4. Komiteens merknader

Komiteen er enig med Riksrevisjonen i at det er nødvendig med retningslinjer for å klargjøre på hvilken måte og i hvilken utstrekning Riksrevisjonen skal kunne utøve kontroll i forhold til stiftelser. Komiteen har merket seg at aktuelle bestemmelser om stiftelser er inntatt i lov om stiftelser m.m. av 23. mai 1980 nr. 11, og at aksjelovens regler om revisjon gjelder for revisjon av næringsdrivende stiftelser så langt de passer. Komiteen registrerer at Riksrevisjonen kan, ifølge Finansdepartementets forskrift av 15. mars 1994, revidere statlige næringsdrivende stiftelser.

       Denne forskriften definerer også hva begrepet « statlige næringsdrivende stiftelser » innebærer.

       Komiteen har merket seg at når statlige myndigheter oppretter stiftelser, oppstår spørsmålet om det foreliggende forslag har konsekvenser Stortinget bør orienteres om eller ta stilling til.

       Etter komiteens mening er det viktig at Stortingets kontrollorgan, Riksrevisjonen, får rett og plikt til å føre kontroll med statlige stiftelser, og at dette må utledes av revisjonsloven av 8. februar 1918.

       Komiteen viser i denne forbindelse til Riksrevisjonens høringsuttalelse til NOU 1989:5 « En bedre organisert stat », der det bl.a. heter at:

       « Hensikten med opprettelse av stiftelser synes å være frihet for institusjoner i forhold til statlige bestemmelser og regulativer. Virksomheter som får bidrag eller tilskudd fra staten, som i hovedsak finansierer virksomheten, bør følge statens regelverk på det økonomiske og administrative området. »

       Komiteen er enig i dette synspunkt.

       For at Riksrevisjonen skal få foretatt den nødvendige kontroll med statlige stiftelser, mener komiteen det er nødvendig at det vedtas retningslinjer for dette arbeidet. Komiteen slutter seg til det framlagte forslag i form av instruks. Denne bygger på at Riksrevisjonens kontrollansvar må utledes av revisjonsloven av 1918.

       Komiteen er enig i at kontrollansvaret begrenses til « statlige stiftelser », der statlige myndigheter er gitt betydelig styringsfunksjon eller som baserer seg på statlige bevilgninger. Videre slutter komiteen seg til Riksrevisjonens syn om at den også skal føre kontroll med statsrådens myndighetsutøvelse i saker som vedrører statlige stiftelser.