4. Post

4.1 Kap. 2452 Postverket (jf. kap. 5452, 5491 og 5603)

4.1.1 Endring av budsjettfullmakt

       Ved handsaminga av statsbudsjettet for 1995 fekk Postverket mellom anna fullmakt til å fråvike sitt driftsbudsjett og fråvike sitt investeringsbudsjett med inntil 50 mill. kroner utan framlegg for Stortinget, dersom reguleringsfondet ikkje blir redusert under ei minimumsgrense på 200 mill. kroner.

       Det er naudsynt at Postverkets reguleringsfond har eit visst nivå for at Postverket framleis skal ha handlefridom. Samferdselsdepartementet kan likevel ikkje sjå at det er naudsynt å ha ei serskilt nedre grense for storleiken på reguleringsfondet i samband med ovannemnde fullmakt.

       Departementet foreslår at Postsverkets fullmakt til å gjere endringar på drifts- og investeringsbudsjettet får følgjande ordlyd:

       « Postverket kan i 1995, utan framlegg for Stortinget, dersom det kan dekkjast av reguleringsfondet:
a) fråvike sitt driftsbudsjett
b) fråvike sitt investeringsbudsjett med inntil 50 mill. kroner.
Komiteens merknader

       Komiteens fleirtal, alle unntatt medlemene frå Høyre, viser til merknader i B.innst.S.nr.14 (1994-1995):

       « Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, vil understreke nødvendigheten av at reguleringsfondet er av en slik størrelse at det sikrer Postverket en forsvarlig økonomisk handlingsfrihet og beredskap.
       Flertallet vil vise til at både samfunnets behov for et landsdekkende godt tilbud, ønsket om å motivere til en effektiv drift og det faktum at Postverket møter sterkere konkurranse på alle sine områder, forutsetter størst mulig sikkerhet for rammevilkårene utover budsjettåret. »

       Fleirtallet vil peike på dei store utfordringane Posten har i samband med auka konkurranse og den raske utviklinga innanfor elektronisk formidling.

       Fleirtalet viser vidare til at Stortinget ved fleire høve har peika på at Posten bør ha eit reguleringsfond på 600-800 mill. kroner.

       Fleirtalet meiner at det må vere eit mål å oppretthalde reguleringsfondet på dette nivået. Det må såleis vere heilt unntaksvis at reguleringsfondet blir redusert til under 200 mill. kroner.Fleirtalet slutter seg med grunnlag i dette til departementets forslag til endring av budsjettfullmakten og er samd i at det ikkje er nødvendig med ei nedre grense for storleiken på reguleringsfondet i samband med denne fullmakten.

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at partiet gjentakende ganger har fremmet forslag om å omgjøre Postverket til et A/S.

       Disse medlemmene mener en slik styringsform vil gi Postverket den nødvendige handlefrihet som er nødvendig i en stadig hardere konkurranse. Disse medlemmene har konstatert at regjering og stortingsflertallet ikke har villet bidra til en slik positiv løsning som foreslått av Høyre.

       Disse medlemmene mener det fremsatte forslaget om å ta bort den nedre grense på reguleringsfondet i stor grad bærer preg av en tilleggsbevilgning som ikke innebærer noen økt varig handlefrihet for Postverkets styre og ledelse.

       Disse medlemmene vil derfor gå imot det fremlagte forslag IV i proposisjonen.