4. Departementets vurdering

Den foreliggende prinsippavtale (som er gjengitt under punkt XIV i proposisjonen) må ses i lys av konkurssituasjonen ved Kværner Mandal A/S som forelå på avtaletidspunktet. For å sikre gjennomføringen av prosjektet, bidrar såvel SFK som Kværner A/S med midler utover hva partene er juridisk og kontraktuelt forpliktet til.

       Etter avtalen får Kværner Mandal A/S tilført ca 400 mill. 1994-kroner utover den opprinnelige rammen for prosjektet, hvilket innebærer at Forsvaret må betale i underkant av 10 % i tillegg til den opprinnelige kontraktssum. Første fartøy vil bli nær to år forsinket, og det må avtales ny leveringsplan og betalingsplan for resten av fartøyene.

       Prinsippavtalen innebærer sterke incentiver for Kværner A/S til at prosjektet fullføres så raskt som mulig, og vil i sterkere grad enn hittil bidra til å sikre en effektiv gjennomføring av prosjektet. Departementet anser det derfor for sannsynlig at prosjektet kan fullføres innenfor de økonomiske rammer prinsippavtalen trekker opp.

       En eventuell konkurs ved Kværner Mandal A/S vil etter en foreløpig vurdering resultere i høyere kostnader enn den foreliggende prinsippavtale og kunne medføre ytterligere forsinkelser i prosjektgjennomføringen og fare for driftsavbrudd ved verftet og mulig tap av kompetanse.

       Fordyrelsen vil for Forsvaret medføre at de lavest prioriterte prosjekter blir skjøvet ut i tid, samt at oppstart av nye prosjekter blir vurdert utsatt.