Stortinget har 3.juni 1998 fått oversendt
følgende forslag fra stortingsrepresentantene Ansgar Gabrielsen,
Oddvard Nilsen og Ivar Kristiansen:
«Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag til endringer i konsesjonsloven og andre berørte
lover i tråd med følgende forutsetninger:
– Konsesjonslovens
formålsparagraf utvides og inkluderer at loven skal tilgodese «at
flest mulig gis adgang til å skaffe seg fast eiendom».
– Statens forkjøpsrett
avskaffes.
– Statens rett til å fastsette
pris ved eiendomsoverdragelser avskaffes.
– Det presiseres i loven at vilkår
som settes for konsesjon skal ligge innenfor de formål
loven skal fremme.
– Nedre konsesjonsgrense heves
til 50 mål.»
Forslagsstillerne viser til at Stortinget våren
1974 vedtok en ny lov om konsesjon og forkjøpsrett for
det offentlige ved erverv av fast landbrukseiendom - konsesjonsloven.
Loven regulerer og kontrollerer omsetningen av fast eiendom. Forslagsstillerne
hevder at loven er et av de sterkeste inngrep i den private eiendomsrett
som det offentlige har foretatt. Loven stiller krav til konsesjon
for erverv av landbrukseiendom over fem dekar.
Gjennom forkjøpsinstituttet kan staten
dele opp gårdsbruk som tilleggsjord til nabogårdene.
Hensikten er å styrke ressursgrunnlaget og økonomien
på gjenværende bruk. I tillegg til å undergrave
den private eiendomsrett har statens forkjøpsrett ifølge
forslagsstillerne åpenbart vært til skade for
bosetting i distriktene.
Det vises til at landbruksmyndighetene i kraft
av konsesjonsloven kan fastsette prisen ved omsetning av landbrukseiendommer.
Dersom kjøper og selger av en landbrukseiendom blir enige
om en pris som etter landbruksmyndighetenes syn er for høy,
kan salget kreves omgjort til en lavere pris. Myndighetenes prisfastsettingspolitikk
gir dermed kunstig lave priser på landbrukseiendommer.
Siden man ved et eventuelt salg får lite eller ingenting
igjen av investert kapital, uteblir ofte investeringene i landbruket,
etter forslagsstillernes mening. Prisreguleringen fører
videre til både lavere rekruttering og lavere omsetning
av landbrukseiendommer enn det som ellers hadde vært tilfelle.
Forslagsstillerne mener at konsesjonsgrensen
på fem dekar i dag er overmoden for revisjon.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Mimmi Bæivi, Bjarne Håkon Hanssen, Kjell Opseth, Torstein Rudihagen,
Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten, fra Fremskrittspartiet,
Øystein Hedstrøm og Terje Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf
Aukan og Anita Apelthun Sæle, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Søren
Fredrik Voie, fra Senterpartiet, lederen Odd Roger Enoksen og fra
Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til Dokument nr. 8:113
(1997-98).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til flere sentrale punkt i konsesjonsloven som har stor betydning
for praktiseringen av en tjenlig landbrukspolitikk og ut-øvelse
av landbruk som basisnæring i distrikts-Norge.
Flertallet mener at en endring
av denne loven vil kunne få vide konsekvenser, og at det
derfor er viktig først å analysere grundig mulige
virkninger av en endring, før man eventuelt vedtar endring/revidering
av gjeldende lovverk.
Flertallet er enig med forslagsstillerne
i at lovverket kan trenge evaluering - og muligens endring - hvis det
viser seg at lovens praktisering har fått negative virkninger
for landbruksnæringen og bosettingen i distrikts-Norge.
Med henvisning til det som er sagt ovenfor mener flertallet at
dette spørsmålet bør drøftes
i en større sammenheng. Flertallet foreslår
derfor at forslaget blir vurdert i forbindelse med den bebudede
landbruksmeldinga. Flertallet forutsetter at Regjeringen
foretar en evaluering av praktiseringen og virkningen av loven i
forhold til de landbrukspolitiske mål som er trukket opp
i St.prp. nr. 8 (1993-94) om å opprettholde hovedtrekkene
i bosettingsmønsteret og sikre leve-kårene i ulike
deler av landet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
«Dokument nr. 8:113 (1997-98)
- forslag fra stortingsrepresentantene Ansgar Gabrielsen,Oddvard
Nilsen og Ivar Kristiansen om endringer i konsesjonsloven og andre
berørte lover - oversendes Regjeringen til vurdering i
forbindelse med landbruksmeldinga.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at landbrukslovgivningen innebærer et strengt og detaljert
lovverk som hindrer effektivisering, strukturendringer og tilpasninger,
og som rettferdiggjør et kostbart byråkrati for
myndigheter og organisasjoner. Dette kommer klarest til uttrykk
gjennom Lov om konsesjon og om forkjøpsrett for det offentlige
ved erverv av fast eiendom av 31. mai nr. 19 1974, og Lov om odelsretten
og åsetesretten av 28. juni nr. 58 1974.
Disse medlemmer vil avvikle restriksjoner
på jordbruks- og skogbrukseiendommer bl.a. gjennom å oppheve
statens forkjøpsrett, samt fjerne nåværende bestemmelser
vedrørende bo- og driveplikt. Dette fordi Fremskrittspartiet
mener bruksstørrelse og utnyttelse skal avgjøres
av tilbud og etterspørsel, dvs. at myndighetene ikke skal
ha en bevisst politikk med inngripende reguleringer på dette
området.
Disse medlemmer vil hevde at
dagens landbrukslovgivning bidrar til å svekke eiendomsretten, redusere
den personlige frihet og begrense mulig-hetene til en
fornuftig disponering av tilgjengelige ressurser. Videre er det
samfunnsøkonomisk uheldig at konsesjonslovgivningen også skal
ha til hensikt å regulere verdifastsettelsen av eiendom
fordi det svekker eiendommene som panteobjekter og kan tvinge frem betaling
"under bordet".
Disse medlemmer vil peke på det
faktum at konsesjonslovgivningen praktiseres forskjellig i de ulike
kommuner og fylkeskommuner. Rettssikkerheten mot overgrep fra det
offentlige må være lik for all uansett bosted
og beliggenhet, og slik vilkårlig behandling som dagens
konsesjonslovgivning gir adgang til, må elimineres.
Disse medlemmer vil allikevel
hevde at det viktigste er at den enkelte i størst mulig
grad skal få anledning til å bestemme over seg
selv og sitt liv. Dette innebærer at en praktisk politikk
må gå inn for å styrke eiendomsretten.
Disse medlemmer mener forslagene
i Dokument nr. 8:13 (1997-98) vil bidra til en utvikling i gunstig
retning og vil på denne bakgrunn støtte forslaget om
endringer i konsesjonsloven i tråd med dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at konsesjonsloven i mer enn 20 år har regulert omsetningen
av fast eiendom. Tiden som har gått har illu-strert en
rekke problemer knyttet til lovgivningen. Disse er i første
rekke knyttet til statens forkjøpsrett, landbruksdepartementets
adgang til å fastsette pris ved eiendomsoverdragelser og
størrelsen på eiendommene som er underlagt konsesjonsplikt. Disse
medlemmer mener lovens negative virkning på bosetting, rekruttering
og lønnsomhet i landbruket har bl.a. blitt ettertrykkelig
dokumentert gjennom en rekke enkelt-saker. Behovet for en lovendring
er åpenbart, og trenger ikke ytterligere utredning.
Disse medlemmer peker på at
utformingen av konsesjonsloven med forskrifter overlater uforholdsmessig
mange avgjørelser til landbruksmyndighetenes frie skjønn.
Den store graden av skjønnsavgjørelser fører
uvegerlig til forskjeller i praktiseringen av loven mellom ulike
kommuner og fylker, og mellom ulike saksbehandlere i samme etat.
Resultatet er en uheldig forskjellsbehandling mellom ulike konsesjonssøkere og
jordsøkere. Behandlingen av tilnærmet like saker får
ofte helt motsatte utfall. Mangelen på klare retningslinjer
for forvaltningens praktisering av loven fører dermed til
manglende forutsigbarhet og svekker rettssikkerheten. Disse
medlemmer mener de foreslåtte endringene i Dokument
nr. 8:113 (1997-98) gjennom heving av konsesjonsgrensen og avviklingen av
statens forkjøpsrett vil fjerne noen av de uheldigste utslagene
av landbruksforvaltningens varierende praktisering av konsesjonsloven.
Disse medlemmer ber på denne
bakgrunn Regjeringen foreslå endringer i konsesjonsloven
i tråd med forslagene i Dokument nr. 8:113 (1997-98) i
forbindelse med fremleggelsen av den bebudede landbruksmeldinga.
Behandlingen av landbruksmeldinga vil gi regjering og storting anledning
til å vurdere utformingen av de øvrige juridiske
og økonomiske virkemidlene i landbruket i lys av de foreslåtte
endringene i konsesjonsloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremsetter følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag til endringer i konsesjonsloven i tråd med
forslagene i Dokument nr. 8:113 (1997-98). Forslagene legges fram
i forbindelse med den bebudede landbruksmeldinga.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til
endringer i konsesjonsloven i tråd med forslagene i Dokument
nr. 8:113 (1997-98). Forslagene legges fram i forbindelse med den
bebudede landbruksmeldinga.
Komiteen viser for øvrig
til dokumentet og til merknadene og fremmer følgende
f o r s l a g :
Dokument nr. 8:113 (1997-98) - forslag fra stortingsrepresentantene
Ansgar Gabrielsen, Oddvard Nilsen og Ivar Kristiansen om endringer
i konsesjonsloven og andre berørte lover - oversendes Regjeringen
til vurdering i forbindelse med landbruksmeldinga.
Oslo, i næringskomiteen, den 13. november 1998.
Odd Roger Enoksen, |
Kjell Opseth, |
leder og ordfører. |
sekretær. |