2. Sammendrag av utvalgets tilrådinger

  Budsjettbehandlingen forenkles ved at den nåværende salderingen faller bort. Hensynet til helheten i budsjettet må ivaretas allerede fra begynnelsen av budsjettbehandlingen. Fagkomiteenes behandling styrkes i og med at behandlingen av faginnstillingene skal være endelig.

       Ved behandlingen av finansinnstillingen gjøres med bindende virkning et samlet rammevedtak for stats- og trygdebudsjettet, forutsetningsvis bestående av 23 netto utgiftsrammer og 2 inntektsrammer. Rammene fastsettes ved en og samme votering i plenum.

       Antall rammeområder og hvilke budsjettkapitler hvert rammeområde omfatter, blir bestemt av Stortinget etter innstilling fra arbeidsordningskomiteen, i forbindelse med hvert års budsjett. Rammeområdene etableres i hovedsak innenfor nåværende fordeling av saksområder mellom stortingskomiteene. Det etableres en egen ramme for utbytte som behandles av finanskomiteen. Ikke noe rammeområde skal deles mellom flere komiteer.

       I innstillingen fra arbeidsordningskomiteen forutsettes det også tatt stilling til om deler av budsjettet skal holdes utenfor rammesystemet. Utvalget foreslår at avstemningskapitlene 2800/5800 Statens petroleumsfond og 5999 Statslånemidler, samt lånetransaksjonene, behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet. For øvrig forutsettes alle budsjettkapitler lagt under et rammeområde.

       Ved behandlingen av bevilgninger innen hvert rammeområde kan det ikke fremmes forslag som går utover det rammebeløp som er fastsatt gjennom vedtak i Stortinget ved avslutningen av finansdebatten. Forslag om bevilgninger innenfor et rammeområde skal omfatte alle kapitler og poster innenfor området. I Stortinget kan det ikke voteres særskilt over enkelte deler av et slikt forslag.

       Ved behandlingen av komiteenes budsjettinnstillinger fattes konstitusjonelt bindende (endelige) budsjettvedtak på kapittel og post, dvs. at salderingen av budsjettet (nåværende B.innst.S.nr.II og B.innst.S.nr.III) bortfaller.

       For behandlingen av budsjettproposisjoner i budsjettåret, herunder samleproposisjon i tilknytning til Revidert nasjonalbudsjett, innføres regler i forretningsordenen om at det kan voteres over « pakker », dvs. at forslag under flere kapitler skal kunne kjedes sammen og voteres over ved en samlet votering.

       Regjeringen skal legge fram forslag om nasjonalbudsjett og statsbudsjett senest tre dager etter Stortingets åpning, dvs. ca 5. oktober i år uten stortingsvalg, og om lag en uke senere i år med stortingsvalg. Senest 10. november forutsettes Regjeringen å fremme eventuelle tilleggsproposisjoner til budsjettet og oppdatere skatte- og avgiftsanslag og anslag på regelbundne utgifter m.v. i en tilleggsmelding eller egen melding.

       Høringer i forbindelse med budsjettbehandlingen skal i hovedsak være avsluttet innen 10. november. Opplegget for høringer i forbindelse med budsjettbehandlingen foreslås endret slik at det i tillegg til høringer i de enkelte komiteer arrangeres « felleshøringer » som er åpne for alle stortingsrepresentanter, eventuelt også for politiske rådgivere.

       Finanskomiteens innstilling (B.innst.S.nr.I - finansinnstillingen) med forslag til rammevedtak fordelt på de enkelte rammer, skal foreligge senest 20. november. Innen en uke deretter skal rammene vedtas av Stortinget i plenum.

       Samtidig med finansinnstillingen avgir finanskomiteen B.innst.S.nr.1 som omfatter bl.a. skatter og avgifter, herunder tollavgifter, utbytte, samt kommunenes og fylkeskommunenes rammetilskudd og skattøre.

       Komiteenes øvrige budsjettinnstillinger skal behandles av Stortinget innen 15. desember. Finanskomiteens innstilling, nåværende B.innst.S.nr.6, utvides noe, bl.a. med samlet behandling av alle 90-poster (i hovedsak lånetransaksjoner), Statens petroleumsfond og statslånemidler. Denne innstilling behandles sist av fagkomiteinnstillingene.

       Det samlede statsbudsjett trykkes i « Blå bok » (som utgis av Stortingets administrasjon) så snart som mulig etter at budsjettbehandlingen er avsluttet.

       Revidert nasjonalbudsjett forenkles og konsentreres om justeringer i årets budsjett. Revidert nasjonalbudsjett og en eventuell tilhørende samleproposisjon skal fremmes senest 15. mai i budsjettåret. Finanskomiteens innstilling om Revidert nasjonalbudsjett, B.innst.S.nr.II, avgis senest annen fredag i juni.

       Ordningen med nysaldering medio desember i budsjettåret opprettholdes, uten nærmere regelfesting. Statsregnskapet legges fram i mars/april og behandles i vårsesjonen.

       I Gul bok eller nasjonalbudsjettet legges fram budsjettframskrivninger som gir Stortinget anledning til å vurdere budsjettutviklingen flere år framover.

       Bevilgningsreglementets § 10 om oppretting og inndragning av stillinger foreslås opphevet.

       Utvalget tilrår at Regjeringen legger fram forslag om en systematisk sammenslåing av budsjettkapitler. Spesifikasjonen i budsjettet foreslås forenklet slik at det bare blir en driftspost og en investeringspost under hvert kapittel. Også sammenslåing av tilskuddsposter anbefales vurdert.

       Utvalget foreslår at den budsjettekniske ekspertise i Stortinget utbygges ved et serviceapparat tilknyttet finanskomiteens sekretariat. Det forutsettes at denne budsjettekspertisen gjøres tilgjengelig også for andre komiteer og for partigruppene. Bevilgningene til partigruppene bør styrkes for å gi gruppene mulighet til å utvikle kompetanse innenfor budsjettarbeid. Det bør anskaffes nye dataløsninger for oppfølging av budsjettbehandlingen.

       Dessuten anbefaler utvalget at det blir vurdert nærmere om føringen av statlig forretningsdrift og statlig petroleumsvirksomhet i statsbudsjettet bør endres, i forhold til kontantprinsippet. Det bør vurderes om det kan være hensiktsmessig at noen flere virksomheter får anledning til å fravike bruttoprinsippet. Presentasjonsmåten i budsjettdokumentene bør forbedres, herunder bør det vurderes hvordan budsjettinnstillingene kan gjøres mer brukervennlige og informative. Det bør vurderes om visse beløpsgrenser i skatteloven bør flyttes til Stortingets skattevedtak, og om proposisjonen om tollavgifter bør inngå i proposisjonen om skatter og avgifter.

       Utvalgets forslag til stortingsvedtak går ut på

- å endre § 2 og oppheve § 3 og § 10 i Bevilgningsreglementet,
- å endre § 19 og § 22 tredje ledd i Stortingets forretningsorden, med virkning fra 1. oktober 1997.