3. Nytt Rikshospital

3.1 Sammendrag

3.1.1 Kap. 730 Intervensjonssenter

       I St.prp. nr. 1 (1994-1995) er etablering av et intervensjonssenter ved Rikshospitalet med en ny type intervensjons-MR beskrevet.

       Ved såkalt « kikkhullskirurgi » kan man utføre kirurgiske operasjoner i kroppens indre organer gjennom et tynt rør, slik at åpen operasjon ikke er nødvendig. Ved utvikling av metoden har det vært utredet bruk av en intervensjons-MR, spesielt tilpasset dette. Nytt rikshospital har av General Electric blitt tilbudt å være et av 12-14 ledende internasjonale sentra for klinisk videreutvikling av intervensjons-MR, som er helt nyutviklet. Dersom Norge sier nei, vil tilbudet om utprøving av intervensjons-MR bli tilbudt sentra i andre land.

       Intervensjonssenter med MR inkludert gir et samlet investeringsbehov i perioden 1995-98 på 50,6 mill. kroner, årlige drifts- og vedlikeholdsutgifter 1996 til 1998 på fra 14,7 til 22,8 mill. kroner. Driftsutgifter i 1995 til intervensjonssenteret beregnes til 29,5 mill. kroner.

       Intervensjons-MR vil koste til sammen 26,6 mill. kroner. Det er forutsatt at 2 mill. kroner betales i 1995 av Forskningsrådet. Det resterende beløp dekkes over stasbudsjettet og fordeles med 8 mill. kroner i 1996, 8 mill. kroner i 1997 og 8,6 mill. kroner i 1998. Det foreslås at det gis tilsagnsfullmakt.

       Det beregnes merinntekter fra 1996 på 4,5 mill. kroner på Intervensjonssenteret og fra 1997 ca 7,5 mill. kroner. Inntektene vil f.o.m. 1996 dekke noe av driftsutgiftene. Dette gjelder gjestepasientinntekter da det beregnes at flere pasienter vil bli behandlet enn i dag. Etter hvert vil det bli overgang til poliklinisk behandling. Det er ikke beregnet inntekter i 1995.

       Det foreslås bevilget 27,5 mill. kroner i 1995 til intervensjonssenter med MR. Midlene blir fordelt med 1,8 mill. kroner under post 01, 1,7 mill. kroner under post 11, 15,4 mill. kroner under post 45 og 8,6 mill. kroner under post 46. I tillegg har Forskningsrådet avsatt 2 mill. kroner til formålet som dekker resterende beløp.

Andre endringsforslag på Nytt rikshospital

Postene 01 Lønn og godtgjørelser og 11 Varer og tjenester

Nevrokirurgi.

       Til styrking av nevrokirurgisk avdeling ved Nytt rikshospital foreslås 3,5 mill. kroner fordelt med 2 mill. kroner til post 01 og 1,5 mill. kroner til post 11. Midlene skal bl.a dekke økning av antall epilepsioperasjoner og en generell styrking av barnenevrokirurgien.

Pasientbehandling/høreapparater

       Til generell styrking av pasientbehandlingen foreslås bevilget 6 mill. kroner fordelt med 3 mill. kroner på hver av postene 01 og 11. Beløpet skal bl.a. dekke merutgifter i forbindelse med implantering av høreapparater til døvfødte barn og andre merutgifter i forbindelse med pasientbehandlingen.

Økt studenttilgang

       På grunn av økt studenttilgang vil det bli en merkostnad på 1,6 mill. kroner. Bevilgningen under post 01 foreslås derfor økt med 1,6 mill. kroner.

Post 45 Store nyanskaffelser

       Det foreslås bevilget 5 mill. kroner til innkjøp av IT-utstyr knyttet til etablering av et pasientadministrativt system og nytt økonomisystem.

3.1.2 Kap. 3730

       Det vises til omtale i St.prp. nr. 15 (1994-1995) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 9 (1994-1995) vedrørende mindreinntekter på enkelte statssykehus i 1994 og 1995.

Post 02 Salgs- og leieinntekter

       Poliklinikktakstene er med enkelte unntak, ikke endret fra 1994 til 1995. På kap. 3730 Nytt rikshospital er det forutsatt en prisjustering på kr 1.431.000. Takstene har ikke blitt hevet, og det foreslås derfor at inntektene under kap. 3730 post 02 reduseres med 1,4 mill. kroner.

Post 60 Refusjon fra fylkeskommuner

       Det redegjøres for avtale med Akershus fylkeskommune som bl.a. gjennom redusert pris for gynekologi innebærer at Rikshospitalet beholder gynekologipasientene fra Akershus for å opprettholde universitetsfunksjonen. Til sammen vil « Akershusavtalen » for 1995 gi ca 2,8 mill. kroner i mindreinntekter.

       Videre redegjøres det for tidligere avtale mellom Oslo og staten om opprettholdelse av 1.000 fødsler fra Oslo på Rikshospitalet. Denne avtalen opphørte 1. juni 1994, men fødsler fra Oslo ble opprettholdt. Oslo kommune ønsket, etter opphør av avtalen, å behandle alle normalt fødende kvinner på Oslos egne sykehus. I generalplanen for Nytt rikshospital er det forutsatt 1.000 fødsler fra Oslo. Det framholdes at det er av stor betydning for opprettholdelse av universitetsfunksjonen at Rikshospitalet mottar normalt fødende. Sosial- og helsedepartementet forhandler om en avtale med en ramme for gjestepasientinntekter for fødsler fra Oslo på 7,3 mill. kroner pr. år, med virkning fra 1. januar 1995. Mindreinntektene i 1995 blir på ca 7,1 mill. kroner.

       Kurdøgnprisene generelt er økt med ca 2 % fra 1994 til 1995. Dette gjelder imidlertid ikke takstene for hjerteoperasjoner og utredninger. Disse takstene er uendret fra 1994 til 1995. Mindreinntekt i forbindelse med dette utgjør kr 2.466.000, og det foreslås at inntektene reduseres med 2,5 mill. kroner i 1995 som en følge av dette.

       Samlet foreslås bevilgningen under kap. 3730 post 60 satt ned med 12,5 mill. kroner.

       Det vises for øvrig til behandlingen av St.prp. nr. 46 (1993-1994) der Stortinget samtykket i at restanser fra Oslo kommune og Telemark fylkeskommune ble ettergitt med til sammen 158 mill. kroner. Det foreslås at det under kap. 3730 post 60 avskrives restanser på inntil 10,9 mill. kroner.

3.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, har merket seg at Rikshospitalet har fått tilbud fra General Electric om å være ett av tolv til fjorten ledende sentra for klinisk videreutvikling av intervensjons-MR. Flertallet slutter seg til at det opprettes et slikt senter ved Rikshospitalet og ser det som svært viktig at det nye rikshospitalet også på dette området kan holde et faglig høyt internasjonalt nivå.

       Flertallet slutter seg også til avtalene som søkes inngått med henholdsvis Akershus og Oslo.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet vil understreke den nasjonale målsettingen om å fordele spisskompetanse til alle regioner. Disse medlemmer viser til at det nye rikshospitalet omfatter spisskompetanse på de fleste områder, og vil derfor gå inn for at kompetansesenter for endoskopisk kirurgi lokaliseres til et av de andre regionsykehusene.

       På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer forslag om at bevilgningene til MR-senteret trekkes ut av kap. 730.

       Disse medlemmer vil også stemme imot forslag IV.

       Disse medlemmer kan heller ikke støtte subsidieringen av Oslo kommune for å opprettholde avtalen om 1.000 fødsler fra Oslo til Nytt rikshospital. Det samme gjelder for avtalen med Akershus fylkeskommune om redusert pris på gynekologi.

       Disse medlemmer mener at en heller bør samarbeide med Ullevål Sykehus når det gjelder universitetsfunksjonen.

       Disse medlemmer viser til Senterpartiets merknader til St.prp. nr. 51 (1994-1995) vedrørende endringsforslag på kap. 730, som har budsjettkonsekvenser.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

« Kap. 730

Nytt Rikshospital
01 Lønn og godtgjørelser, forhøyes med kr 6.600.000
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 4.500.000
45 Store nyanskaffelser, kan overføres, forhøyes
med kr 5.000.000