Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om endring av Stortingets forretningsorden § 12 annet ledd nr. 2 og nr. 3.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 298 (1995-1996)
  • Dato: 26.09.1996
  • Utgiver: kontroll- og konstitusjonskomiteen

1. Bakgrunn

       Det følger av Stortingets forretningsorden (FO) at arbeidet med regnskaps- og revisjonslovgivningen i dag er lagt til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, jf. FO § 12 annet ledd nr. 2. Videre behandles budsjett- og administrasjonssaker knyttet til skatteetaten og Kredittilsynet i denne komiteen.

       Det følger videre av FO § 12 annet ledd nr. 3 at skattelovgivningen og oppfølging av Kredittilsynets virksomhet overfor finansmarkedene, gjennom bl.a. den årlige Kredittmeldingen, behandles i finanskomiteen. Arbeidsdelingen mellom familie-, kultur- og administrasjonskomiteen og finanskomiteen er således basert på at førstnevnte komité håndterer administrative og budsjettmessige saker knyttet til skatteetaten og Kredittilsynet, mens sektor- og strukturpolitiske saker vedrørende skatt og finansmarkeder håndteres av finanskomiteen.

       I brev av 23. februar 1995 til Presidentskapet ber finanskomiteen om at saker vedrørende regnskaps- og revisjonslovgivning for fremtiden oversendes finanskomiteen ut fra ønsket om å samordne komitébehandlingen av Kredittilsynets lovgrunnlag og kontrollen med tilsynets virksomhet gjennom Kredittmeldingen. Videre er det av betydningen for finanskomiteens arbeid, i visse sammenhenger, å se regnskaps- og revisjonslovgivningen i sammenheng med skattelovgivningen.

       Regnskaps- og revisjonslovgivningen, dvs. revisorloven (1964), regnskapsloven (1977) og regnskapsførerloven (1993), er en del av lovgrunnlaget for Kredittilsynets virksomhet. Foruten disse lovene bygger Kredittilsynets lovgrunnlag først og fremst på kredittilsynsloven (1985) og finansinstitusjonsloven (1988) i tillegg til en rekke særlover som forretningsbankloven (1961), sparebankloven (1961), postbankloven (1992), forsikringsvirksomhetsloven (1988), verdipapirloven (1985), verdipapirfondloven (1981), eiendomsmeglerloven (1989) og inkassoloven (1988). Med unntak av inkassoloven, som ligger under justiskomiteen, samt regnskaps- og revisjonslovgivningen, jf. ovenfor, er således Kredittilsynets lovgrunnlag samlet under finanskomiteen.

       Presidentskapet besluttet 9. mars 1995 å forelegge brevet for familie-, kultur- og administrasjonskomiteen til uttalelse. I brev av 3. mai 1995 meddelte sistnevnte komité at den ikke har noen innvendinger mot at regnskaps- og revisjonslovgivningen fra nå av oversendes finanskomiteen.

       I samsvar med dette besluttet Presidentskapet 11. mai 1995 følgende:

       « Finanskomiteen og familie-, kultur- og administrasjonskomiteen tilskrives om at fremtidige saker om regnskaps- og revisjonslovgivning vil bli foreslått sendt finanskomiteen. Kontroll- og konstitusjonskomiteen tilskrives om at ordlyden i FO § 12 på dette punkt bør foreslås endret ved en passende anledning. »

       I brev av 18. mai 1995 ble kontroll- og konstitusjonskomiteen tilskrevet i samsvar med Presidentskapets beslutning.

2. Komiteens merknader

     Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen, Dagny Gärtner Hovig, Rita Tveiten og Tom Thoresen, fra Senterpartiet, Edvard Grimstad og Marit Tingelstad, fra Høyre, Petter Thomassen og Jan P. Syse, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjellbjørg Lunde, fra Kristelig Folkeparti, Dag Jostein Fjærvoll, og fra Fremskrittspartiet, Carl I Hagen, har ingen merknader til Presidentskapets anmerkninger i brev av 18. mai 1995, og slutter seg til Presidentskapets forslag.

       Komiteen fremmer derfor i medhold av sin initiativrett i Stortingets forretningsorden § 12 annet ledd nr. 8 denne innstilling.

3. Komiteens tilrådning

       Komiteen viser til det som er anført over, og rår Stortinget til å fatte følgende

vedtak:

I.

       Stortingets forretningsorden § 12 annet ledd nr. 2 og nr. 3 skal lyde:

2. Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen: Bevilgninger til Det Kongelige Hus og Statsrådet, saker om statens fellesadministrasjon, generelle saker om virkeområde, organisering og arbeidsformer for statlig virksomhet, lønnsforhold og personalpolitikk i staten, tjenestepensjoner, statsinformasjon og partistøtte, finansadministrasjon, pristilsyn, pris- og konkurranselovgivning, forbrukersaker, produktsikkerhet for forbruksvarer, saker om familie, barn og ungdom, likestilling mellom kvinner og menn, og saker om kultur.
3. Finanskomiteen: Saker om økonomisk politikk, penge- og kredittpolitikk, finans- og kredittvesen, skatter og avgifter til statskassen, statsgaranti ved eksport m.v., folketrygdens inntekter, pris- og inntektspolitikk (unntatt jordbruksavtalen og fiskeriavtalen), og regnskaps- og revisjonslovgivning. Om behandlingen av statsbudsjettet og nasjonalbudsjettet vises til § 19.

II.

       Endringene under I trer i kraft straks.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 26. september 1996.

Petter Thomassen, Dagny Gärtner Hovig, Kjellbjørg Lunde,
leder. ordfører. sekretær.