8. Jernbaneverkets/nsb ba's innstilling

8.1 Sammendrag

       Jernbaneverket mener tiltak bør iverksettes og baseres på trafikk i dagens trasé. Jernbaneverket har forpliktet seg til å gjennomføre tiltak som reduserer innendørs støy i Gamlebyen til max 35 dBA innen oktober 1998.

       Om de forslag som er fremmet om å bygge lokk over dagens spor, løsninger som kunne ferdigstilles innen 1998, mener Jernbaneverket at de har for stor usikkerhet med hensyn til framdrift, driftsforhold i anleggsperioden, omfang og kostnad.

       NSBs styre har hatt tunnel under Gamlebyen til behandling to ganger i forbindelse med utarbeidelsen av konsekvensutredningen.

       1. desember 1996 ble NSB BA stiftet som et særlovselskap. Samtidig ble Jernbaneverket etablert som statlig forvaltningsorgan.

       NSB BA og Jernbaneverkets styre ble i møtet 22. januar 1997 orientert om utviklingen av Gamlebysaken. Styret opprettholdt vedtaket fra møtet 23. september 1996.

8.2 Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg styreuttalelse fra NSB BA, NSB Gardermobanen og Jernbaneverket som alle vektlegger hensynet til jernbanetrafikkens driftsstabilitet og markedsutsikter.