Flere norske ideelle organisasjoner, Den Norske Kreftforening,
Amnesty International Norge og Avholdsfolkets Landsråd,
har stått bak søknader om å opprette
såkalte ideelle verdipapirfond.
Etter langvarig saksbehandling i Kredittilsynet
og Finansdepartementet ble søknadene avslått i
november 1998. I Finansdepartementets brev av 26. november 1998
til Kredittilsynet uttales:
«Departementet har etter en helhetsvurdering, og under
noe tvil, kommet til at det ikke er i samsvar med gjeldende regelverk å godkjenne
fond som etter sine vedtekter kan foreta utdelinger til ideelle
formål. Departementet har bl.a. særlig lagt vekt
på at en slik godkjenning synes å stride mot forarbeidenes
uttalelse om at formålet med fondsvirksomheten er å gi andelseierne
fortjeneste.»
Departementet peker videre på i sin
begrunnelse at denne problemstillingen neppe var aktuell da loven
ble vedtatt, og at det vil være hensiktsmessig at det skapes klare
linjer på området.
Siden departementet, under tvil, har kommet
til at ideelle verdipapirfond ikke er tillatt etter dagens regelverk,
er det derfor nødvendig å endre loven.
Utviklingen i samfunnet gjør det nødvendig
for de ideelle organisasjonene i Norge å se etter nye finansieringskilder
for sin virksomhet. Etablering av ideelle fond vil være
en ny og meget interessant inntektskilde for ideelle organisasjoner
i Norge. Siden sparing i verdipapirfond ofte har en langsiktig karakter
kan ordningen blant annet bidra til stabile inntekter, for eksempel til
forskjell fra tilfeldige bidrag m.v. Dette vil være en klar
fordel for organisasjonene. For den enkelte andelsinnehaver/giver
vil ordningen med ideelle fond kunne forenkle prosessen med å gi
bidrag til ideelle organisasjoner.
Ideelle fond har vist seg attraktive både
for investorer og berørte ideelle organisasjoner i andre
land. Erfaringene har også vist at ideelle fond har gitt
en minst like god avkasting på investert kapital som andre
fond. I brev fra Kredittilsynet til Finansdepartementet 24. juli
1997 om denne saken opplyses at:
«I Sverige er det godkjent ideelle fond. Finansinpektionen
har på telefon opplyst at de så langt ikke har negative
erfaringer med denne typen fond.»
Å gi adgang til etablering av ideelle
fond vil være en naturlig oppfølging av den brede
oppslutningen på Stortinget om å styrke de frivillige
og ideelle organisasjonene.
Ideelle verdipapirfond vil i hovedsak kunne
være underlagt de regler som gjelder for verdipapirfond generelt.
Ved siden av de positive konsekvensene for ideelle organisasjoner
av å gi adgang til å opprette ideelle fond, må det
i denne saken tillegges betydelig vekt at det er vanskelig å gi
noen god begrunnelse for at ideelle fond ikke skal være
tillatt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen senest
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 1999 legge frem forslag
om endringer i verdipapirfondloven og eventuelle andre relevante
lover, slik at det gis adgang til å opprette ideelle verdipapirfond.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig
Frøiland, Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg,
fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen,
fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og
Kjellaug Nakkim, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen
Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
fra Venstre, Terje Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen,
viser til at finansminister Gudmund Restad i brev 10. mars 1999,
etter anmodning fra saksordføreren 3. mars 1999, har avgitt
uttalelse til dokumentet. Brevet fra finansministeren følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til
at Kredittilsynets styre har behandlet saken og oversendt en innstilling
til Finansdepartementet 26. mars 1999, og til at Finansdepartementet
29. mars 1999 har sendt forslaget på høring med
svarfrist 21. juni 1999.
Kredittilsynet foreslår at det skal åpnes
for adgang til å etablere ideelle fond under visse forutsetninger.
Blant annet at slik utdeling ikke utgjør mindre enn 50
pst. av årlig avkastning. Det er dessuten et krav at tilleggsformål
skal vedtektsfestes og at opplysninger om formålet skal
inngå i fondenes prospekter. Kredittilsynet peker på at
markedsføringslovgivningen kan medføre at det settes
begrensninger for på hvilken måte slike fond kan markedsføres.
Det vises til markedsføringsloven § 2 første
ledd, som lyder:
«Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende
uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet
til å påvirke etterspørselen etter eller
tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser ...»
Annet ledd i bestemmelsen fastslår
at forbudet også gjelder andre framgangsmåter
som kan ha betydning for tilbud eller etterspørsel som
er egnet til å villede forbrukere. For å sikre
at utdelingen til det aktuelle formålet eller organisasjonen
virkelig utgjør et hovedkarakteristika ved fondet, er Kredittilsynet
kommet til at det bør settes et kvantitativt minstekrav
til hvor mye av avkastningen som minst skal tilfalle det aktuelle
formålet.
Komiteen viser til at ideelle
fond må antas å ha en positiv effekt for ideelle
organisasjoners mulighet til å finansiere sin virksomhet.
At privatpersoner eller bedrifter gir en andel av sin avkastning
fra slike fond, kan best oppfattes som et alternativ til å gi
direkte pengestøtte. Kredittilsynet eller Finansdepartementet
har ikke påvist at å gi adgang til slike fond
har vesentlige negative virkninger som ikke kan motvirkes ved utformingen
av regelverket for slike fond.
Komiteen vil på denne
bakgrunn be Regjeringen om å fremme forslag om lovendringer
som gir adgang til å etablere slike fond. Komiteen forutsetter
at dette fremmes som egen sak så snart som mulig etter høringen.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om lovendringer som gir adgang til å opprette ideelle
verdipapirfond.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har notert seg at Finansdepartementet
har sendt forslaget fra Kredittilsynet på høring, med
høringsfrist 6 uker. Disse medlemmer finner det
rimelig at en slik høringsrunde gjennomføres,
til tross for sakens allerede lange behandlingstid i forvaltningsapparatet.
Høringsrunden vil kunne gi Finansdepartementet nyttige
innspill til arbeidet med å utforme et best mulig lovforslag,
som tillegg til Kredittilsynets innspill.
Disse medlemmer vil imidlertid
understreke at det er viktig at reglene utformes på en
så fleksibel måte som mulig, blant annet når
det gjelder hvordan midlene skal formidles til de mottakende, ideelle
organisasjonene og hvor stor andel av fondets eller andelshaverens avkastning
som kan utdeles til ideelle formål. Videre vil disse
medlemmer understreke betydningen av at reglene utformes
slik at de ikke svekker norske finansinstitusjoners konkurransemuligheter
i forhold til aktører fra andre land, herunder Sverige.
Komiteen viser til
dokumentet og til det som står foran og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
lovendringer som gir adgang til å opprette ideelle verdipapirfond.
Det vises til brev av 3 mars 1999 angående
Finans-komiteens behandling av dokument nr 8:30 (1998-99) om endring
i verdipapirfondloven.
Som det fremgår av vedlagte kopi av
departementets brev av 26 november 1998 til Kredittilsynet, har
departementet bedt Kredittilsynet om å vurdere behovet
for, og eventuelt foreslå nærmere regler om ideelle
fond.
Departementet har fått opplyst fra
Kredittilsynet at saken vil bli behandlet i Kredittilsynets styre
17 mars 1999.
Forutsatt Kredittilsynet konkluderer med at
det bør fremmes forslag om lovendring i tråd med
stortings-representantene Høegh og Foss’ forslag,
antar departementet at et slikt forslag kan sendes på høring
i månedsskiftet mars/april. Det følger
av utredningsinstruksen at høringsinstansene skal gis en
frist for uttalelse på normalt tre måneder, ikke
kortere enn seks uker. Kortere frist kan fastsettes når
særlige omstendigheter gjør det nødvendig.
Departementet anser det på bakgrunn av det ovenfornevnte
vanskelig å legge opp til at forslag om endringer i verdipapirfondloven og
eventuelle andre lover, i tråd med stortingsrepresentantenes
forslag, fremmes i forbindelse med fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett
i mai 1999.
Det vises til Kredittilsynets brev av 24. juli
1997 vedrørende ideelle fond. Kredittilsynet ber i sitt
brev om at departementet tar stilling til om Kredittilsynet skal
godkjenne slike fond.
På bakgrunn av det foreliggende materiale
legger departementet til grunn at det særegne ved såkalte
ideelle fond er at en andel av forvaltningskapitalen eller avkastningen
i fondet skal deles ut til ideelle organisasjoner. Andelseierne
skal kunne velge hvilke formål som skal tilgodeses.
Departementet viser til at verdipapirfondloven § 4-8 første
ledd bestemmer til hvilke formål forvaltningsselskapet
kan beslutte anvisning av utbetaling av verdipapirfondets midler.
Formålene som er nevnt opp i § 4-8 første
ledd har direkte sammenheng med forvaltning av verdipapirfondets
midler. Etter verdipapirfondlovens § 4-8 annet ledd kan
Kredittilsynet godkjenne at forvaltningsselskapet anviser midler
til utbetaling til andre formål enn formålene
som er nevnt i § 4-8 første ledd. Dersom Kredittilsynet
skal godkjenne ideelle fond, må det gjøres bruk
av bestemmelsen i annet ledd. Spørsmålet blir
om Kredittilsynet innenfor gjeldende regelverk kan godkjenne utbetaling til
ideelle fond i medhold av denne bestemmelsen.
Forarbeidene inneholder ikke nærmere
veiledning når det gjelder Kredittilsynets skjønnsutøvelse
når det gjelder godkjenninger i medhold av § 4-8
annet ledd.
I Ot.prp. nr. 68 heter det i tilknytning til
reglene om organisering av verdipapirfondsforvaltning på s.
8:
«Formålet med fondsvirksomhet er at andelseierne skal
ha fortjeneste av sine innskudd "avhengig av verdistigning eller
avkastning av verdipapirene", jfr. gjeldende lovs § 1.
Dette formål søkes realisert ved at fondets midler
blir plassert så gunstig som mulig, og at virksomheten
drives forsvarlig og effektivt.»
I standardvedtektene for verdipapirfond § 4
heter det bl.a.:
«Fondets formål er med de midler fondet
får til disposisjon å investere i verdipapirer
med sikte på å oppnå størst
mulig risikojustert avkastning for andelseierne.»
I Kredittilsynets brev av 24. juli 1997 uttales
det i tilknytning til det ovenfor siterte utdrag til forarbeidene og
standardvedtektenes § 4:
«Ut fra det som er nevnt ovenfor, og i samsvar med en
umiddelbar forståelse, kan det hevdes at formålet med
verdipapirfondsvirksomheten er felles investering i verdipapirer
for derigjennom å oppnå avkastning for andelseierne.
Det kan videre hevdes at regelverket for verdipapirfond er utformet
med utgangspunkt i dette formålet.
Ideelle
fond vil ha et formål i tillegg til dette, som består
i frembringe inntekter til ideelle organisasjoner. Det kan hevdes
at dette formålet vil stride mot avkastningsformålet
ettersom utbetalinger til disse organisasjonene nettopp vil redusere
andelseiernes avkastning. Det kan videre hevdes at lovgiver ikke
har hatt et slikt tilleggsformål for øye ved utformingen
av reglene. Det vises i denne sammenheng til verdipapirfondloven § 4-8
som begrenser forvaltningsselskapets adgang til å anvise
midler til utbetaling.»
Departementet kan i hovedsak slutte seg til
de synspunkter som Kredittilsynet her gir uttrykk for.
Departementet finner spørsmålet
om det er adgang til å godkjenne ideelle fond etter dagens
regler for å være tvilsomt. Problemstillingen
var neppe aktuell da loven ble vedtatt. Departementet har etter
en helhetsvurdering, og under noe tvil, kommet til at det ikke er i
samsvar med gjeldende regelverk å godkjenne fond som etter
sine vedtekter kan foreta utdelinger til ideelle formål.
Departementet har bl.a. særlig lagt vekt på at en
slik godkjenning synes å stride mot forarbeidenes uttalelse
om at formålet med fondsvirksomheten er å gi andelseierne
fortjeneste.
Departementet finner det imidlertid hensiktsmessig at
det skapes klare linjer på dette området. På denne bakgrunn
bes Kredittilsynet om å vurdere behovet for, og eventuelt
foreslå nærmere regler om ideelle fond, herunder
om minstekrav for å kunne kalles ideelle fond. Departementet
vil så vurdere å sende Kredittilsynets forslag
på høring. Departementet legger i tilfelle opp
til at en eventuell endring i verdipapirfondloven ledsages av relevante
endringer i skattereglene.
Oslo, i finanskomiteen, den 20. april 1999.
Lars Gunnar Lie,
leder. |
Øystein Djupedal,
ordfører. |
Siv Jensen,
sekretær. |