15. Landbruksdepartementet

15.1 Kap. 1102 Fylkesmannens landbruksavdeling

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samandrag

       Statsregnskapet for 1997 viser at inntektene fra oppdrag og refusjoner var 5,615 mill. kroner større enn utgiftene. Av denne differansen er 1,179 mill. kroner overført på utgiftssiden til 1998 i henhold til fullmakten i bevilgningsreglementet om å kunne overføre 5 pst av ubrukt bevilgning til neste budsjettermin.

       Ubenyttede midler i 1997 er forutsatt benyttet i 1998 til nødvendige IT-investeringer for at fylkesmannens landbruksavdeling fortsatt skal være konkurransedyktig på oppdragsmarkedet.

       På denne bakgrunn foreslås bevilgningen på kap. 1102 post 21 øket med 4,436 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen går mot forslaget i proposisjonen.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til behovet for en stram finanspolitikk, og kan heller ikke se behovet for å styrke fylkesmannens landbruksavdelings konkurransekraft i forhold til andre aktører. Disse medlemmer går derfor mot forslaget om å øke bevilgningen med 4,436 mill. kroner.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil i forståing med Regjeringa redusere kap. 1102 post 21 med 4,436 mill. kroner i høve til framlegget i proposisjonen.

15.2 Kap. 1107 Statens dyrehelsetilsyn

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Posten reduseres tilsvarende reduserte inntekter under kap. 4107 post 02.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under avsnitt 15.3.

Post 73 Tilskot til tiltak mot dyresjukdommar

Samandrag

       I forbindelse med økt oppmerksomhet om overførbare prionsykdommer, som kugalskap og skrapesyke, er det både nasjonalt og internasjonalt satt strengere krav til overvåkning og dokumentasjon av sykdomsstatus og derved også oppfølgingen av dyr med sykdomstegn som kan gi mistanke om disse sykdommene. Siden sikker diagnose av disse sykdommene bare kan stilles ved å undersøke hjernen, vil det for Statens dyrehelsetilsyn være nødvendig å gjøre vedtak om nedslakting av en del dyr som viser sykdomstegn som ligner de en ser ved kugalskap eller skrapesyke. Erstatning for dyr som blir avlivet på dette grunnlag dekkes over posten med inntil kr  500.000 i 1998.

       Registrerte utbrudd av sauesjukdommen skrapesyke og storfesjukdommen paratuberkulose så langt i 1998 og utgifter til saneringstiltak som påløp i 1997, men som først kommer til utbetaling i 1998, tilsier at bevilgningen på posten må økes. Det er imidlertid for tidlig å anslå bevilgningsbehovet da dette vil avhenge av sjukdomsutviklingen i 2. halvår 1998. Landbruksdepartementet vil derfor komme tilbake til saken til høsten.

Merknader frå komiteen

       Komiteen tek dette til orientering.

15.3 Kap. 4107 Statens dyrehelsetilsyn

Post 02 Driftsinntekter

Samandrag

       Det er utarbeidet ny forskrift for innførsel av hund og katt fra EØS-området. Den nye forskriften vil forenkle saksbehandlingen og medfører bortfall av saksbehandlergebyr. Landbruksdepartementet tar sikte på at forskriften kan tre i kraft med virkning fra 1. august 1998.

       På denne bakgrunn foreslår departementet at bevilgningen under kap. 4107 post 02 blir redusert med 1,118 mill. kroner til 1 mill. kroner. Utgiftsbevilgningen under kap. 1107 post 01 foreslås redusert tilsvarende.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 4107 post 02 med 1,118 mill. kroner og å redusere kap. 1107 post 01 med same beløp.

15.4 Kap. 1112 Forvaltningsstøtte, utviklingsoppgåver og kunnskapsformidling m.m.

       Forslagene om reduksjoner i bevilgningene i de nedenfornevnte postene vil medføre reduksjoner eller utsettelser av planlagt virksomhet.

Post 50 Kjøp av forvaltningsstøtte, VI

Samandrag

       Som ledd i gjennomføringen av Regjeringens budsjettopplegg for 1998 foreslås bevilgningen redusert med 1,588 mill. kroner, fra 83,940 mill. kroner til 82,352 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1112 post 50 med 1,588 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at reduksjonen av bevilgningen er reell og ikke medfører behov for å bevilge midlene på nytt ved senere års budsjettbehandlinger.

       Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår at bevilgningen under kap. 1112 post 50 reduseres med 4,2 mill. kroner.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1112   Forvaltningsstøtte, utviklingsoppgaver og
    kunnskapsutvikling m.m.
  50 Kjøp av forvaltningsstøtte, VI,
    nedsettes med kr 4.200.000
    fra kr 83.940.000 til kr 79.740.000    

Post 51 Kjøp av forvaltningsstøtte, Planteforsk

Samandrag

       Som ledd i gjennomføringen av Regjeringens budsjettopplegg for 1998 foreslås bevilgningen redusert med kroner 214.000, fra 11,314 mill. kroner til 11,100 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1112 post 51 med 214.000 kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at reduksjonen av bevilgningen er reell og ikke medfører behov for å bevilge midlene på nytt ved senere års budsjettbehandlinger.

Post 52 Støtte til fagsentrene

Samandrag

       Som ledd i gjennomføringen av Regjeringens budsjettopplegg for 1998 foreslås bevilgningen redusert med kroner 234.000, fra 12,368 mill. kroner til 12,134 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1112 post 52 med 234.000 kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at reduksjonen av bevilgningen er reell og ikke medfører behov for å bevilge midlene på nytt ved senere års budsjettbehandlinger.

       Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår at bevilgningen under kap. 1112 post 52 reduseres med kr  620.000.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1112   Forvaltningsstøtte, utviklingsoppgaver
    og kunnskapsutvikling m.m.
  52 Støtte til fagsentrene,
    nedsettes med kr 620.000
    fra kr 12.368.000 til kr 11.748.000    

Post 53 Utvikling og kunnskapsformidling

Samandrag

       Som ledd i gjennomføringen av Regjeringens budsjettopplegg for 1998 foreslås bevilgningen redusert med kroner 472.000, fra 24,965 mill. kroner 24,493 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1112 post 53 med 472.000 kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at reduksjonen av bevilgningen er reell og ikke medfører behov for å bevilge midlene på nytt ved senere års budsjettbehandlinger.

       Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår at bevilgningen under kap. 1112 post 53 reduseres med 1 mill. kroner.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1112   Forvaltningsstøtte, utviklingsoppgaver
    og kunnskapsutvikling m.m.
  53 Utvikling og kunnskapsformidling,
    nedsettes med kr 1.000.000
    fra kr 24.965.000 til kr 23.965.000    

15.5 Kap. 1114 Statens Næringsmiddeltilsyn

Post 01 Driftsutgifter Post 50 Tilskot til Fondet for kjøttkontroll

Samandrag

       Nye beregninger viser at utgiftene til kjøttkontrollen lokalt (KNT) vil bli på 102,5 mill. kroner i 1998 mot tidligere budsjettert 95 mill. kroner. Landbruksdepartementet foreslår derfor at kap. 1114 post 50 Tilskudd til Fondet for kjøttkontroll økes med 7,5 mill. kroner og at kap. 1114 post 01 settes ned tilsvarende.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 1114 post 50 med 7,5 mill. kroner, og å redusere kap. 1114 post 01 med same beløp.

15.6 Kap. 1137 Forsking og utvikling

Post 50 Forskingsprogrammet

Samandrag

       Som ledd i gjennomføringen av Regjeringens budsjettopplegg for 1998 foreslås bevilgningen redusert med 7 mill. kroner, fra 107,706 mill. kroner til 100,706 mill. kroner.

       Dette vil medføre reduksjon eller utsettelse av planlagt virksomhet.

Merknader frå komiteen

       Komiteen går mot forslaget i proposisjonen om å redusere bevilgningen under kap. 1137 post 50 med 7 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader under kap. 920 post 50 og punkt 13.2.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre kan ikke forsvare å bruke forskningsbevilgninger som konjunkturtiltak, og går mot forslaget i proposisjonen.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil etter samråd med Regjeringa gå imot forslaget i proposisjonen.

15.7 Kap. 1140 Miljø- og næringstiltak i jordbruket

Post 50 Driftsøkonomiske analysar m.m.

Samandrag

       Som ledd i gjennomføringen av Regjeringens budsjettopplegg for 1998 foreslås bevilgningen redusert med kroner 337.000, fra 17,797 mill. kroner til 17,460 mill. kroner.

       Dette vil medføre reduksjon eller utsettelse av planlagt virksomhet.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1140 post 50 med 337.000 kroner.

       Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår at bevilgningen under kap. 1140 post 50 reduseres med 1 mill. kroner.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1140   Miljø- og næringstiltak i jordbruket
  50 Driftsøkonomiske analyser m.m,
    nedsettes med kr 1.000.000
    fra kr 17.797.000 til kr 16.797.000    

Post 77 Miljøretta prosjektarbeid m.m.

Samandrag

       Som ledd i gjennomføringen av Regjeringens budsjettopplegg for 1998 foreslås bevilgningen redusert med 1,5 mill. kroner, fra 32,954 mill. kroner til 31,454 mill. kroner. Dette vil medføre reduksjon eller utsettelse av planlagt virksomhet.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1140 post 77 med 1,5 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at reduksjonen av bevilgningen er reell og ikke medfører behov for å bevilge midlene på nytt ved senere års budsjettbehandlinger.

       Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår at bevilgningen under kap. 1140 post 77 reduseres med 10 mill. kroner.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1140   Miljø- og næringstiltak i jordbruket
  77 Miljørettet prosjektarbeid m.m,
    kan overføres, nedsettes med kr 10.000.000
    fra kr 32.954.000 til kr 22.954.000    

15.8 Kap. 1142 Miljø- og næringstiltak i skogbruket

Post 50 Forvaltningsstøtte, utvikling og kunnskapsformidling i skogbruket

Samandrag

       Som ledd i gjennomføringen av Regjeringens budsjettopplegg for 1998 foreslås bevilgningen redusert med kr 155.000, fra 8,212 mill. kroner til 8,057 mill. kroner.

       Dette vil medføre reduksjon eller utsettelse av planlagt virksomhet.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1142 post 50 med 155.000 kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at reduksjonen av bevilgningen er reell og ikke medfører behov for å bevilge midlene på nytt ved senere års budsjettbehandlinger.

Post 76 Ressurs- og miljøtiltak i skogbruket

Samandrag

       Som ledd i gjennomføringen av Regjeringens budsjettopplegg for 1998 foreslås bevilgningen redusert med 1,5 mill. kroner, fra 26,373 mill. kroner til 24,873 mill. kroner.

       Dette vil medføre reduksjon eller utsettelse av planlagt virksomhet.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1142 post 76 med 1,5 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte vil påpeke at det må komme i stand skikkelige kompensasjonsordninger for skogsområder som blir båndlagt i forbindelse med vurdering av permanent vern og naturparker.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at reduksjonen av bevilgningen er reell og ikke medfører behov for å bevilge midlene på nytt ved senere års budsjettbehandlinger.

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at tiltak som « Miljøregistrering og skoghistorikk » og bransjeprosjektet « Levende skog » er viktige for å utvikle drifts- og verneformer som bedre kombinerer miljøhensyn med lønnsom skogsdrift. Disse medlemmer kan derfor ikke støtte Regjeringens forslag om å redusere kap. 1142 post 76 Ressurs- og miljøtiltak i skogbruket med 1,5 mill. kroner.

15.9 Kap. 1145 Jordskifteverket

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Etter ny gjennomgang av Jordskifteverkets budsjett har Landbruksdepartementet kommet til at det er nødvendig å øke bevilgningen for å sikre tilfredsstillende drift gjennom hele året. Kap. 1145 post 01 foreslås derfor økt med 4 mill. kroner.

       Departementet er i gang med å gjennomgå gebyrreglene med tanke på en ny ordning for jordskifte i sammenheng med arealinngrep. Landbruksdepartementet tar sikte på å komme tilbake til saken i proposisjon til høsten.

Merknader frå komiteen

       Komiteen går mot forslaget i proposisjonen under kap. 1145 post 01.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre kan ikke se at det fremføres argumenter som tilsier nye bevilgninger til Jordskifteverket, og mener Jordskifteverket må sikre tilfredsstillende drift innenfor det vedtatte budsjett. Disse medlemmer går derfor mot Regjeringens forslag om tilleggsbevilgning.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil etter samråd med Regjeringa gå imot forslaget i proposisjonen.

15.10 Kap. 1147 Reindriftsforvaltinga

Post 71 Omstillingstiltak i Indre Finnmark

Samandrag

       Som ledd i gjennomføringen av Regjeringens budsjettopplegg for 1998 foreslås bevilgningen redusert med 2 mill. kroner, fra 18 mill. kroner til 16 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1147 post 71 med 2 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener bevilgningen til Reindriftsforvaltningen kan reduseres med til sammen 4 mill. kroner, d.v.s. 2 mill. kroner mer enn Regjeringen foreslår.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1147   Reindriftsforvaltningen (jf. kap. 4147)
  71 Omstillingstiltak i Indre Finnmark,
    kan overføres, nedsettes med kr 4.000.000
    fra kr 18.000.000 til kr 14.000.000    

15.11 Kap. 5311 Statens Landbruksbank

Post 91 Tilbakebetaling fra Landbruksbankens grunnfond

Samandrag

       Stortinget vedtok i 1997 å tilbakeføre 100 mill. kroner av Landbruksbankens grunnfond til statskassa. På grunn av usikkerhet om grunnlaget for en slik tilbakeføring ble ikke vedtaket fulgt opp i 1997.

       For at en reduksjon av grunnfondet skal ha den tilsiktede inntektsvirkning, har Landbruksdepartementet kommet til at tilbakebetalingen bare kan knyttes til grunnfondets kontante del. Den kontante delen av grunnfondet utgjør 94,2 mill. kroner. På denne bakgrunn vil Landbruksdepartementet foreslå at det bevilges 94,2 mill. kroner på kap. 5311 post 91 i 1998.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å løyve 94,2 mill. kroner under kap. 5311 ny post 91.

15.12 Kap. 5651 Aksjar i selskap under Landbruksdepartementet

15.12.1 Post 80 Utbytte

Revidert utbytte fra Statkorn Holding AS for 1998-terminen
Samandrag

       For 1998 er det budsjettert med et utbytte på 48 mill. kroner fra Statkorn Holding A/S. Ut fra den fastlagte utbyttepolitikken viser resultatet for 1997 at det i 1998 kan tas ut et utbytte på knapt 37,7 mill. kr. Det foreslås derfor at kap. 5651 post 80 reduseres med 10,3 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 5651 post 80 med 10,303 mill. kroner.

Sal av aksjar i Statkorn Holding A/S

       I Revidert nasjonalbudsjett for 1997 vedtok Stortinget salg av aksjer i Statkorn Holding AS for 200 mill. kroner.

       I sluttsalderingen av 1997-budsjettet varslet Regjeringen Stortinget om at salget ikke kunne gjennomføres med virkning for 1997-budsjettet, og at en ville komme tilbake til et nærmere opplegg for gjennomføring av delprivatiseringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 1998. Stortinget gjentok på dette grunnlag budsjettvedtaket om salg av aksjer for 200 mill. kroner for 1998-budsjettet.

       Landbruksdepartementet som generalforsamling i selskapet har forelagt saken for styret i Statkorn Holding AS, som mener at hensynet til arbeidsplasser og verdier i konsernet best kan ivaretas ved at morselskapet på sikt, så snart forholdene ligger til rette, børsnoteres. Styret ser det som lite realistisk at en kan avhende aksjer til strategisk-industrielle medinvestorer. Styret mener at en primært bør søke etter passive finansielle medinvestorer, med en høyest mulig grad av omsettbarhet i aksjen.

       Departementet har vurdert ulike muligheter for salg av aksjer for 200 mill. kroner til strategiske og/eller institusjonelle investorer. Departementet har konkludert med at antallet strategiske kjøpere som kan være aktuelle er meget begrenset, og at det neppe vil være mulig å oppnå en pris for aksjene som reflekterer verdiene i konsernet dersom ikke morselskapets aksjer gjøres omsettelige. De verdivurderinger som har vært gjort av konsernet understreker også dette forhold. På bakgrunn av ovennevnte, samt styrets anbefaling, vurderer Regjeringen å børsnotere morselskapet.

       Det er usikkert hvilken kurs det faktisk er mulig å selge for, og departementet mener at det er mest hensiktsmessig å knytte fullmaktene for salg til en bestemt prosentandel av aksjene istedenfor et bestemt beløp. Departementet mener at aksjesalget i denne omgang bør begrenses til 25 pst av aksjene. Dette tilsvarer den andel som i utgangspunktet må gjøres allment tilgjengelig i markedet ved en eventuell børsnotering. Det er videre krav til spredning av de tilgjengelige aksjene før endelig børsnotering kan påregnes. Målt i forhold til bokført egenkapital utgjør 25 % av aksjene i selskapet 225 mill. kroner. Departementet forutsetter at salget skjer til markedsverdi.

       På bakgrunn av dette og Stortingets vedtak, vil Regjeringen anmode Stortinget om fullmakt til å selge en minoritetsandel i Statkorn Holding AS på inntil 25 %. Landbruksdepartementet ber videre om fullmakt til å gjennomføre aksjesalget under forutsetning av at aksjene gjøres omsettelig når kravene for dette er oppfylt.

       Stortinget vil bli orientert om gjennomføringen av salget.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Sosialistisk Venstreparti, sluttar seg til framlegg om fullmakt til sal av inntil 25 % av aksjane i Statkorn Holding, jf. framlegg X, og at Landbruksdepartementet får fullmakt til å gjennomføre aksjesalget under forutsetning av at aksjene gjøres omsettelige når kravene for dette er oppfylt.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener at Statkorn Holding bør helprivatiseres og fremmer forslag om salg av 100 % av aksjene i Statkorn Holding. Målt i forhold til bokført egenkapital utgjør dette 900 mill. kroner. Det fremsettes følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen om å gjennomføre salg av statens aksjer i Statkorn Holding A/S. »

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti konstaterer at forsøket på å saldere budsjettene med å blåse opp utbyttet fra statsselskapene igjen mislykkes når Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett blir tvunget til å redusere det utbytteanslag som de borgerlige ble enige om for under et halvt år siden. Denne borgerlige eventyrpolitikken skaper etter dette medlems syn illusjoner i budsjettbehandlingen og ustabile rammevilkår for statsbedriftene.

       Dette medlem viser til behandlingen av spørsmålet om salg av aksjer i Statkorn Holding, jf. B.innst.S.nr.1 (1997-1998), side 242. Dette medlem ønsker ikke å selge aksjer i Statkorn Holding, og vil følgelig stemme mot framlegg X.

15.12.2 Gjennomføring av salg av aksjar i Drevsjø Trelast AS

Samandrag

       Drevsjø Trelast har vært heleid statlig aksjeselskap. Aksjekapitalen er 18  mill. kroner. Den vanskelige økonomiske situasjon i selskapet har vært behandlet av Stortinget en rekke ganger i 1996 og 1997.

       Ved behandling av St.prp. nr. 1 Tl.07 (1996-1997) ga Stortinget fullmakt til salg av inntil 66 % av statens eierinteresser.

       Ved behandlingen av St.prp. nr. 8 (1996-1997) vedtok Stortinget at aksjekapitalen i Drevsjø Trelast AS skulle nedskrives med tidligere akkumulert underskudd på 5,7  mill. kroner, at et statlig lån på 5,4  mill. kroner skulle omgjøres til aksjekapital, og at det skulle skytes inn ny aksjekapital på 2,3  mill. kroner.

       Ved behandlingen av St.prp. nr. 70 (1996-1997) vedtok Stortinget at aksjekapitalen skulle utvides med 2  mill. kroner til investeringer.

       Ved kgl.res av 22. august 1997 ble det på grunn av selskapets vanskelige likviditetssituasjon bifalt å gi foreløpig samtykke til å yte et midlertidig lån på 2  mill. kroner til Drevsjø Trelast AS. Aksjekapitalutvidelsen på 2  mill. kroner, jf. St.prp. nr. 70 (1996-1997), ble gjennomført etter at lånet var oppgjort. Regjeringens foreløpige samtykke til midlertidig lån på 2  mill. kroner til Drevsjø Trelast AS er lagt fram for Stortinget, jf. St.prp. nr. 17 (1997-1998).

       Styret i selskapet var i 1997 i kontakt med mulige kjøpere av statens eierinteresser. Høsten 1997 hadde to kjøpere meldt sin interesse for å overta, og i henhold til Stortingets fullmakt solgte staten pr. 1. januar 1998 66 % av aksjene i Drevsjø Trelast AS til Ring Tre AS. Salgssummen, kr 688.000, tilsvarer knapt 6 % av aksjenes pålydende og er forutsatt betalt over 10 år i årlige avdrag med 5 % etterskuddsrente. Departementet har under salgsforhandlingene så langt råd lagt vekt på å sikre mulighetene for fortsatt drift ved Drevsjø Trelast AS og ser det som naturlig at de resterende statlige eierinteressene også blir avhendet etter noen tid.

       Landbruksdepartementet vil fremme nødvendige bevilgningsendringer som følge av salget i proposisjon til høsten.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, tek dette til orientering.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at Regjeringen legger opp til salg av inntil 66 % av statens eierinteresser i Drevsjø Trelast. Disse medlemmer mener det ikke er noe som tilsier at staten fortsatt skal ha eierinteresser i Drevsjø Trelast AS, og fremmer derfor forslag om salg av samtlige av statens aksjer i selskapet. Det fremsettes følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen om å gjennomføre salg av statens aksjer i Drevsjø Trelast AS. »