Innstilling fra kommunalkomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Rita H Roaldsen, Odd Roger Enoksen og Johanne Gaup om at kommunene i Nord-Norge må få kompensert for ekstrautgifter knyttet til uværet i januar 1997.

1. Sammendrag

       I dokumentet vises det til at kommunal- og arbeidsministeren ønsker å dekke de ekstraordinære utgiftene som kommunene i Nord-Norge har hatt i forbindelse med uværet i januar 1997 gjennom skjønnsmidlene. Forslagsstillerne viser til at disse midlene skal brukes til å løse viktige omsorgs- og velferdsoppgaver i kommunene, og ikke benyttes til ekstrakostnader i forbindelse med naturkatastrofer.

       På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om ekstrabevilgning for å dekke de ekstraordinære utgiftene knyttet til uværet i Nord-Norge. »

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anneliese Dørum, Eirin Faldet, Roger Gudmundseth, Rolf Terje Klungland, Rune E Kristiansen og Leif Lund, fra Senterpartiet, Eva Lian, Morten Lund og Terje Riis-Johansen, fra Høyre, Tore A Liltved og Arild Lund, fra Sosialistisk Venstreparti, Børre Rønningen, og fra Kristelig Folkeparti, Ola T Lånke, viser til at Stortinget gjennom flere budsjettbehandlinger har presisert at det kan virke som om skjønnstildelingen ikke foregår slik den opprinnelig var ment. Komiteen har i denne sammenheng pekt på at skjønnstildelingen i all hovedsak skal brukes for å ivareta kostnader som faller utenfor inntektssystemets rammer og for å møte uforutsette utgiftsbehov. Komiteen viser i denne sammenheng til de respektive partiers merknader i Innst.S.nr.286 (1995-1996).

       Komiteen viser også til komiteens merknad i B.innst.S.nr.5 (1996-1997) hvor komiteen understreket at skjønnsmidlene må brukes aktivt for å kunne imøtekomme særskilte problem som enkeltkommuner står overfor og for å ivareta behov som ikke fanges opp av inntektssystemet. Skjønnsdelen skal vurderes nøye fra år til år og tilpasses de endringer som finner sted. Kommuner og fylkeskommuner med uforutsette problemer og spesielt lave totale midler pr. innbygger bør tilgodeses spesielt. I tillegg ba komiteen om at situasjonen til kommuner og fylkeskommuner i såkalte bynære strøk ble sett spesielt på.

       Komiteen finner det rimelig at staten går inn og kompenserer for deler av de ekstraordinære utgiftene kommunene i Nord-Norge har hatt knyttet til uværet i januar 1997. Komiteen mener at dette må skje etter at fylkesmennene har fått oversikt over kostnadene, og på bakgrunn av en vurdering av hvor stor del av utgiftene som kan sies å være ekstraordinære.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil videre peke på at de ekstra skjønnsmidlene i utgangspunktet ikke er tenkt å løse velferds- og omsorgsoppgaver i kommune-Norge. Dersom dette hadde vært tilfellet, ville dette måtte være en fast inntektsføring for kommunene og dermed vært en del av inntektssystemet. Disse medlemmer viser til at inntektssystemet aldri vil kunne fange opp alle uforutsette utgifter f.eks. ved naturkatastrofer. Disse medlemmer er av den formening at skjønnstildelingen skal brukes i slike sammenhenger som det her er snakk om.

       Komiteens medlemmer fra Høyre vil vise til de forskjellige tilleggsbevilgninger og kompensasjoner kommunene i våre tre nordligste fylker ordinært får over de årlige statsbudsjetter og ved andre permanente ordninger. Terskelen for ytterligere kompensasjon må derfor være høy. Fylkene og kommunene må selv bære uforutsigbare utgifter innen en viss grense. Disse medlemmer mener at det kan og bør stilles spørsmål om det er riktig å bruke kommunesektorens felles skjønnsmidler i tilfeller som dette, navnlig utgifter som er påført en kommune/kommuner på grunn av en uvanlig værsituasjon. Disse medlemmer vil likevel i dette tilfellet støtte at det blir gitt en delvis kompensasjon ved tildeling av skjønnsmidler. Disse medlemmer forutsetter at kommunenes utgifter på grunn av uværet viser seg å være større enn de utgifter disse kommuner må ventes å bære sett på bakgrunn av at de i budsjettsammenheng og ved spesielle ordninger alt er kompensert for sin beliggenhet og struktur.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser til sine respektive merknader ovenfor, og vil på dette grunnlag avvise Dok.nr.8:34 (1996-1997).

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti kan imidlertid ikke se at det tidligere har vært forutsatt at skjønnsmidlene skulle dekke kostnader som skyldes ekstraordinære værforhold, naturkatastrofer og lignende. Det vises i den forbindelse bl.a. til Stortingets behandling av flomkatastrofen på Østlandet.

       Etter disse medlemmers oppfatning skal skjønnsmidlene brukes aktivt for å kunne imøtekomme særskilte problem som enkeltkommuner står overfor når det gjelder å gi innbyggerne de grunnleggende tjenester og for å ivareta behov som ikke fanges opp av inntektssystemet. Skjønnsmidlene har verken vært eller er ikke tenkt å fungere som et alternativ eller supplement til Naturskadefondet.

       Etter disse medlemmers oppfatning er konsekvensene av ekstraordinære værforhold, naturkatastrofer og lignende helt uforutsigbare, og de kan variere sterkt i omfang. Disse medlemmer er kjent med at fylkesmennene fikk 292,5 mill. kroner av de 324 mill. kroner til fordeling 20. februar 1997. Det betyr at departementet holder igjen 31,5 mill. kroner av skjønnsmidlene. Dersom det er disse 31,5 mill. kroner som er tenkt brukt til de kommunene som fikk store utgifter i forbindelse med det omtalte uværet, vil disse medlemmer gå imot en slik ordning og heller foreslå at de nødvendige midlene tilleggsbevilges, slik at skjønnsmidlene ikke blir benyttet som et « uværsfond ».

       På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett fremme forslag om ekstrabevilgning for å dekke de ekstraordinære utgiftene kommuner og fylkeskommuner fikk i forbindelse med uværet i Nord-Norge tidligere i år. »


3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti:

       Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett fremme forslag om ekstrabevilgning for å dekke de ekstraordinære utgiftene kommuner og fylkeskommuner fikk i forbindelse med uværet i Nord-Norge tidligere i år.

4. Komiteens tilråding

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Dok.nr.8:34 (1996-1997) - forslag fra stortingsrepresentantene Rita H Roaldsen, Odd Roger Enoksen og Johanne Gaup om at kommunene i Nord-Norge må få kompensert for ekstrautgifter knyttet til uværet i januar 1997 - avvises.

Oslo, i kommunalkomiteen, den 17. mars 1997.

Roger Gudmundseth, Rolf Terje Klungland, Ola T Lånke,
leder. ordfører. sekretær.