Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Kristin Halvorsen, Eva Heir og Kjellbjørg Lunde om tiltak for å oppnå lik lønn for arbeid av lik verdi.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 169 (1994-1995)
  • Kildedok: Dokument nr. 8:1 (1994-95)
  • Dato: 30.05.1995
  • Utgiver: familie-, kultur- og administrasjonskomiteen

1. Innledning

   Til Stortinget.

       Representantene Kristin Halvorsen, Eva Heir og Kjellbjørg Lunde foreslår at Stortinget skal be Regjeringen om

1) å opprette en likelønnskommisjon for å utrede og foreslå tiltak mot kjønnsbestemte lønnsforskjeller,
2) å innarbeide en forpliktende likelønnsmålsetting i det nye lønnssystemet i stat og kommune,
3) å være en pådriver i arbeidet med å opprette likestillingsavtaler,
4) å utrede konsekvensene av å utvide Klagenemndas mandatområde til også å gjelde tariffavtaler.

       For begrunnelsen av forslaget vises til dokumentet.

2. Komiteens merknader

       Komiteen viser til den brede drøfting av likelønn som Stortinget gjennomførte i forbindelse med St.meld. nr. 70 (1991-1992) og den uttalelse departementet har gitt i forbindelse med behandlingen av dette forslaget. Likelønn er i dag et av de mest aktuelle likestillingsspørsmål, også i nordisk sammenheng, og det er bevist at det er forskjeller mellom kvinners og menns lønninger. Det vises i den sammenheng til de undersøkelser som er drøftet i Likestillingsmeldingen.

       Komiteen viser til det forskningsarbeidet som er gjort og gjøres fra departementet og andre for å bidra til økt kunnskap om årsaker til ulik lønn. Det vises videre til det arbeidet som nå er i gang for å revidere likestillingsloven og utvikle et system for arbeidsvurdering. Det vises også til at LO/NHO som en følge av årets lønnsoppgjør er blitt enig om å arbeide videre med likelønnsspørsmål frem til hovedoppgjøret 1996.

       Komiteen har merket seg at likelønn er prioritert i årets lønnsoppgjør, og vil understreke at likelønn i all hovedsak er en oppgave for partene i arbeidslivet.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre og representanten Roy N Wetterstad mener at forslaget om å opprette en likelønnskommisjon vil bidra til å forsinke arbeidet med å oppnå lik lønn. I den sammenheng vises det til den uttalelse departementet har lagt frem med oversikt over de tiltak det arbeides med i forbindelse med likelønnsproblematikken. Det å ytterligere utsette dette arbeidet i påvente av en kommisjonsrapport vil bidra til å forsinke de politiske målsettinger på dette området.

       Disse medlemmer vil derfor avvise forslagets pkt. 1.

       Komiteens flertall, alle unntatt Sosialistisk Venstreparti, mener at hovedprinsippet om at partene i arbeidslivet skal ha ansvaret for lønnsfastsetting og forhandlinger må opprettholdes. Staten som arbeidsgiver har i de senere år gjennomført lønnsoppgjør med likelønnsperspektiv. Det vises i den sammenheng til de tiltak som er gjennomført i siste tariffperiode. Flertallet går derfor inn for å oversende forslagets pkt. 2 til Regjeringen.

       Flertallet viser til Regjeringens arbeid med revidering av likestillingsloven. Dette vil da ikke omfatte bare offentlige bedrifter, men gjelde alle virksomheter. På bakgrunn av dette bes forslagets pkt. 3 oversendt Regjeringen til vurdering i forbindelse med revisjon av likestillingsloven.

       Flertallet er klar over at departementet i den forbindelse også ser på muligheten for å innføre lovkrav om handlingsplaner for likestilling. Det vises videre til hovedavtalen i staten der det kreves at lokale tilpasningsavtaler inneholder bestemmelser om likestilling. Det arbeidet som nå skjer omfatter ikke bare offentlig sektor, men alle typer virksomheter uavhengig av eierskap. Flertallet har merket seg Regjeringens offensive linje, og er enig i at arbeidet ikke kun skal gjelde offentlige virksomheter. Forslagets pkt. 3 vil derfor oversendes til Regjeringen for vurdering i forbindelse med revisjon av likestillingsloven.

       Flertallet har registrert den motstand som er hos partene i arbeidslivet mot å endre dagens regler om søksmålskompetanse for arbeidsretten. Det vises også til det arbeidet som skjer i forbindelse med likestillingsloven. Flertallet vil derfor oversende forslagets pkt. 4 til Regjeringen for videre vurdering.

       Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener det er viktig å utjevne lønnsforskjeller mellom typiske kvinne- og mannsyrker, men finner det ikke riktig at Stortinget nå vedtar forslag som kan gripe direkte inn i den pågående lønnskonflikt.

       Dette flertallet ønsker at Regjeringen også i framtida skal prioritere tiltak som kan virke utjevnende på lønnsforskjellene mellom kvinner og menn, både innenfor statlig, kommunal og privat sektor, og fremmer følgende forslag:

       « Stortinget henstiller til Regjeringen å fortsatt prioritere tiltak som kan virke utjevnende på lønnsforskjellene mellom kvinner og menn, både innenfor statlig, kommunal og privat sektor. »

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti vil ut fra en samlet vurdering av de tiltak som nå er varslet fra Regjeringa avvente spørsmålet om oppretting av en egen likelønnskommisjon til etter at Stortinget har behandlet forslag til ny likestillingslov i 1996 og foreslår på denne bakgrunn at dokumentets forslag pkt. 1 vedlegges protokollen.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Jorunn Hageler, er skuffet over at Regjeringa først neste år tar sikte på å fremme forslag til endringer av likestillingslova - endringer som vil omfatte forslagene i Dok.nr.8:01 (1994-1995) fra Sosialistisk Venstreparti.

       Gjennom brev til komiteen og uttalelser gitt av statsråden i media har dette medlem merket seg at lovkrav om handlingsplan for likestilling i alle virksomheter med mer enn 10 ansatte og endring av likelønnsbestemmelsen med sikte på sammenligning av arbeid på tvers av faggrenser, såkalt arbeidsvurdering, vil bli fremmet som forslag i den varslede odelstingsproposisjonen.

       Klagenemnda har i dag mulighet til å behandle saker som indirekte berører tariffavtaler. Forslagsstillerne av Dok.nr.8:01 mener imidlertid at denne retten må utvides og har i den forbindelse merket seg at statsråden i brev av 11. januar 1995 til komiteen skriver at:

       « Det er imidlertid en utilfredsstillende løsning å behandle enkelttilfeller som berøres av tariffavtalen når årsaken til ulikelønnen ligger i selve tariffavtalen. »

       Dette medlem deler statsrådens vurdering av dagens ordning.

       Dette medlem vil derfor understreke nødvendigheten av å foreta konkrete lovendringer slik at ombudets rolle blir styrket i kampen mot lønnsdiskriminering av kvinner, også når det gjelder tariffavtaler som etter likestillingsombudets oppfatning bryter med likestillingslova.

       Dette medlem vil vektlegge Regjeringens selvstendige ansvar for arbeidet med å nå målet om lik lønn for arbeid av lik verdi. Siden staten er en stor og viktig arbeidsgiver som sysselsetter mange kvinner, er det etter dettes medlems oppfatning av stor betydning at Administrasjonsdepartementet legger til grunn en offensiv strategi for å bedre kvinnelønna.

       Dette medlem viser til at mellomoppgjøret i statlig sektor tok et første skritt i retning av å bekjempe lønnsforskjeller mellom kvinner og menn, etter krav fra arbeidstakerorganisasjonene. Dette medlem mener at staten som arbeidsgiver må bidra til at kommende lønnsoppgjør styrker likelønnsprofilen slik at staten samarbeider og ikke motarbeider arbeidstakerorganisasjonene på dette området. Dette medlem ber Regjeringa å vurdere forslag om økte rammer til lønnsoppgjøret i offentlig sektor for å få fortgang i likelønnsarbeidet og fremmer forslag om dette.

       Dette medlem er enig i at dokumentets forslag pkt. 2, 3 og 4 oversendes Regjeringen.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sine merknader i B.innst.S.nr.II (1994-1995) om behovet for å prioritere lavtlønnsyrkene (kvinneyrker).

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringa om å prioritere tiltak for å utjamne lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i lønnsoppgjørene i statlig sektor. »

       Komiteens medlem, representanten Roy N Wetterstad, ser fastsettelsen av lønnsforhold som et anliggende mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og ser det ikke som noen politisk oppgave å regulere slike forhold.

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti:

Forslag 1

       Forslag 1 i Dok.nr.8:01 (1994-1995) - Forslag fra stortingsrepresentantene Kristin Halvorsen, Eva Heir og Kjellbjørg Lunde om tiltak for å oppnå lik lønn for arbeid av lik verdi - vedlegges protokollen.

Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 2

       Stortinget ber Regjeringa om å prioritere tiltak for å utjamne lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i lønnsoppgjørene i statlig sektor.

4. Komiteens tilråding

    Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I.

       Forslag 1 i Dok.nr.8:01 (1994-1995) - Forslag fra stortingsrepresentantene Kristin Halvorsen, Eva Heir og Kjellbjørg Lunde om tiltak for å oppnå lik lønn for arbeid av lik verdi - avvises.

II.

       Forslag 2, 3 og 4 i Dok.nr.8:01 (1994-1995) - Forslag fra stortingsrepresentantene Kristin Halvorsen, Eva Heir og Kjellbjørg Lunde om tiltak for å oppnå lik lønn for arbeid av lik verdi - oversendes Regjeringen til utredning og uttalelse.

III.

       Stortinget henstiller til Regjeringen å fortsatt prioritere tiltak som kan virke utjevnende på lønnsforskjellene mellom kvinner og menn, både innenfor statlig, kommunal og privat sektor.

Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 30. mai 1994.

Grethe G Fossum, Jon Olav Alstad, Eli Sollied Øveraas,
leder. ordfører. sekretær.