14. Fiskeridepartementet

14.1 Kap. 1000 Fiskeridepartementet

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Det er bevilget 500.000 kroner for lite til gjennomføring av nybygg ved Havforskningsinstituttet i Bergen. Dette beløp ble belastet kap. 1000 post 01 i forbindelse med overføring av byggebevilgningen til Statsbygg.

       Det fremmes forslag om en tilleggsbevilgning på 500.000 kroner på kap. 1000 Fiskeridepartementet, post 01 Driftsutgifter i 1998.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 1000 post 01 med 500.000 kroner.

14.2 Kap. 1020 Havforskningsinstituttet

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Arbeidsrettens dom av 18. desember 1997 innebar at Havforskningsinstituttet må etterbetale ikke utbetalt kompensasjon for bortfall av sjømannsfradrag for årene 1996 og 1997. Denne kompensasjonen utgjør totalt 1,2 mill. kroner inkludert arbeidsgiveravgift. Kompensasjonen for 1998 er anslått til 600.000 kroner.

       Det fremmes forslag om en tilleggsbevilgning på 1,8 mill. kroner i 1998 på kap. 1020 Havforskningsinstituttet, post 01 Driftsutgifter til dekning av denne merutgiften.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 1020 post 01 med 1,8 mill. kroner.

       Komiteens medlem fra Tverrpolitisk Folkevalgte går inn for å gjeninnføre sjømannsfradraget, da refusjonsordningen er urasjonell og byråkratisk og for å slippe flere lignende saker. Denne dommen vil sannsynligvis skape presedens.

14.3 Kap. 1030 Fiskeridirektoratet

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Rådsdirektiv 96/23 foreskriver at alle medlemsland skal ha en plan for offentlig overvåking av restmengder av veterinærpreparat i levende dyr og animalske produkter. EU ønsker å sikre at alle land de importerer kjøtt og fisk fra, har offentlige overvåkingsplaner i samsvar med EU sine. Norge må derfor som et tredjeland allerede nå gjennomføre det samme kontrollregimet som eksisterer innenfor EU. Direktivet blir juridisk bindende for Norge når EØS-avtalen er revidert.

       For å sikre at EU ikke treffer tiltak som kan vanskeliggjøre markedstilgangen for norsk oppdrettsfisk har Fiskeridirektoratet utarbeidet et overvåkningsprogram som Fiskeridepartementet anser det som nødvendig å iverksette fra 1. juli 1998. Kostnadene ved analyser i 1998 og innkjøp av laboratorie- og analyseutstyr beløper seg til 3 mill. kroner.

       Det fremmes forslag om en tilleggsbevilgning på 3 mill. kroner i 1998 på kap. 1030 Fiskeridirektoratet, post 01 Driftsutgifter.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 1030 post 01 med 3 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at en eventuell bevilgning enten må finnes ved omprioriteringer innenfor kapitlet eller utstå til den ordinære budsjettbehandling.

       Disse medlemmer vil stemme imot den foreslåtte forhøyelse av bevilgninggen under kap. 1030 post 01.

14.4 Kap. 1050 Diverse fiskeriformål

Post 78 Opprettelse av DNA-register for vågekval (ny)

Samandrag

       Som en oppfølging av det arbeidet som ble startet i forbindelse med Norges forslag til CITES (Convention on International Trade in Endangered Species) om nedlisting av vågehval er det arbeidet videre med å opprette et DNA-register. Dette arbeidet bør følges opp slik at norske fiskerimyndigheter har konkrete resultater å vise til ved neste møte mellom partene i CITES høsten 1999. Det som kan gjennomføres i 1998, er å analysere resten av prøvene fra 1996-fangsten, dvs. 330 prøver, og legge resultatene inn i registeret.

       Det fremmes forslag om å bevilge 2 mill. kroner i 1998 på kap. 1050 Diverse fiskeriformål, post 78 Opprettelse av DNA-register for vågehval (ny).

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å løyve 2 mill. kroner under kap. 1050, ny post 78.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at en eventuell bevilgning enten må finnes ved omprioriteringer innenfor kapitlet eller utstå til den ordinære budsjettbehandling.

       Disse medlemmer går imot den foreslåtte bevilgning under kap. 1050 ny post 78.

14.5 Kap. 1064 Hamnetenesta

Post 30 Havnetenesten

Samandrag

       Vinteren 1996-97 oppstod det betydelige skader på moloene i Hasvik og Årviksand. Kostnadene ble anslått til om lag 8 mill. kroner. Saken ble fulgt opp i St.prp. nr. 25 (1997-1998) Ny saldering av statsbudsjettet 1997. Bevilgningen til formålet ble i denne forbindelse økt med 8,2 mill. kroner, og det ble presisert at dette ville redusere bevilgningsbehovet i 1998 tilsvarende. Regjeringen skulle komme tilbake med forslag om nedsettelse av bevilgningen i 1998 i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 1998.

       Etter at St.prp. nr. 25 (1997-1998) ble fremmet har det også oppstått skader på moloer andre steder, og skadene på moloene er nå samlet anslått til om lag 25 mill. kroner. Det er viktig å utbedre skadene. Dette vil etter en nærmere vurdering kunne medføre at oppstart av enkelte anlegg som ligger inne i Kystverkets disponeringsplan for 1998 må utsettes.

       På denne bakgrunnen fremmes det ikke forslag om at bevilgningen på kap. 1064 Havnetjenesten, post 30 Fiskerihavneanlegg reduseres som meddelt i nysalderingen av budsjettet for 1997.

       Det har de senere årene vært en strukturendring i fiskeflåten i retning større fiskefartøyer, noe som har medført problemer ved at dybdeforholdene flere steder ikke er tilstrekkelige til å ta i mot disse fartøyene. Et annet problem er gjensanding, som flere steder har redusert dybden så mye at det er vanskelig å utnytte havna. Det er nødvendig å iverksette tiltak som kan gi snarlige resultater, blant annet for å sikre at havneanleggene er i stand til å fylle rollen som fiskerihavner.

       Det fremmes forslag om en tilleggsbevilgning på 5 mill. kroner i 1998 på kap. 1064 post 30 Fiskerihavneanlegg for 1998.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnatake medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 1064 post 30 med 5 mill.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at en eventuell bevilgning enten må finnes ved omprioriteringer innenfor posten eller utstå til den ordinære budsjettbehandling.

       Disse medlemmer vil stemme imot den foreslåtte forhøyelse av bevilgninggen under kap. 1064 post 30.

14.6 Kap. 1065/4065 Fyrtenesta

Post 30 Nyanlegg - Post 45 Større utstyrsanskaffing og vedlikehald

Samandrag

       Bevilgningen på kap. 1065 Fyrtjenesten post 30 Nyanlegg er 6 mill. kroner i 1998. Bevilgningen var i utgangspunktet forutsatt benyttet til blant annet oppmerking i hurtigbåtleder. Vedlikeholdssituasjonen i fyrtjenesten er vanskelig i 1998. Kystverket har de siste årene hatt et etterslep på vedlikeholdet i fyrtjenesten. Selv om vedlikeholdsarbeidet har vært prioritert for å ivareta det mest nødvendige, har nye omfattende skader intredd. Dette gjør at etterslepet på vedlikeholdet ikke er redusert. Fiskeridepartementet ser det derfor som riktig at ekstraordinært vedlikehold blir prioritert fremfor investeringer i nyanlegg i 1998.

       Det fremmes forslag om at bevilgningen på kap. 1065 Fyrtjenesten, post 30 Nyanlegg blir redusert med 6 mill. kroner i 1998 mot tilsvarande økning på kap. 1065 post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1065 post 30 med 6 mill. kroner, og om å auke kap. 1065 post 45 med same beløp.

Inntektspåslag

Samandrag

       I St.prp. nr. 1 (1997-1998) for Fiskeridepartementet er det manglende samsvar mellom budsjettall og -tekst under postomtalen for fyrtjenesten. Finansiering av bevilgning til isbrytertjenesten på 1,2 mill. kroner er ikke innarbeidet i bevilgningen på kap. 4065, slik det fremgår av postomtalen under post 01 Driftsutgifter. Det er videre kun lagt til grunn gebyrfinansiering av driftsutgiftene og ikke investeringsutgiftene under kap. 1065. Det korrekte skal være gebyrfinansiering av de totale utgiftene, dvs. samlet bevilgning på postene 01, 30 og 45. Nødvendig inntektspåslag som følge av dette er 5,5 mill. kroner.

       Det fremmes forslag om å øke inntektsbevilgningen på kap. 4065 post 02 Alminnelig kystgebyr med 5,5 mill. kroner i 1998.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 4065 post 02 med 5,5 mill. kroner.

14.7 Kap. 1066/4066 Lostenesta

Særavtalar for losbåtførarar og statslosar

Samandrag

       Det vises til St.prp. nr. 1 Tl.03 (1997-1998) Om endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet medregnet folketrygden 1998. Det ble der gitt en orientering om de nye særavtalene for losbåtførere og loser, og at Fiskeridepartementet ville komme tilbake til de bevilgningsmessige konsekvensene i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 1998. Det ble forutsatt at økte kostnader over kap. 1066 som følge av de reforhandlede særavtalene skulle dekkes inn ved en tilsvarende økning av losgebyret.

       Det fremmes forslag om at kap. 1066 Lostjenesten post 01 Driftsutgifter økes med 8 mill. kroner i 1998 mot en tilsvarande økning på kap. 4066 post 01 Losgebyr. Når det gjelder inntektssiden vises det også til neste pkt.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 1066 post 01 med 8 mill. kroner. Komiteen viser når det gjeld kap. 4066 til merknader nedanfor.

Inntektspåslag

Samandrag

       I St.prp. nr. 1 (1997-1998) for Fiskeridepartementet er det manglende samsvar mellom budsjettall og -tekst under postomtalen for lostjenesten. Kap. 1066 er i St.prp. nr. 1 (1997-1998) budsjettert med 281.645 000 kroner. Det samme beløpet er budsjettert som inntekt på kap. 4066 post 01 Losgebyr. Tekstomtalen under kap. 4066 post 01 tilsier derimot at losgebyret skal dekke alle utgiftene til lostjenesten over kap. 1066 og dessuten driftsutgifter knyttet til losformidling utført fra trafikksentralene over kap. 1067. Nødvendig inntekstpåslag som følge av dette er 4,4 mill. kroner. I tillegg til dette forholdet må det tas hensyn til særavtalen for losbåtførere og loser, jf. forrige pkt.

       Det fremmes forslag om å øke inntektsbevilgningen på kap. 4066 post 01 Losgebyr med 12,4 mill. kroner i 1998.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 4066 post 01 med 12,4 mill. kroner.

14.8 Kap. 1067/4067 Trafikksentralar

Opplæringsmidlar Oslofjorden trafikksentral

Samandrag

       Prosjektet Oslofjorden trafikksentral er forsinket i forhold til den opprinnelige fremdriftsplanen. Omtale av årsakene til dette er blant annet gitt i St.prp. nr. 63 (1996-1997) Omprioriteringar og tilleggsløyvingar på statsbudsjettet 1997.

       Midler til opplæring av nye trafikkledere var lagt inn i budsjettet for 1997. Siden midlene som følge av forsinket oppstart ikke kunne benyttes til det anviste formålet i 1997, ble bevilgningen på kap. 1067 post 11 Varer og tjenester redusert med 5,3 mill. kroner i forbindelse med St.prp. nr. 25 (1997-1998) Ny saldering av statsbudsjettet 1997. Det ble samtidig varslet at Fiskeridepartementet ville komme tilbake til saken i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 1998 med forslag om tilsvarende økning under samme post i 1998.

       Det fremmes forslag om en tilleggsbevilgning på 5,3 mill. kroner på kap. 1067 Trafikksentraler, post 01 Driftsutgifter i 1998.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 1067 post 01 med 5,3 mill. kroner.

Budsjettmessig konsekvens av avviklet Troll-avtale

Samandrag

       Overvåking og kontroll av trafikken på Troll-feltet fra trafikksentralen på Fedje var basert på en kontrakt mellom Statoil og Kystverket. I forbindelse med at Statoil har styrket sin beredskapsorganisasjon i Bergen, vil overvåkingen av Troll-feltet bli gjort derfra. Kontrakten med Kystverket ble avviklet med virkning fra 31. desember 1997. Avviklingen får budsjettmessige konsekvenser for utgiftssiden og inntektssiden i 1998 og videre fremover.

       Det fremmes forslag om at kap. 1067 Trafikksentraler, post 21 Spesielle driftsutgifter reduseres med 0,6 mill. kroner i 1998 mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 4067 post 03 Refusjon overvåking Troll.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1067 post 21 med 0,6 mill. kroner, og at kap. 4067 post 03 vert redusert med same beløp.

14.9 Kap. 1070/4070 Elektroniske navigasjonshjelpemiddel

Post 01 Driftsutgifter - Post 07 Refusjonar

Samandrag

       I henhold til ny avtale mellom Norge og Sverige om driften av Decca-stasjonen på Jomfruland, faller tidligere refusjon på 200.000 kroner fra Sverige bort. Dette får budsjettmessige konsekvenser for utgiftssiden og inntektssiden i 1998 og videre fremover.

       Det fremmes forslag om at kap. 1070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler, post 01 Driftsutgifter reduseres med 0,2 mill. kroner i 1998 mot tilsvarande reduksjon av bevilgningen på kap. 4070 post 07 Refusjoner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere kap. 4070 post 07 med 0,2 mill. kroner.

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Tverrpolitisk Folkevalde, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1070 post 01 med 0,2 mill. kroner.

       Komiteens medlem fra Tverrpolitisk Folkevalgte går inn for at den midlertidige kontrollfunksjonen ved Loran-C stasjonen i Bø i Vesterålen blir gjort permanent etter å ha fungert midlertidig fra 1994. Kostnadene ved dette vil iflg. stasjonens egne beregninger ligge på rundt 2 mill. kroner dersom de får utføre arbeidet selv.

       Dette medlem er enig i at post 01 reduseres med 0,2 mill. kroner i forbindelse med driften av Decca-stasjonen på Jomfruland.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1070   Elektroniske navigasjonshjelpemidler
    (jf. kap. 4070)
  01 Driftsutgifter,
    forhøyes med kr 1.800.000
    fra kr 19.800.000 til kr 21.600.000