Innstilling fra Stortingets presidentskap om endring av instruksen for Stortingets ombudsmann for forvaltningen.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 4 (1996-1997)
  • Dato: 31.10.1996
  • Utgiver: Stortingets presidentskap

1. Innledning

       Til Stortinget.

       I medhold av lov av 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste valgte Stortinget den 26. mars 1996 et utvalg til å kontrollere slik tjeneste. 30. mai 1995 vedtok Stortinget instruks om virksomheten i kontrollutvalget. Ifølge lovens § 3 skal utvalget bl.a. undersøke alle klager fra enkeltpersoner og organisasjoner. I henhold til lovens § 8 skal utvalget årlig avgi melding til Stortinget om sin virksomhet. Slik melding kan også gis hvis det er avdekket forhold som Stortinget straks bør kjenne til. Nærmere regler om bl.a. behandlingen av klager og om melding til Stortinget er gitt i instruksen.

       Ifølge instruksen § 1 siste ledd er det Presidentskapets oppgave å organisere kontrollutvalgets sekretariat. « Skauge-kommisjonen », som fremmet utkast til lov og instruks i NOU 1994:4 , uttalte at vervet som sekretær for kontrollutvalget sannsynligvis ikke vil kreve et helt årsverks arbeid. Derfor foreslo kommisjonen som en mulig løsning å knytte sekretariatet til sivilombudsmannens kontor, slik at sekretæren vil være ansatt hos ombudsmannen, men ha tjenestefri så langt sekretærfunksjonen krever det.

       Sekretariatfunksjonen for kontrollutvalget er hittil ikke blitt organisert i samsvar med dette forslaget, som følge av motforestillinger fra ombudsmannens side. Ombudsmannen har lagt til grunn at kontrollutvalget for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste og dets virksomhet må betraktes som en del av « den offentlige forvaltning » og dermed underlagt sivilombudsmannens arbeidsområde i henhold til § 4 i sivilombudsmannsloven. Dette innebærer at den enkelte borger har rett til å klage til ombudsmannen over forhold vedrørende virksomheten til kontrollutvalget. Ut fra dette fant han det prinsipielt betenkelig å la sekretariatfunksjonen for kontrollutvalget bli innlemmet i eller knyttet til ombudsmannens kontor. Som følge av dette bestemte Presidentskapet i samråd med utvalgets leder at Stortingets tidligere direktør Erik Mo midlertidig skulle gjøre tjeneste som sekretær for utvalget.

       Etter nye drøftelser mellom Presidentskapet, ombudsmannen og kontrollutvalget har ombudsmannen kommet til at det vil være mulig uten praktiske eller prinsipielle problemer å knytte kontrollutvalgets sekretariat til ombudsmannens kontor dersom ansvarsfordelingen mellom kontrollutvalget og ombudsmannen når det gjelder kontrollen med EOS-tjenestene blir klargjort ved tilføyelser i instruksen for ombudsmannen. I henhold til sivilombudsmannslovens § 4 annet ledd a) kan Stortinget i ombudsmannens instruks fastsette om en bestemt offentlig institusjon eller virksomhet skal anses for å være offentlig forvaltning etter sivilombudsmannsloven. Ombudsmannen uttaler at det i instruksen § 2 kan presiseres at Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste ikke skal anses som en del av offentlig forvaltning etter sivilombudsmannsloven. Videre uttaler han at det kan overveies å presisere i instruksen at ombudsmannen ikke skal behandle saker eller spørsmål som kontrollutvalget har behandlet. Dersom instruksen gis disse tillegg, vil det medføre at ombudsmannen ikke skal behandle klager på kontrollutvalget og dets virksomhet, og heller ikke behandle saker som kontrollutvalget har tatt eller tar under behandling. Endringene vil ikke innebære at EOS- tjenestene blir unntatt fra ombudsmannens arbeidsområde. Forvaltningens, herunder politiets, departementets og Forsvarets EOS-virksomhet vil fortsatt være omfattet av ombudsmannens arbeidsområde, jf. sivilombudsmannslovens § 4 første ledd. Endringene vil imidlertid åpne for at kontrollutvalget og ombudsmannen i praksis finner frem til en hensiktsmessig arbeidsfordeling.

       Kontrollutvalget har i prinsippet sluttet seg til at utvalgssekretæren ansettes hos sivilombudsmannen og avgis derfra, på betingelse av at sekretæren hovedsakelig skal ha sin arbeidsplass ved utvalgets kontor og bare arbeide for ombudsmannen når arbeidet for utvalget tillater det. Det forutsettes også at utvalget får anledning til å gjennomgå søknadene til den stilling hos ombudsmannen som skal dekke gjøremålene som utvalgssekretær.


2. Presidentskapets merknader

       Presidentskapet finner det hensiktsmessig at kontrollutvalgets sekretariat blir knyttet til sivilombudsmannens kontor slik Skauge-kommisjonen har foreslått. Dessuten er det etter Presidentskapets mening ønskelig med en klargjøring av ansvarsfordelingen mellom kontrollutvalget og ombudsmannen. Derfor fremmer Presidentskapet forslag om slike tilføyelser i instruksen for ombudsmannen som han har antydet.

3. Presidentskapets tilråding

       Presidentskapet viser til ovenstående og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I.

I instruks for Stortingets ombudsmann for forvaltningen, fastsatt av Stortinget 19. februar 1980 i medhold av sivilombudsmannsloven § 2, skal § 2 annet ledd lyde:

       Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste skal ikke anses som en del av offentlig forvaltning etter sivilombudsmannsloven. Ombudsmannen skal ikke behandle klager på etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjenestene som kontrollutvalget har behandlet.

Nåværende § 2 annet ledd blir nytt tredje ledd.

II.

       Endringene under I trer i kraft straks.

Oslo, i Stortingets presidentskap, den 15. oktober 1996.

Kirsti Kolle Grøndahl Edvard Grimstad Jan P Syse
Gunnar Skaug Magnar Sortåsløkken Dag Jostein Fjærvoll