1. Sammendrag

  I Dok.nr.8:46 (1997-1998) fremmer stortingsrepresentantene Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker følgende forslag:

« I.

       Stortinget ber Regjeringen gjennomføre et organisatorisk skille mellom NSB og Jernbaneverket slik at det ikke blir mulig å inneha styreverv eller delta i ledelsen begge steder.

II.

       Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at styre og konsernledelse i NSB BA ikke kan inneha styreverv i NSB Gardermobanen A/S.

III.

       Stortinget ber Regjeringen om at ansvaret for Statens jernbanetilsyn flyttes fra Samferdselsdepartementet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet. »

       Som bakgrunn for forslagene blir det vist til at den generelle situasjonen innen samferdselssektoren, blant annet synliggjort ved problemene rundt Gardermobanen, har tydeliggjort behovet for å skape en mer hensiktsmessig organisatorisk og økonomisk struktur.

       Ønsket om et konkurransedyktig og attraktivt tilbud til trafikantene samt hensynet til NSBs inntjenings- og finansieringsevne tilsier en klarere ansvarsdeling. En naturlig tredeling er infrastruktur, myndighetsutøvelse og forretningsdrift.