Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om samtykke til godkjennelse av en avtale mellom Norge og Frankrike om overføring av gass fra den norske kontinentalsokkelen og andre områder gjennom en rørledning til Frankrike (NorFra-avtalen).

Dette dokument

1. Sammendrag

       Utenriksdepartementet legger i proposisjonen fram NorFra-avtalen med anmodning om Stortingets samtykke til godkjennelse.

       Departementet viser til at det i dag eksisterer tre rørledninger for transport av naturgass til det kontinentale Europa, Norpipe og Europipe til Tyskland og Zeepipe til Belgia. For å ha tilstrekkelig transportkapasitet for gassmengdene som er forpliktet solgt er det behov for to nye rørledninger til kontinentet. I 1998 vil en rørledning (NorFra) fra transportknutepunktet Draupner til Dunkerque i Frankrike være ferdigstilt. Departementet viser videre til at Stortinget 12. juni 1995 gjorde vedtak om NorFra i Innst.S.nr.164 (1994-1995), jf St.prp. nr. 41 (1994-1995). I 1999 vil en rørledning fra Kårstø til Dornum nær Emden i Tyskland (Europipe II) være etablert, jf St.prp. nr. 15 (1996-1997) og Stortingets vedtak om Europipe II i Innst.S.nr.72 (1996-1997) og Innst.S.nr.93 (1996-1997).

       NorFra-avtalen er i all hovedsak bygget over samme lest som Europipe-avtalen med Tyskland av 20. april 1993, og tar sikte på å løse folkerettslige, skatterettslige og andre spørsmål som oppstår i tilknytning til legging og drift av et transportsystem for gass fra norsk kontinentalsokkel til det europeiske kontinentet. Avtalen bygger på de samme grunnleggende prinsipper som de andre avtalene som tidligere er inngått med Storbritannia, Tyskland og Belgia for ilandføringsrørledninger fra norsk kontinentalsokkel. Departementet viser til at etter avtalen skal ethvert skattespørsmål være underlagt Skatteavtalen mellom Norge og Frankrike, spesielt den tilleggsavtale som er inngått i forbindelse med NorFra-avtalen.

       NorFra-rørledningen vil krysse dansk, tysk, nederlandsk og belgisk kontinentalsokkel. Det er i denne sammenheng inngått samarbeidsordninger mellom Oljedirektoratet og de kompetente tilsynsmyndigheter i alle de relevante kyststatene.

       Når det gjelder økonomiske og administrative konsekvenser, viser departementet til at avtalen er en forutsetning for legging og drift av NorFra-rørledningen, men at avtalen i seg selv antas ikke å medføre vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.

       Videre viser departementet til at spørsmål om godkjennelse av avtalen har vært forelagt Olje- og energidepartementet, Finansdepartementet og Kommunaldepartementet, som alle har anbefalt at godkjennelse finner sted.

       Det er i proposisjonen gitt utfyllende merknader til de enkelte artikler i overenskomsten. Et avtrykk av NorFra-avtalen i norsk originaltekst følger som trykt vedlegg til proposisjonen.

2. Komiteens tilråding

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Breimo, Joar Tapper Brobakk, Grete Faremo, Kjell Terje Fevåg, Aud Gaundal og Bent Hegna, fra Senterpartiet, lederen Ragnhild Queseth Haarstad, Odd Roger Enoksen og Håkon Giil, fra Høyre, Gunnar Fatland og Eva R Finstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Paul Chaffey, fra Kristelig Folkeparti, Hilde Frafjord Johnson, og representanten Oscar D Hillgaar, har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Stortinget samtykker i at det gis godkjennelse av en avtale mellom Kongeriket Norges Regjering og Den Franske Republikks Regjering om overføring av gass fra den norske kontinentalsokkelen og andre områder gjennom en rørledning til Den Franske Republikk.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 24. april 1997.

Ragnhild Queseth Haarstad, Gunnar Fatland, Paul Chaffey,
leder. ordfører. sekretær.