1. Sammendrag

     I proposisjonen ber Regjeringen om Stortingets samtykke til å godkjenne protokoller vedrørende Polen, Tsjekkia og Ungarns tiltredelse til Traktaten for det nordatlantiske område (Traktaten).

       Det vises i proposisjonen til at Polen, Tsjekkia og Ungarn ble invitert til drøftelser om tiltredelse til Traktaten på NATOs toppmøte i Madrid i juli 1997. Etter at drøftelsene var avsluttet i november 1997, bekreftet de tre lands regjeringer sitt ønske om å tiltre. Tiltredelsesprotokollene ble undertegnet på NATOs utenriksministermøte i Brussel den 16. desember 1997.

       Protokollenes engelske originaltekst, med oversettelse til norsk, følger som trykt vedlegg til proposisjonen.

       Det vises videre i proposisjonen bl.a. til at NATO-landene har lagt til grunn at utvidelsen skal inngå som en del av alliansens nyorientering. Samarbeidsforholdet til Russland og de øvrige partnerland må utvikles parallelt med utvidelsen.

       Det framholdes i proposisjonen at medlemskap for Polen, Tsjekkia og Ungarn vil styrke sikkerheten og stabiliteten i Europa, og befeste den positive politiske og økonomiske utvikling de tre landene har hatt. Opptak av disse tre land vil bidra til å styrke NATO politisk og militært.

       Det vises videre til at det på toppmøtet i Madrid var enighet om at NATO fortsatt ville være åpen for nye medlemmer, og at utvidelsesprosessen skal gjennomgås på neste toppmøte, som vil finne sted i 1999.

       Det opplyses i proposisjonen at kostnadene ved å ta opp Polen, Tsjekkia og Ungarn etter foreløpige beregninger vil kunne beløpe seg til om lag 1,5 mrd. dollar (11 mrd. kroner) til sammen over 10 år. De største kostnadene vil komme som en følge av nødvendig utbygging og oppgradering av militær infrastruktur i de nye medlemslandene.

       Regjeringen vil arbeide for at merkostnadene primært dekkes ved at rammene for fellesbudsjettene økes. Når det gjelder driftsbudsjettene vil en kunne gå ut fra at noe vil bli dekket ved omprioriteringer innenfor eksisterende budsjettrammer. En må trolig også legge til grunn at flere av dagens medlemsland vil ønske at deler av investeringene i de nye medlemslandene dekkes ved at omfanget av fellesfinansierte investeringer i nåværende medlemsland reduseres. Eventuelle økninger i Norges bidrag vil bli forelagt Stortinget i den regulære budsjettprosessen.