I samsvar med det overordnede styringsopplegget som
er etablert for Posten Norge BA (Posten) legger Samferdselsdepartementet
fram en melding om virksomheten i selskapet. Framlegget fra departementet
er basert på Postens plandokument for 1998. Planen gjelder
for perioden 1998-2000.
Posten ble etablert som et særlovsselskap
pr. 1. desember 1996.
Eierskapet til Posten ivaretas av samferdselsministeren
som generalforsamling. Det er besluttet at styret for selskapet
hvert år skal legge fram for generalforsamlingen en plan
for virksomheten. Bestemmelsene om dette er inntatt i selskapets
vedtekter, jf. § 10.
En hovedoppgave framover for staten på postområdet
er å sikre et landsdekkende formidlingstilbud av postsendinger
til rimelig pris og til god kvalitet. Dette sikres gjennom utforming
av regelverk og statens eierskap til Posten. Samferdselsdepartementet
har med dette som utgangspunkt lagt opp til å foreta en
kartlegging og vurdering av kvaliteten på de landsdekkende posttjenestene
og av hvilke særskilte utfordringer Posten står
overfor mht. å opprettholde et samfunnspålagt servicenivå for
disse tjenestene, samtidig som det stilles krav om kostnadseffektivitet
og en forretningsmessig drift av selskapet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei
og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet,
Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig
Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre,
Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn
Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May
Britt Vihovde, er enig i at statens hovedoppgave på postområdet
er å sikre et landsdekkende formidlingstilbud av postsendinger,
til rimelig pris og god kvalitet.
Komiteen slutter seg derfor til
at departementet nå vil foreta en kartlegging og vurdering
av kvaliteten på de landsdekkende posttjenestene.
Komiteen ser det også som
viktig å få kartlagt de utfordringer Posten står
overfor med tanke på å opprettholde et samfunnspålagt
servicenivå for disse tjenestene.