representerer interesseområder for Luftforsvaret, Hæren, Heimevernet, Sjøforsvaret, de fleste av Forsvarets forvaltninger og ikke minst totalforsvarsinteresser for landsdelen.

       Disse medlemmer mener derfor at spørsmålet om nedleggelse må utsettes til et bedre beslutningsgrunnlag i form av en konsekvensanalyse som belyser forsvarsmessige, økonomiske og samfunnsmessige forhold foreligger. Dette er også anbefalinger som Forsvarets Bygningstjeneste gir uttrykk for i brev av 24. mars 1994 til Forsvarsdepartementet.

       Disse medlemmer peker på at det i vurderingen også må inngå en evaluering av et såkalt « møllposealternativ » som alternativ til en fullstendig avvikling av flystasjonen.

       Disse medlemmer vil peke på at Lista flystasjon representerer betydelige samfunnsmessige verdier. Det er derfor viktig å forvalte og utnytte disse ressursene på den mest gunstige måte.

       Lista flystasjon er den første flystasjon som blir foreslått nedlagt. Disse medlemmer mener derfor spesielt av den grunn at alle forhold vedrørende en nedleggelse med påfølgende avhending blir analysert og vurdert før en tar stilling til et nedleggingsforslag.

       Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:

       « Forslaget om nedlegging av Lista flystasjon utsettes. Det må utarbeides en konsekvensanalyse som belyser forsvarsmessig, økonomiske og samfunnsmessige forhold vedrørende nedleggelse og avhending samt et såkalt « møllposealternativ » for flystasjonen. »

       Komiteen har merket seg at nedleggelsen av HV-utdanningen på Lista og Ulven vil kunne spare inn til sammen ca 45 årsverk, 18 mill. kroner i årlige driftsutgifter og ca 128 mill. kroner etter nåverdimodellen over en 10-års periode. Komiteen har merket seg at HV-utdanningen på Ulven foreslås lagt ned 1. august 1994 og på Lista 1. august 1995.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, er enig i at den 6-måneders utdanningen til Heimevernet på Lista og Ulven legges ned. Utdanning av personell til Heimevernet med 6 måneders tjeneste vil i første rekke foregå i Åsegarden og Evjemoen, samt i andre utdanningsgarnisoner som vil få ledig kapasitet.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil gå mot at en del av Heimevernets 6-måneders utdanning flyttes fra Lista til Evjemoen. Utdanning av personell til Heimevernet med 6 måneders tjeneste bør i første rekke foregå i Åsegarden og Lista samt de andre utdanningsgarnisoner som vil få ledig kapasitet.Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

       « 6-måneders Heimevernsutdanningen på Lista fortsetter, slik Stortinget tidligere har vedtatt, inntil endelig vedtak om virksomheten på Lista flystasjon er fattet. »

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, lederen, viser til at ikke alle økonomiske komponenter inngår i de beregningene som er gjort forut for forslaget om å bringe 6-måneders utdanningen på Ulven (og Lista) til opphør. Dette medlem vil derfor foreslå at Stortingets tidligere vedtak om rekruttutdanning inntil 1997 på Ulven opprettholdes. Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

       « 6-måneders utdanning til Heimevernet fortsetter på Ulven til 1997 i tråd med Stortingets tidligere vedtak. »

       Komiteen har merket seg at det ved nedleggelsen av tre eldre kystartillerifort frigjøres betydelige arealer. Der hvor Forsvaret ikke lenger har behov for arealene vil komiteen be departementet søke å legge forholdene slik til rette at disse områdene i størst mulig grad kan komme allmennheten til nytte.