Innstilling frå samferdselskomiteen om auka løyving på kap. 1066 Lostenesta og andre endringar på budsjettet for programkategori 16.60 Kystforvaltning.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 32 (1995-1996)
  • Kildedok: St.prp. nr. 3 (1995-96)
  • Dato: 07.11.1995
  • Utgiver: samferdselskomiteen

1. Kap. 1066 Lostenesta

       Fiskeridepartementet foreslår i proposisjonen

1. å auka løyvinga på kap. 1066 Lostenesta for 1995 med i alt 29,2 mill. kroner
2. at utgifter og inntekter for lostenesta for 1995 og 1996 kan sjåast i samanheng.

       Som bakgrunn for forslaga kan det visast til at i St.meld. nr. 43 (1993-1994) Losgebyr og losplikt og i tilleggsmeldinga St.meld. nr. 11 (1994-1995) er det ein føresetnad at ressursane i lostenesta skal haldast på om lag same nivå dei næraste to til tre åra til ein har gjort ei evaluering av dei nye losplikt- og losgebyrordningane. Det er difor naudsynt å fastleggje nærare dei rammene som skal gjelde for lostenesta i denne tida.

       På grunn av dei auka inntektene som trafikkauken langs norskekysten har ført til, har lostenesta dei seinare åra fått meirinntektsfullmakter.

       Den verkelege ressursramma for lostenesta har vore noko høgare enn dei årlege løyvingane.

       For å dekkja etterspurnaden etter lostenester har lostenesta trong til auka ressursar i 1995.

       Det har likevel synt seg at reglane og satsane for gebyra samla sett ikkje gir inntekter som dekkjer utgiftene.

       Etter Fiskeridepartementet si vurdering er det særs uheldig med store og hyppige endringar i gebyrsatsane. Fiskeridepartementet vil gå inn for at inntekter og utgifter for lostenesta vert sett samla for 1995 og 1996. Då kan ein auke på 10 % i gebyrsatsane frå 15. september 1995 og ut 1996 gi ei inntekt som dekkjer utgiftene for dei to åra samla, jf. utkast til vedtak i romertall II.

       I budsjettframlegget for 1996 er det ikkje teke omsyn til dette. Med den auken i gebyra som er sett i verk frå 15. september 1995, vil omlag 15 mill. kroner i utgifter i 1995 stå udekte. Dette tek departementet sikte på å innarbeide i budsjettet for 1996 anten i salderinga av budsjettet for 1996 eller når budsjettet for 1996 seinare vert revidert.

2. Nye inntektskapittel og -postar

     Fiskeridepartementet ynskjer frå og med statsbudsjettet for 1995 å gå over til bruttoføring av oppdrag for andre så langt råd er. I samband med dette vil det vere trong til å opprette nye inntektskapittel og -postar. I proposisjonen vert det gjort greie for forslaga til nye inntektspostar, og dei ulike oppdraga som Kystverket tek på seg.

3. Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, har merket seg at omleggingen av gebyrsystemet som ble innført fra 1. mai 1995 ikke har gitt tilstrekkelig dekning for de utgifter som gebyrene forventer å dekke.

       Flertallet er innforstått med at med en 10 % økning i satsene fra 15. september 1995 samtidig som det innføres en minstesats på 3 timer når los benyttes, ikke vil gi tilstrekkelig inntekter til å dekke utgiftene i 1995.

       Flertallet slutter seg til forslaget om spesielt kystgebyr/losgebyr i 1995 og 1996 skal dekke 100 % av utgiftene ved lostjenesten.

       Et annet flertall, medlemmene fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil vise til at da losloven ble behandlet i Stortinget høsten 1995, uttalte en samlet komité:

       « Komiteen viser til at det i St.meld. nr. 43 er lagt opp til at ressursene i lostjenesten i overgangsperioden på ca 2 år skal holdes på samme nivå som i dag. Komiteen mener det er viktig at det ikke foretas noen evaluering av ressursbruken og kostnader forbundet med nyordningen før systemet faktisk har fått virke i en 2 års periode. »

       Dette flertallet konstaterer at nyordningen har medført endringer i ressursbruken, noe som ikke er i samsvar med Stortingets forutsetninger. Dette flertallet vil peke på at de økonomiske utslagene for enkelte brukere av lostjenesten er blitt betydelige. Dette er en negativ konkurransefaktor for en transportform som dette flertallet - av miljø- og økonomiske grunner - mener ikke bør få svekket sin konkurranseevne.

       Dette flertallet mener det er behov for en nøye gjennomgang av praktiseringen av den nye losloven med sikte på å følge opp Stortingets forutsetninger.

       Komiteens medlemmer fra Høyre vil med bakgrunn i Stortingets behandling av losloven gå mot de i St.prp. nr. 3 (1995-1996) foreslåtte økninger på kap. 1066 post 01 og 11 og kap. 4066 postene 01 og 07.

       Disse medlemmer har med bekymring merket seg Riksrevisjonens sterke kritikk av Kystverkets svake økonomistyring samt brudd på reglementer. Det er også urovekkende at etaten ikke synes å oppfatte alvoret i Riksrevisjonens kritikk. Disse medlemmer vil peke på at Riksrevisjonen uttaler følgende i Dok.nr.1 (1995-1996):

       « Kystverkets besvarelser på Riksrevisjonens merknader er ofte utilfredsstillende og mangelfulle og saksbehandlingstiden er uakseptabel lang. I flere tilfeller er forhold som er tatt opp ikke blitt fulgt opp av etaten til tross for skriftlig tilbakemelding til Riksrevisjonen om at dette skal skje. Riksrevisjonen må derfor bruke betydelige ressurser på å følge opp saker som i utgangspunktet burde vært avklart og avsluttet. »

       Disse medlemmer konstaterer at Riksrevisjonens kritikk omfatter alle Kystverkets ansvarsområder, men at forholdet synes å være verst innenfor lostjenesten. Disse medlemmer konstaterer at Riksrevisjonen har avdekket en bevisst underbudsjettering på dette området. Riksrevisjonen konstaterer også at informasjonen til Stortinget har vært mangelfull. Disse medlemmer mener at det på denne bakgrunn er nødvendig med en omfattende gjennomgang av rutiner og budsjettkultur innen Kystverket. Disse medlemmer forutsetter at departementet iverksetter nødvendige tiltak umiddelbart og at det overfor Stortinget redegjøres for de oppnådde forbedringer senest våren 1996.

       Disse medlemmer vil også gå imot II i forslag til vedtak.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, setter fram følgende forslag:

« III

       Stortinget ber Regjeringen komme med en evaluering og bred gjennomgang av det nye lossystemet som egen sak i første halvår 1996, med sikte på å følge opp Stortingets forutsetning i Innst.S.nr.63 (1994-1995). »

4. Komiteens tilråding

       Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere slikt

vedtak:

       I statsbudsjettet for 1995 vert gjort følgjande endringar:

I.

Utgifter:
Kap. 1064 Havnetenesta
  33  Farleier,
        kan overførast, vert auka med kr 10.000.000
        frå kr 20.000.000
        til kr 30.000.000
   »     1066 Lostenesta
  01  Løn og godtgjersle,
        vert auka med kr 13.300.000
        frå kr 150.712.000
        til kr 164.012.000
  11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 15.900.000
        frå kr 55.648.000
        til kr 71.548.000
   »     1070 Elektroniske navigasjonshjelpemiddel
  11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 2.500.000
        frå kr 13.756.000
        til kr 16.256.000


Inntekter:
Kap. 4060 Kystadministrasjon
  07  Refusjonar, vert bevilga med kr 10.000
        frå kr 0 til kr 10.000
   »     4064 Havnetenesta
  07 Refusjonar, vert bevilga med kr 10.000.000
        frå kr 0 til kr 10.000.000
   »     4065 Fyrtenesta
  07  Refusjonar, vert bevilga med kr 10.000
        frå kr 0 til kr 10.000
Kap. 4066 Lostenesta
  01  Losgebyr, vert auka med kr 13.400.000
        frå kr 216.600.000 til kr 230.000.000
  07  Refusjonar, vert bevilga med kr 10.000
        frå kr 0 til kr 10.000
   »     4070 Elektroniske navigasjonshjelpemiddel
  07  Refusjonar, vert bevilga med kr 2.500.000
        frå kr 0 til kr 2.500.000


II.

       Stortinget samtykkjer i at spesielt kystgebyr/losgebyr i 1995 og 1996 skal dekkje 100 % av utgiftene ved lostenesta.

III.

       Stortinget ber Regjeringen komme med en evaluering og bred gjennomgang av det nye lossystemet som egen sak i første halvår 1996, med sikte på å følge opp Stortingets forutsetning i Innst.S.nr.63 (1994-1995).

Oslo, i samferdselskomiteen, den 3. november 1995.

Magnus Stangeland, Aud Blattmann, Solveig Torsvik,
leiar. ordførar. sekretær.