Det vises til brev av 3 mars 1999 angående
Finans-komiteens behandling av dokument nr 8:30 (1998-99) om endring
i verdipapirfondloven.
Som det fremgår av vedlagte kopi av
departementets brev av 26 november 1998 til Kredittilsynet, har
departementet bedt Kredittilsynet om å vurdere behovet
for, og eventuelt foreslå nærmere regler om ideelle
fond.
Departementet har fått opplyst fra
Kredittilsynet at saken vil bli behandlet i Kredittilsynets styre
17 mars 1999.
Forutsatt Kredittilsynet konkluderer med at
det bør fremmes forslag om lovendring i tråd med
stortings-representantene Høegh og Foss’ forslag,
antar departementet at et slikt forslag kan sendes på høring
i månedsskiftet mars/april. Det følger
av utredningsinstruksen at høringsinstansene skal gis en
frist for uttalelse på normalt tre måneder, ikke
kortere enn seks uker. Kortere frist kan fastsettes når
særlige omstendigheter gjør det nødvendig.
Departementet anser det på bakgrunn av det ovenfornevnte
vanskelig å legge opp til at forslag om endringer i verdipapirfondloven og
eventuelle andre lover, i tråd med stortingsrepresentantenes
forslag, fremmes i forbindelse med fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett
i mai 1999.
Det vises til Kredittilsynets brev av 24. juli
1997 vedrørende ideelle fond. Kredittilsynet ber i sitt
brev om at departementet tar stilling til om Kredittilsynet skal
godkjenne slike fond.
På bakgrunn av det foreliggende materiale
legger departementet til grunn at det særegne ved såkalte
ideelle fond er at en andel av forvaltningskapitalen eller avkastningen
i fondet skal deles ut til ideelle organisasjoner. Andelseierne
skal kunne velge hvilke formål som skal tilgodeses.
Departementet viser til at verdipapirfondloven § 4-8 første
ledd bestemmer til hvilke formål forvaltningsselskapet
kan beslutte anvisning av utbetaling av verdipapirfondets midler.
Formålene som er nevnt opp i § 4-8 første
ledd har direkte sammenheng med forvaltning av verdipapirfondets
midler. Etter verdipapirfondlovens § 4-8 annet ledd kan
Kredittilsynet godkjenne at forvaltningsselskapet anviser midler
til utbetaling til andre formål enn formålene
som er nevnt i § 4-8 første ledd. Dersom Kredittilsynet
skal godkjenne ideelle fond, må det gjøres bruk
av bestemmelsen i annet ledd. Spørsmålet blir
om Kredittilsynet innenfor gjeldende regelverk kan godkjenne utbetaling til
ideelle fond i medhold av denne bestemmelsen.
Forarbeidene inneholder ikke nærmere
veiledning når det gjelder Kredittilsynets skjønnsutøvelse
når det gjelder godkjenninger i medhold av § 4-8
annet ledd.
I Ot.prp. nr. 68 heter det i tilknytning til
reglene om organisering av verdipapirfondsforvaltning på s.
8:
«Formålet med fondsvirksomhet er at andelseierne skal
ha fortjeneste av sine innskudd "avhengig av verdistigning eller
avkastning av verdipapirene", jfr. gjeldende lovs § 1.
Dette formål søkes realisert ved at fondets midler
blir plassert så gunstig som mulig, og at virksomheten
drives forsvarlig og effektivt.»
I standardvedtektene for verdipapirfond § 4
heter det bl.a.:
«Fondets formål er med de midler fondet
får til disposisjon å investere i verdipapirer
med sikte på å oppnå størst
mulig risikojustert avkastning for andelseierne.»
I Kredittilsynets brev av 24. juli 1997 uttales
det i tilknytning til det ovenfor siterte utdrag til forarbeidene og
standardvedtektenes § 4:
«Ut fra det som er nevnt ovenfor, og i samsvar med en
umiddelbar forståelse, kan det hevdes at formålet med
verdipapirfondsvirksomheten er felles investering i verdipapirer
for derigjennom å oppnå avkastning for andelseierne.
Det kan videre hevdes at regelverket for verdipapirfond er utformet
med utgangspunkt i dette formålet.
Ideelle
fond vil ha et formål i tillegg til dette, som består
i frembringe inntekter til ideelle organisasjoner. Det kan hevdes
at dette formålet vil stride mot avkastningsformålet
ettersom utbetalinger til disse organisasjonene nettopp vil redusere
andelseiernes avkastning. Det kan videre hevdes at lovgiver ikke
har hatt et slikt tilleggsformål for øye ved utformingen
av reglene. Det vises i denne sammenheng til verdipapirfondloven § 4-8
som begrenser forvaltningsselskapets adgang til å anvise
midler til utbetaling.»
Departementet kan i hovedsak slutte seg til
de synspunkter som Kredittilsynet her gir uttrykk for.
Departementet finner spørsmålet
om det er adgang til å godkjenne ideelle fond etter dagens
regler for å være tvilsomt. Problemstillingen
var neppe aktuell da loven ble vedtatt. Departementet har etter
en helhetsvurdering, og under noe tvil, kommet til at det ikke er i
samsvar med gjeldende regelverk å godkjenne fond som etter
sine vedtekter kan foreta utdelinger til ideelle formål.
Departementet har bl.a. særlig lagt vekt på at en
slik godkjenning synes å stride mot forarbeidenes uttalelse
om at formålet med fondsvirksomheten er å gi andelseierne
fortjeneste.
Departementet finner det imidlertid hensiktsmessig at
det skapes klare linjer på dette området. På denne bakgrunn
bes Kredittilsynet om å vurdere behovet for, og eventuelt
foreslå nærmere regler om ideelle fond, herunder
om minstekrav for å kunne kalles ideelle fond. Departementet
vil så vurdere å sende Kredittilsynets forslag
på høring. Departementet legger i tilfelle opp
til at en eventuell endring i verdipapirfondloven ledsages av relevante
endringer i skattereglene.