I ombodsmannssak 97-0862 (Nedlegging av Breistrand
skule) har ombodsmannen undersøkt fleire forhold når
det gjeld handsaminga av saka i kommunen. Ombodsmannen har sett
på forhold som galdt rekkjefylgja for avrøystinga
i kommunestyret, krinsavrøystinga og habilitet, men ingen
av desse forholda har gjeve grunnlag for å rette avgjerande
innvendingar i saka. Ombodsmannen fann grunn til å kritisere
at ikkje foreldra/elevane ved Breistrand skule blei informerte
om dei ulike forslaga til vedtak frå administrasjonen før
møtet i kommunestyret, i og med at to av forslaga førte
med seg vesentlege endringar for elevane ved Breistrand skule. Ombodsmannen
uttalte at ein slik rett til varsel og uttalerett for dei som blir ramma
av avgjerda (retten til kontradiksjon), må reknast som
eit grunnleggjande rettstryggleikskrav ved offentleg maktutøving.
I ombodsmannssakene 97-1165 (Nedlegging av Lavikdal
skule) og 97-1280 (Nedlegging av grendeskular i Fyresdal) har ombodsmannen
særleg undersøkt om sakene var tilstrekkeleg opplyste
før vedtak blei fatta, derunder om samarbeidsutvala ved dei
aktuelle skulane hadde fått uttale seg i saka.
Av grunnskulelova av 13. juni 1969 nr. 24 § 32
nr. 1 framgår det at kvar skule skal opprette eit samarbeidsutval
med «to representantar for lærarane, ein representant
for andre tilsette, to representantar for foreldrerådet,
to representantar for elevrådet, og rektor som representant
for kommunen. I tillegg nemner kommunen opp ein representant til
utvalet». I § 32 nr. 2 heiter det vidare at utvalet
har «rett til å uttale seg i alle saker som gjeld
skolen». Den lovbestemte ordninga med samarbeidsutval ved
grunnskulane er også ført vidare i § 11-1
i den nye opplæringslova av 17. juli 1998 nr. 61, som ennå ikkje
har trådt i kraft.
Verken i Lavikdal-saka eller Fyresdal-saka hadde
dei aktuelle samarbeidsutvala fått uttale seg før
kommunestyra fatta sine vedtak. Ombodsmannen uttalte at ei avgjerd
om nedlegging av skular har store konsekvensar for dei impliserte
partane, og at samarbeidsutvala ved si lovbestemte samansetjing
sit med viktig lokalkunnskap som skal medverka til å opplyse saka
så godt som mogleg før det blir fatta vedtak om skulestrukturen
i kommunane. På denne bakgrunnen kritiserte ombodsmannen
at dei aktuelle samarbeidsutvala ikkje var blitt høyrde,
og bad i båe sakene om at fylkesmannen/utdanningskontoret
tok opp sin kontroll med vedtaket til ny vurdering.
Fylkesmannen og Statens utdanningskontor i respektive
Sogn og Fjordane og Telemark vurderte saka på nytt, men
båe heldt fast ved at vedtaka var blitt til på lovleg
måte. I Fyresdal-saka har ombodsmannen i ein sluttkommentar
vist til at det er semje om at det var ein sakshandsamingsfeil at
saka om nedlegging av skulane ikkje blei lagt fram for samarbeidsutvala.
Ved vurderinga om kva for ein verknad denne feilen kan ha hatt på vedtaket
er det prinsippet i forvaltningslova § 41 som må leggjast
til grunn; det skal med andre ord vurderast kor sannsynleg det er
at feilen ”kan ha virket bestemmende for vedtakets innhold.”.
Vedtaket om å leggje ned skulane var i all hovudsak grunna
i kommunen sin vanskelege økonomiske situasjon. Dette kan
ombodsmannen vanskeleg overprøve, men ombodsmannen finn
grunn til å peike på at dei økonomiske
tilhøve ikkje har vore nærare konkretisert og
er lite egna til å kaste ljos over spørsmålet
om sakshandsamingsfeilen kan ha påverka resultatet i saka. Ombodsmannen
finn at han ikkje har grunnlag for å ta uttrykkeleg standpunkt
til kva for verknad det kan ha hatt for vedtaket i saka og uttalar: ”Slik
saka no framstår, finn eg likevel grunn til å seie
at vedtaket etterlet tvil, jf. ombodsmannslova § 10 andre
leden fjerde punktum.”
I ombodsmannssak 97-2014 (Nedlegging av skoler
i Gausdal kommune) er det berre Fylkesmannen i Oppland/Statens
utdanningskontor i Oppland sin kontroll av Gausdal kommunestyre
sitt vedtak som har vore vurdert. Ombodsmannen har i denne saka
ikkje gjort nærmare undersøkingar av sakshandsaminga
i kommunestyret, men utan vidare lagt til grunn fylkesmannen sitt
standpunkt om at Gausdal kommunestyre og formannskapet sine vedtak
var ugyldige. På bakgrunn av at kommunestyret hadde handsama
kravet om kontroll av vedtaket etter kommunelova § 59 og
vedtatt å oppretthalde sitt opphavlege vedtak med endring
av datoen for iverksetjing, konkluderte fylkesmannen med at feilene
var reparerte. Ombodsmannen fann det vanskeleg, ut frå dei
opplysningane som låg føre, å kunne seie
seg samd med fylkesmannen i denne vurderinga, og bad Fylkesmannen
i Oppland om å vurdere saka på nytt. Fylkesmannen
vurderte saka på nytt, men endra ikkje standpunkt. Eit
avgjerande forhold i saka var om ein av representantane i kommunestyret
hadde vore inhabil.