1. Bakgrunn for meldingen

1.1 Sammendrag

I samsvar med det overordnede styringsopplegget som er etablert for Posten Norge BA (Posten) legger Samferdselsdepartementet fram en melding om virksomheten i selskapet. Framlegget fra departementet er basert på Postens plandokument for 1998. Planen gjelder for perioden 1998-2000.

Posten ble etablert som et særlovsselskap pr. 1. desember 1996.

Eierskapet til Posten ivaretas av samferdselsministeren som generalforsamling. Det er besluttet at styret for selskapet hvert år skal legge fram for generalforsamlingen en plan for virksomheten. Bestemmelsene om dette er inntatt i selskapets vedtekter, jf. § 10.

En hovedoppgave framover for staten på postområdet er å sikre et landsdekkende formidlingstilbud av postsendinger til rimelig pris og til god kvalitet. Dette sikres gjennom utforming av regelverk og statens eierskap til Posten. Samferdselsdepartementet har med dette som utgangspunkt lagt opp til å foreta en kartlegging og vurdering av kvaliteten på de landsdekkende posttjenestene og av hvilke særskilte utfordringer Posten står overfor mht. å opprettholde et samfunnspålagt servicenivå for disse tjenestene, samtidig som det stilles krav om kostnadseffektivitet og en forretningsmessig drift av selskapet.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, er enig i at statens hovedoppgave på postområdet er å sikre et landsdekkende formidlingstilbud av postsendinger, til rimelig pris og god kvalitet.

Komiteen slutter seg derfor til at departementet nå vil foreta en kartlegging og vurdering av kvaliteten på de landsdekkende posttjenestene.

Komiteen ser det også som viktig å få kartlagt de utfordringer Posten står overfor med tanke på å opprettholde et samfunnspålagt servicenivå for disse tjenestene.