Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Marit Nybakk og Tomas Norvoll om at Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endring i lov om studentsamskipnader for å sikre muligheten til å gi tilskudd til Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) over semesteravgiften.

1. Sammendrag

       I dokumentet fremmes følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endring i lov om studentsamskipnader av 28. juni 1996 for å sikre muligheten til å gi tilskudd til Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) over semesteravgiften. »

2. Komiteens merknader

       Komiteen er kjent med det positive arbeid som utføres gjennom Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH), og ser positivt på at studentene, både i sine lokale prioriteringer og på landsplan gjennom Norsk Studentunion (NSU), ønsker å yte internasjonal hjelp gjennom SAIH.

       Komiteen viser til at de samskipnadene som samler inn penger til SAIH sammen med semesteravgiften, praktiserer dette på ulike måter. Praksisen har i tillegg variert over tid ved enkelte læresteder. Flere steder har man tidligere praktisert ordninger der støtte til SAIH, eller deler av en slik støtte, var en del av semesteravgiften.

       Komiteen viser videre til merknaden fra et flertall i komiteen, bestående av alle partigrupperinger, unntatt representanten Ellen Chr Christiansen, ved behandling av lov om studentsamskipnader, jf. Innst.O.nr.76 (1995-1996) til lovens § 12, som også er referert i forslaget fra representantene Nybakk og Norvoll:

       « Flertallet viser til at Studentsamskipnaden i Oslo har fått avslag på sin søknad om å få øke semesteravgiften, økningen skulle gå til SAIH.
       Etter flertallets mening bør det være mulig å kreve inn avgift til organisasjoner som driver studentrelatert virksomhet over semesteravgiften. Det skal være det øverste studentorganet som avgjør hvilke organisasjoner dette skal gjelde, men flertallet vil understreke at dette må oppleves som en frivillig sak for den enkelte og ber om at det blir lagt til rette for reservasjonsmuligheter. »

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til at Studentsamskipnaden i Oslo etter dette igjen har fått avslag på en søknad, denne gang om å få gjennomføre den samme ordning som Studentsamskipnaden i Bergen har praktisert. Flertallet registrerer at dagens lovtekst ikke godt nok dekker innholdet i merknadene flertallet la inn ved behandling av lov om studentsamskipnader, og at dette har gjort det vanskelig for departementet å godkjenne innkreving av « SAIH-tierne » over semesteravgiften.

       Flertallet mener et tilskudd til internasjonalt solidaritets- og hjelpearbeid står i en særstilling sammenlignet med andre formål som semesteravgiften skal dekke. Flertallet vil derfor understreke prinsippet om frivillighet for den enkelte student når det gjelder dette formålet.

       Flertallet mener det må fremgå ved betaling av semesteravgiften at studentene kan reservere seg fra å gi støtte til SAIH. Flertallet mener en ordning der tilskuddet blir refundert i ettertid, må kunne godkjennes i en slik sammenheng. Det må være opp til de enkelte samskipnadene å finne den innkrevingsmåte de finner mest hensiktsmessig.

       Flertallet fremmer derfor forslag om å be Regjeringen fremme forslag om endring i lov av 28. juni 1996 nr 54 om studentsamskipnader for å sikre muligheten til å gi tilskudd til internasjonalt solidaritets- og hjelpearbeid utført av f.eks SAIH over semesteravgiften.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er på prinsipielt grunnlag motstander av organisasjonsløsninger og ordninger der medlemskap er tvungen eller har karakter av å være dette. I forbindelse med arbeidslivet vil for eksempel disse medlemmer forsvare retten til å være uorganisert. Dette må etter disse medlemmers syn være en like klar rett som retten til å være organisert. I forbindelse med studier ved universitetene og høyskolene er medlemskap i Studentsamskipnaden tvungent, slik det fremgår av lovens § 12.

       Studentsamskipnadene er organisasjoner som har som formål å ivareta enkelte velferds- og sosiale tiltak for studentene. Samskipnadene kan således ikke sies å ha en direkte faglig relevans. Et tvungent medlemskap skulle derfor ikke være påkrevet. Disse medlemmer vil også påpeke at den enkelte kommune hvor studentene oppholder seg, har et ansvar for å sørge for enkelte tjenester for de som befinner seg i kommunen, blant annet med hensyn til helsetjenester.

       Disse medlemmer foreslår på basis av ovennevnte at Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem forslag om revisjon av lov om studentsamskipnader, der medlemskap i studentsamskipnader gjøres frivillig.

       Disse medlemmer vil påpeke at et slikt vedtak vil gjøre det unødvendig å ta stilling til den såkalte « SAIH-tieren ». I tilfelle av at det ikke viser seg å være flertall for dette syn, vil disse medlemmer vise til at Fremskrittspartiet på prinsipiell basis har en skepsis til tvungen bistand/u-hjelp. Disse medlemmer mener dette gjelder enten det er snakk om at stortingsflertallet fatter vedtak om en bevilgning til u-hjelp, eller et studentparlament gjør det. Hjelpetiltak overfor trengende i andre land bør helt klart være en frivillig sak som den enkelte selv avgjør.

       Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer at Stortingets flertall, inkludert Høyre, i Innst.O.nr.76 (1995-1996) presiserte at det bør være mulig å kreve inn avgift til organisasjoner som f.eks SAIH over semesteravgiften. Flertallet understreket samtidig at « dette må oppleves som en frivillig sak for den enkelte » og « at det blir lagt til rette for reservasjonsmuligheter ». Disse medlemmer legger fortsatt vekt på at prinsippet om frivillighet for den enkelte student må legges til grunn, og mener at det må være opp til departementet å vurdere om de forskjellige ordninger som måtte bli foreslått fra studentparlamentene, er i overensstemmelse med frivillighetsprinsippet.

       Disse medlemmer konstaterer at det står departementet fritt å komme med forslag om lovendring, dersom man mener at lovteksten hindrer gjennomføring av det syn Stortingets flertall har gitt uttrykk for. Disse medlemmer finner det også vanskelig å ta konkret stilling til om de forskjellige måter å innkreve avgiften til SAIH på tilfredsstiller kravet om frivillighet, og kan derfor ikke støtte flertallets forslag.

3. Komiteens tilrådning

       Komiteen viser til det som står foran og råder Stortinget til å fatte følgende

vedtak:

       Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en endring i lov av 28. juni 1996 nr 54 om studentsamskipnader for å sikre muligheten til å gi tilskudd til internasjonalt solidaritets- og hjelpearbeid utført av f.eks Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) over semesteravgiften.

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 26. mai 1998.

Grete Knudsen, Synnøve Konglevoll, Rune E Kristiansen,
leder. ordfører. sekretær.