2. Jernbaneformål

Endringer i vedtatt leiefullmakt for rullende godstrafikkmateriell

       Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (1993-1994) vedtok Stortinget at NSB i 1994 kan inngå avtaler om leie av rullende godstrafikkmateriell innenfor et beløp på 20 mill. kroner, likevel slik at samlede forpliktelser ikke overstiger 50 mill. kroner.

       Samferdselsdepartementet foreslår at gjeldende leiefullmakt for rullende godstrafikkmateriell for 1994 erstattes av en leiefullmakt som omfatter både gods- og persontrafikken.

       På grunn av inngåtte leieavtaler i 1994 og behov for ytterligere, kortsiktige leieavtaler, foreslår Samferdselsdepartementet at NSB for 1994 kan inngå avtaler om leie av rullende jernbanemateriell, begrenset til samlede forpliktelser på 160 mill. kroner.

Endringer i vedtatt bestillingsfullmakt for materiell til NSBs trafikkdel

       Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (1993-1994) vedtok Stortinget at NSB kan bestille materiell til trafikkdelen i 1994, avgrenset til 980 mill. kroner utover gitte bevilgninger til trafikkdelen.

       På grunn av bestilling av 20 nye el-lokomotiver til erstatning for utrangering av gamle lokomotiver og 15 nye togsett til Gardermoen foreslår Samferdselsdepartementet at vedtatt bestillingsfullmakt for 1994 økes med i alt 1.550 mill. kroner fra 980 mill. kroner til 2.530 mill. kroner.

       Samferdselsdepartementet forutsetter at nødvendige midler i 1995 og etterfølgende år må prioriteres innenfor rammen av de bevilgninger til investeringer i trafikkdelen som måtte bli vedtatt for 1995 og etterfølgende år.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til at NSB i 1994 kan inngå avtaler om leie av rullende jernbanemateriell til trafikkdelen, begrenset til samlede forpliktelser på 160 mill. kroner.

       Komiteen forutsetter at bundne leieutgifter i 1995 og eventuelt senere år som følge av den foreslåtte leiefullmakten, blir dekket innenfor rammene av de driftsbudsjettene som måtte bli vedtatt for 1995 og senere år.

       Komiteen slutter seg videre til at NSB i 1994 kan foreta bestillinger av materiell, begrenset til 500 mill. kroner utover gitte bevilgninger til kjørevegen og 2.530 mill. kroner utover gitte bevilgninger til trafikkdelen.

       Komiteen forutsetter at nødvendige midler i 1995 og etterfølgende år må prioriteres innenfor rammene av de bevilgninger til investeringer i trafikkdelen som måtte bli vedtatt for 1995 og etterfølgende år.