6. Kap. 8 Justisdepartementet

6.1 Behandling av beslag i straffesaker ved politikamrene

       I forbindelse med revisjonen av politiregnskapene for årene 1992 til 1994 har Riksrevisjonen avdekket en rekke feil og mangler ved behandlingen av beslag i straffesaker ved flere politikamre. Herunder nevnes:

- beslaglagte beløp i straffesaker oppbevares over lengre tid på beslagsrom og ved kassekontor uten å være bokført på gjennomgangskonto i politiregnskapet
- beslagsrapport skrives og leveres til regnskapsansvarlig for beslaglagte beløp i straffesaker lang tid (opptil 5 mnd.) etter at overlevering av selve beslagsbeløpet har skjedd
- sviktende interne kontrollrutiner rundt opptelling- og kvitteringsfunksjonen i forbindelse med oppbevaring og overlevering av beslaglagte beløp i straffesaker. Dette synes bl.a. å være medvirkende årsak til at betydelige beslaglagte beløp i straffesaker er kommet på avveie ved ett politikammer
- uklare rutiner vedrørende ansvar for registrering av beslag og adgang til oppbevaringsrom for beslaglagte gjenstander
- manglende samsvar mellom beslagsrapportnummer og merking av beslaglagte gjenstander som oppbevares på beslagsrom
- ufullstendig utfylling av beslagsrapporter når det gjelder saksnummer, navn, fødselsnummer og øvrige data som er aktuelle for identifisering av beslaglagte gjenstander
- i flere tilfeller har påtaleenhetene ved politikamrene ikke tatt stilling til hva som skal skje med beslag i straffesaker i forbindelse med endelig avgjørelse i sakene

       Reglene for politikamrenes behandling av beslag i straffesaker framgår av «Instruks for økonomiforvaltningen i politiet » av 1. september 1982 (punkt 14), som bl.a. har følgende ordlyd:

       « Beslaglagte verdier skal registreres i beslagsrapport (GP-5043). En kopi av rapporten nummereres i kronologisk orden for hvert år og samles i egen perm hos vedkommende som har ansvaret for oppbevaringen av beslaglagte gjenstander. Beslagsrapporten skal inneholde alle relevante opplysninger om beslagene og disposisjonene over disse. »

       Det framgår også av straffeprosessloven §§ 207 og 214 om beslag og utleveringspålegg, og Påtaleinstruksen § 9-5 at det bl.a. kreves at det settes opp nøyaktig fortegnelse over beslaglagte ting.

       Riksrevisjonen ser det som svært viktig at beslaglagte beløp og gjenstander i straffesaker blir registrert og oppbevart på korrekt måte i henhold til gjeldende regelverk.

       Justisdepartementet har i brev av 2. juni 1995 til Riksrevisjonen svart at den praktiske siden av « Instruks for økonomiforvaltning i politiet », har vært gjennomgått i forbindelse med etter syn og ved kurs for kontorsjefer ved politikamre. Det heter videre i nevnte brev at politimestrene, på bakgrunn av den svikten som er avdekket, vil innskjerpe plikten til å følge bestemmelsene som er nedfelt i økonomiinstruksen om ajourhold og beslaglagte verdier.

       Av Justisdepartementets brev av 2. juni 1995 framgår det at departementet i rundskriv G-59/95 til politimestrene m.fl. har fulgt opp de forhold som er påpekt i Riksrevisjonens brev av 7. april 1995.

       I samråd med Riksadvokaten, ber Justisdepartementet politikamrene om å foreta nødvendig gjennomgang av rutinene slik at disse fullt ut samsvarer med gjeldende bestemmelser, idet det presiseres at:

- beslaglagte beløp i straffesaker skal overføres daglig til hovedkasse og føres over gjennomgangskonto
- kvitterings- og opptellingsrutiner innskjerpes slik at risikoen for at beløp kommer på avveie blir eliminert
- beslagsrapport på alle beslag skal skrives umiddelbart
- det skal være innført klare rutiner vedrørende ansvar for registrering og adgang til oppbevaringsrom for beslag
- beslagsrapporter skal være fullstendig utfylt når det gjelder saksnummer, navn, fødselsnummer og øvrige data som er aktuelle for identifisering av beslaglagte gjenstander
- den påtaleansvarlige må påse at beslag som det ikke lenger er behov for, blir hevet, at spørsmål om eventuell inndragning blir vurdert i forbindelse med den påtalemessige avgjørelsen, og at beslaget for øvrig blir behandlet i henhold til straffeprosessloven §§ 213 - 214 når saken er endelig avgjort.

       Riksrevisjonen har merket seg at Justisdepartementet i rundskriv G-59/95 til politimestrene m.fl., har bedt om at politikamrene foretar en nødvendig gjennomgang av rutinene for behandling av beslag i straffesaker slik at disse fullt ut samsvarer med gjeldende bestemmelser.

       I den forbindelse understreker Riksrevisjonen betydningen av at det fra departementets side blir foretatt kontroll med at retningslinjene blir fulgt, og Riksrevisjonen vil sterkt understreke betydningen av at politiet har en tilfredsstillende internkontroll også for beslag.

       Riksrevisjonen foreslår:

       « Til observasjon. »

6.1.1 Komiteens merknader

       Komiteen ser det som særs viktig at beslaglagde beløp og gjenstander i straffesaker vert registrert og oppbevart på ein korrekt måte i samsvar med det gjeldande regelverk.

       Komiteen har vidare merka seg at Justisdepartementet i rundskriv G-59/95 til politimeistrane m.fl. har bedt om at politikamra foretar ein nødvendig gjennomgang av rutinene for behandling av beslag i straffesaker slik at desse fullt ut er i samsvar med dei reglane som gjeld.

       Komiteen vil understreka at kontrollen med at retningslinene vert etterlevd, må intensiverast. Komiteen meiner dette arbeidet må prioriterast, da publikum si tiltru til politikamra er avhengig av at politiet sjølve følgjer dei gjeldande retningslinjer.

       Komiteen sluttar seg til Riksrevisjonen sitt framlegg til desisjon.