9. Justisdepartementet

9.1 Kap. 61 Høyesterett

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       For å dekke utgifter knyttet til permisjon for to høyesterettsdommere, samt helårsvirkningen av lønnsøkningen for dommerne i Høyesterett, jf. Innst.S.nr.7 (1997-1998), foreslår Justisdepartementet å styrke kap. 61 post 01 med 1,043  mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 410 Herreds- og byrettene post 01, jf. omtale under kap. 410.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 61 post 01 med 1,043  mill. kroner mot tilsvarande reduksjon under kap. 410 post 01.

       Fleirtalet i komiteen alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om tilsvarande reduksjon under kap. 410 post 01.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan ikke godta at dette dekkes inn ved en ubegrunnet reduksjon av bevilgningene til Herreds- og byrettene, og vil stemme imot Regjeringens forslag under kap. 410 post 01.

9.2 Kap. 400 Justisdepartementet

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Det har hittil i år vært økt tilstrømning av asylsøkere. I tillegg er saksbehandlingstiden generelt i asyl- og andre utlendingssaker lengre enn ønskelig. Dette gjelder spesielt for klagesaker. På denne bakgrunn foreslås det å styrke Justisdepartementets kapasitet til arbeid med utlendingssaker. Det foreslås derfor å øke bevilgningen under kap. 400 post 01 med 1,2  mill. kroner.

       Det skal settes i gang et utredningsarbeid knyttet til søk etter omkomne på havet, jf. Innst.S.nr.104 (1997-1998). I forbindelse med at Justisdepartementets utlendingsavdeling skal flytte til nye lokaler må departementet dekke investeringer til tele- og datatilknytning i de nye lokalene. For å dekke disse utgiftene samtidig som en skal ivareta andre prioriterte oppgaver foreslås det å styrke kap. 400 post 01 med ytterligere 1  mill. kroner.

       Totalt foreslår Justisdepartementet å øke bevilgningen under kap. 400 post 01 med 2,2  mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Standpunkttabell, avsnitt 9.2

Kap. Post Betegnelse Regj. AP KrF, FrP H SV TF
      forslag   Sp, V
      mill kr
400 01   
  1 Utlendingssaker +1,2 +1,2 +1,2 0 +1,2 +1,2 +1,2
  2 Søk etter omkomne m.v +1,0 +1,0 +1,0 0 +1,0 +1,0 +1,0
      0   0 0 0 0 0
    Sum post 01 +2,2 +2,2 +2,2 0 +2,2 +2,2 +2,2

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 400 post 01 med 2,2  mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at økningen i tilstrømning av flyktninger og asylsøkere til Norge hittil i år på ingen måte kan ha vært uventet med bakgrunn i Regjeringens klart uttrykte oppmykning av kriteriene for å få asyl i Norge.

       Disse medlemmer viser til at det vedtatte budsjett bygger på en subsidiær enighet mellom Fremskrittspartiet, Høyre og regjeringspartiene hvor det ble lagt til grunn et antall flyktninger og asylsøkere som ikke fordrer tilleggsbevilgning over dette kapittel nå.

       Disse medlemmer mener at Regjeringens oppgave er å styre etter budsjettene - ikke å la en mindretallspolitikk styre budsjettene. Således må Regjeringen straks stramme inn asylkriteriene, samt sørge for aktivt repatriering for å holde seg til den vedtatte budsjettramme.

       Disse medlemmer mener at en eventuell bevilgning til søk etter omkomne på havet m.v. må finnes ved omprioriteringer innenfor posten eller utstå til den ordinære budsjettformidling.

       Disse medlemmer vil stemme imot den foreslåtte forhøyelse av bevilgning kap. 400 post 01

       Komiteens medlem fra Tverrpolitisk Folkevalgte viser til Dok.nr.8:14 (1997-1998) og til justiskomiteens merknad til dette dokumentet der komiteen ber om avklaring i forbindelse med statsbudsjettet vedrørende søk etter omkomne på havet.

       Dette medlem støtter forslaget i proposisjonen om å forhøye bevilgningen under post 01 med 1 mill. kroner til bl.a. dette formålet.

9.3 Kap. 410 Herreds- og byrettane

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       For å dekke utgifter knyttet til to permisjoner, samt helårsvirkningen av økte lønninger for dommerne i Høyesterett, foreslås en styrking av kap. 61 Høyesterett post 01 med 1,043  mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 410 post 01, jf. omtale under kap. 61.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under avsnitt 9.1.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Samandrag

       I forbindelse med byggingen av nye tinghus på Hamar og Lillehammer er det foreslått å legge til rette for framtidig vannbåren oppvarming, jf. omtale under kap. 2445 Statsbygg. Forslaget innebærer en forsinkelse på tre måneder som resulterer i at hovedtyngden av innredningskostnadene først påløper i 1999. Justisdepartementet foreslår derfor å redusere bevilgningen under kap. 410 post 45 med 10 mill. kroner i 1998. Midlene vil bli lagt inn i forslag til 1999-budsjett.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 410 post 45 med 10  mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer at forslaget til redusert bevilgning ikke innebærer noen reell besparelse, men kun er en åpen erkjennelse av å ville skyve bevilgningen frem i tid for å kunne benytte midlene til andre tiltak i 1998.

       Disse medlemmer vil motsette seg dette under henvisning til at denne type budsjettering kun bidrar til å blåse opp utgiftssiden på varig basis uten tilsvarende forslag til varig inndekning.

       Disse medlemmer vil stemme imot forslaget i proposisjonen om reduksjon av bevilgningen under kap. 410 post 45.

9.4 Kap. 3410 Rettsgebyr

Post 04 Lensmennenes gebyrinntekter

Samandrag

       Bevilgningen foreslås redusert med 13,5  mill. kroner, jf. omtale under kap. 449/3449 Statens innkrevingssentral.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 3410 post 04 med 13,5  mill. kroner.

9.5 Kap. 442 Politihøgskolen

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Politihøgskolens utdanningssenter i Nord-Odal er innlemmet i husleieordningen. Den årlige husleien for anlegget utgjør kr  927.350.

       Kap. 442 post 01 foreslås økt med 0,927  mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 442 post 01 med 0,927  mill. kroner.

9.6 Kap. 449/3449 Statens innkrevjingssentral

Innkrevjing av ikkje betalt kringkastingsavgift

Samandrag

       Stortinget har vedtatt endringer i kringkastingsloven som bl.a. innebærer at Statens innkrevingssentral (SI) overtar innkrevingen av misligholdt kringkastingsavgift. Merutgiftene for SI vil bli finansiert med et gebyr på 6 mill. kroner pr. år som NRK vil betale til SI. I avtalen mellom NRK og SI ligger det inne en prisstruktur for utførelsen av oppdrag i forhold til antall saker som vil kompensere for kostnader utover 6 mill. kroner hvis antallet krav som blir sendt over fra NRK til SI blir større enn det som ligger inne i den opprinnelige avtalen.

       Basert på halvårsvirkning i 1998 foreslås det at kap. 449 post 01 og kap. 3449 post 02 begge økes med 3,0 mill. kroner.

       Det har så langt ikke vært budsjettert med inntekter i 1998 under kap. 3449 post 02. Justisdepartementet foreslår derfor en presisering av gjeldende merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak.

       Når SI overtar innkreving av kringkastingsavgift bortfaller namsmannsgebyret som lensmennene etter dagens ordning krever inn. Kap. 3410 post 04 Lensmennenes gebyrinntekter må derfor reduseres. Basert på halvårsvirkning i 1998 må kap. 3410 post 04 reduseres med 13,5 mill. kroner i statsbudsjettet for 1998, jf. omtale under kap. 3410 Rettsgebyr. Anslaget for inntektsreduksjonen er usikkert.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 449 post 01 og kap. 3449 post 02 med 3 mill. kroner. Komiteen sluttar seg og til framlegget om meirinntektsfullmakt under kap. 3449, jf. framlegg til vedtak II. Komiteen viser når det gjeld kap. 3410 til merknader under avsnitt 9.4.

9.7 Kap. 470 Fri rettshjelp

Post 70 Fri sakførsel og post 71 Fritt rettsråd

Samandrag

       Ny salærforskrift « Forskrift om salær fra det offentlige m.v. » trådte i kraft 1. januar 1998. Endringene i salærforskriften forventes å føre til en innsparing under kap. 470 Fri rettshjelp på ca 2,2 mill. kroner og en noe høyere innsparing under kap. 466 Advokatutgifter m.m. Innsparingen under kap. 470 er så langt ikke innarbeidet i budsjettet.

       På grunnlag av ovennevnte foreslår Justisdepartementet i forhold til vedtatt budsjett for 1998 å redusere bevilgningen under kap. 470 post 70 og 71 med henholdsvis 1,54 mill. kroner og 0,66 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 470 postane 70 og 71 med høvesvis 1,54 mill. kroner og 0,66 mill. kroner.

9.8 Kap. 475 Bobehandling

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Konkursrådet avholder kompetansegivende kurs/ konferanser ca 2 ganger årlig. Det er ønskelig å kreve en deltakeravgift for å få dekket inn noen av de statlige utgiftene knyttet til kursene. De samlede inntektene antas å beløpe seg til ca kr  150.000-200.000 pr. år. Videre er det ønskelig at konkursrådet kan nyttiggjøre seg av inntektene til økt aktivitet i rådet. Justisdepartementet ber om fullmakt til å nettobudsjettere konkursrådets kursinntekter under kap. 475 post 01 i 1998, jf. forslag til vedtak.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen, jf. framlegg III.

9.9 Kap. 480 Svalbardbudsjettet

Samandrag

       Ved en inkurie er det på Svalbardbudsjettet for 1998 byttet om på beløpene under postene på kap. 3006 Sysselmannens transporttjeneste. Bevilgningen på kap. 3006 skal for 1998 være kr  200.000 på post 01 og 1,5 mill. kroner på post 02. Justisdepartementet foreslår derfor å øke bevilgningen på Svalbardbudsjettet under kap. 3006 post 02 med 1,3 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 3006 post 01, jf. forslag til vedtak. Disse endringene internt på Svalbardbudsjettet har ingen betydning for tilskuddet til Svalbardbudsjettet fra statsbudsjettet.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen, jf. framlegg IV, 1 og 2.

Likningskontor på Svalbard

Samandrag

       Ny lov om skatt til Svalbard ble vedtatt 29. november 1996 nr. 68, jf. Ot.prp. nr. 32 (1995-1996) og Innst.O.nr.2 (1996-1997). Loven trådte i kraft 1. januar 1998. Det vises i den forbindelse til St.prp. nr. 1 (1997-1998) Svalbardbudsjettet, kap. 22 hvor det i bevilgningen til Ligningsrådet for Svalbard er avsatt 0,4 mill. kroner til ekstraomkostninger i forbindelse med flytting. I henhold til kgl.res av 12. desember 1997 skal Svalbard ha eget likningskontor med kontorsted på Svalbard. Arbeidet med etablering av Svalbard likningskontor pågår i regi av Skattedirektoratet, og det foreslås bevilget ytterligere 1,6 mill. kroner under kap. 22 Ligningsrådet for Svalbard post 01 til etablering og drift av likningskontoret i 1998, jf. forslag til vedtak. Dette medfører at tilskuddet til Svalbardbudsjettet over statsbudsjettet må økes tilsvarende. Kap. 480 Svalbardbudsjettet post 50 Tilskudd foreslås økt med 1,6 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen, jf. framlegg IV 3 og 4.

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke kap. 480 post 50 med 1,6 mill. kroner.

9.10 Oppfølging av Skarpnesutvalget

Samandrag

       Regjeringen vil i løpet av 1998 legge fram en egen proposisjon med forslag til kollektive tiltak og individuelle godtgjørelser i tilknytning til saken om beslaglagt jødisk eiendom i Norge under annen verdenskrig. Det antas at bevilgningsbehovet til disse formålene i 1998 vil være på om lag 300 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen tek dette til orientering.