Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Signe Øye, Marit Nybakk, John I Alvheim, Grete Knudsen og Gunhild Øyangen om desentralisert sykepleierutdanning for hjelpepleiere i Orkdalsregionen.

1. Desentralisert sykepleierutdanning i Orkdalsregionen

Til Stortinget.

       I dokumentet fremmes følgende forslag:

       « Det etableres en heltids desentralisert sykepleierutdanning i Orkdalsregionen høsten 1998. Det er en forutsetning at studentene har generell studiekompetanse, og at det gis uttelling for gjennomført hjelpepleierutdanning. »

2. Komiteens merknader

      Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anneliese Dørum, Sigvald Oppebøen Hansen, lederen Grete Knudsen, Synnøve Konglevoll, Rune E Kristiansen og Tomas Norvoll, fra Fremskrittspartiet, Ursula Evje og Ulf Erik Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og Anne Brit Stråtveit, fra Høyre, Inge Lønning og Petter Løvik, fra Senterpartiet, Marit Tingelstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam og fra Venstre, Helene Falch Fladmark, viser i forbindelse med dokumentforslaget til sin merknad i B.innst.S.nr.12 (1997-1998) der en samlet komité uttrykker at desentralisert utdanning med utgangspunkt i at de statlige høyskolene i mange tilfeller har vist seg å være nyttige for å nå ut til grupper som ellers har vanskelig for å få tak i høyere utdanningstilbud.

       Komiteen har merket seg at det er et stort og dokumentert behov for sykepleiere generelt og i distriktene spesielt. Siden hjelpepleiere med arbeidserfaring har verdifull realkompetanse som kan være nyttig i sykepleierarbeidet, ser komiteen det som rimelig og ønskelig at denne kompetansen gir uttelling ved videreutdanning til sykepleie.

       Komiteen viser videre til sin merknad i B.innst.S.nr.12 (1997-1998) der en samlet komité understreket at det må være en forutsetning for desentralisert utdanning at kvaliteten på tilbudene er fullt på høyde med tilsvarende utdanning som blir gitt ved høyskolene. Komiteen har også merket seg høringsuttalelsene fra Statens helsetilsyn og Sosial- og helsedepartementet til Utredning om komprimert og desentralisert sykepleierutdanning for hjelpepleiere (Høgskolen i Sør-Trøndelag, mars 1997) som begge vurderer at en avkortet sykepleierutdanning for hjelpepleiere ikke er forenlig med kravene i det såkalte sykepleierdirektivet (Rdir. 77/453/EØF ), og at slik utdanning dermed ikke kan føre til at studentene blir offentlig godkjente sykepleiere.

       Når det gjelder desentralisert tilbud om sykepleierutdanning i Orkdalregionen, viser komiteen til de gode erfaringene distriktet har hatt med slikt tilbud tidligere. Av 56 uteksaminerte studenter fra avgangsklasser i 1994 og 1995 arbeider i 1997 46 i regionen. Komiteen har også merket seg at 11 kommuner i regionen samarbeider om å legge til rette for et nytt desentralisert tilbud spesielt rettet mot hjelpepleiere.

       Komiteen stiller seg derfor positivt til en desentralisert sykepleierutdanning i Orkdalsregionen og ber departementet legge til rette for at slik utdanning starter høsten 1998. Det er en forutsetning at studiet blir lagt opp på en måte som gir uttelling for hjelpepleierutdanning og sikrer hjelpepleierne i dette distriktet et tilbud.

       Komiteen går inn for at det opprettes en egen klasse for hjelpepleiere med generell studiekompetanse og praksis som hjelpepleier, der det blir fastsatt kvoter som sikrer at hjelpepleiere fra Orkdal og omkringliggende kommuner får studieplass.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, vil fremheve viktigheten av at det arbeides med løsninger som vil kunne gi grupper med lang yrkespraksis mulighet for å ta komprimerte utdanningsløp for å oppdatere og/eller øke sin formelle utdanning. Flertallet mener at det ville vært gunstig om man hadde hatt muligheten til et komprimert løp, blant annet i denne saken. En hjelpepleier med både praksis og generell studiekompetanse har et godt grunnlag for et avkortet løp i forhold til sykepleierutdanning. Flertallet registrerer imidlertid at dette ikke er mulig å få til med gjeldende regelverk.

       Flertallet mener det bør jobbes videre med en forandring av regelverket. Dette bør også gjelde innenfor andre fagområder. En grunnutdanning i kombinasjon med yrkespraksis er en god basis for å gå raskere enn normalt igjennom en utdanning. Flertallet fremmer forslag til vedtak i samsvar med dette.

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener at det i forbindelse med etter- og videreutdanningsreformen må etableres et system for dokumentasjon av realkompetanse. Dette er i tråd med innstillingen fra Buer-utvalget som la frem sin innstilling i NOU 1997:25 . En slik dokumentasjon skal etter disse medlemmers mening kunne erstatte/supplere formelle utdanningskrav ved opptak til videregående skole og til universiteter og høyskoler.

       Disse medlemmer vil minne om at hvilken plass dokumentert kompetanse fra arbeidslivet skal ha inn i høyere utdanning er et komplisert spørsmål. Særlig to spørsmål fremtrer som viktige. Det ene er omfanget av eventuell avkorting. Det andre vil være hvordan studieprogrammene skal legges til rette for å bygge på og inkludere tidligere utdanning og arbeidslivserfaring. Disse medlemmer mener det må innhentes mer erfaring før en åpner for avkorting.

       Disse medlemmer ber departementet drøfte og vurdere mulige prosjekter om avkorting av studier i stortingsmeldingen om etter- og videreutdanning.

3. Komiteens tilråding

      Komiteen viser til dokumentet og merknadene ovenfor og råder Stortinget til å fatte slikt

vedtak:

I.

       Det etableres en heltids desentralisert sykepleierutdanning i Orkdalsregionen høsten 1998. Det er en forutsetning at studentene har generell studiekompetanse, og at det gis uttelling for gjennomført hjelpepleierutdanning.

II.

       Stortinget ber om at Regjeringen i forbindelse med etter- og videreutdanningsreformen legger frem forslag om komprimerte (avkortede) utdanningsløp innen ulike fagområder.

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 29. januar 1998.

Grete Knudsen, Helene Falch Fladmark, Rune Kristiansen,
leder. ordfører. sekretær.