Innstilling fra finanskomiteen om forslag fra stortingsrepresentant Steinar Bastesen om å øke bevilgningene til Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (GIEK).

1. Sammendrag

    Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (GIEK) gir vanligvis eksportkreditt ved eksport av diverse produkter. Garantien gjelder som sikkerhet for oppgjør på visse betingelser. Nå viser det seg at det er meget vanskelig å oppnå GIEK-garantier ved eksport av fisk, da særlig sild, til Russland, mens det ved eksport til Baltikum går greit. Fiskeindustrien, spesielt i Nord-Norge, eksporterer store mengder fisk til Russland og GIEKs engasjement er påkrevet slik at alle fiskeeksportører stiller likt. Dette har i Stortingets spørretime vært tatt opp med statsråden for nærings- og handelssaker, Lars Sponheim. Statsråden viser da i sitt svar til at Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (GIEK) er åpen for å gi garantier på Nordvest-Russland og Baltikum under Den særskilte garantiordningen for investeringer i og eksport til SUS-landene og Baltikum, kalt SUS/Baltikum-ordningen. SUS/Baltikum-ordningen ble opprettet 1992. Hovedregelen under ordningen er krav om motgaranti fra mottakerlandenes sentralmyndigheter. Ordningen bli i 1995 myket opp ved at GIEK som en prøveordning ble gitt muligheten til å akseptere visse spesifiserte alternative sikkerheter på mottakersiden, der de fleste som følge av den høye risikoen i området forutsetter belastning av et risikoavsetningsfond. Prøveordningen ble geografisk begrenset til Nordvest-Russland og de baltiske land. Størrelsen på risikoavsetningsfondet har effektivt begrenset volumet av garantivirksomheten under ordningen.

       I sitt svar sier også statsråden for nærings- og handelssaker at det er riktig at det ved eksport til Baltikum er lettere å få garantier enn ved eksport til Nordvest-Russland. Dette begrunner han med at risikoen i Nordvest-Russland er høyere, og at det i tillegg har vist seg vanskelig å fastslå godheten av tilbudte sikkerheter på mottakersiden.

       Skal en kunne åpne for flere garantier for norsk eksport til Nordvest-Russland forutsetter dette årlige bevilgninger fra Stortinget til risikoavsetningsfondet på et nivå som sikrer ønsket aktivitet under ordningen.

       På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen øke bevilgningene til Garanti-Instituttet for Eksportkreditts (GIEK) risikoavsetningsfond i forslaget til Revidert nasjonalbudsjett. »

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond Giske, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen, viser til at St.meld. nr. 2 (1997-1998) Revidert nasjonalbudsjett 1998 med tilhørende bevilgningsproposisjon St.prp. nr. 65 (1997-1998) ble lagt frem 15. mai 1998.

       Komiteen viser til at bevilgninger til GIEK vil bli behandlet i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 65 (1997-1998), og til at det i denne forbindelse også vil være anledning til å fremme forslag i tråd med forslaget i dokumentet. Komiteen tar derfor ikke dokumentet til realitetsbehandling.

       Komiteen tilrår at forslaget avvises.

3. Komiteens tilråding

       Komiteen viser til dokumentet og til det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Dok.nr.8:98 (1997-1998) - forslag fra stortingsrepresentant Steinar Bastesen om å øke bevilgningene til Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (GIEK) - avvises.

Oslo, i finanskomiteen, den 15. juni 1998.

Lars Gunnar Lie, Dag Terje Andersen, Siv Jensen,
leder. ordfører. sekretær.