Stortingsrepresentantane Jan Simonsen og Kristin Krohn
Devold har den 4. mars 1999 sett fram følgjande forslag:
«På statsbudsjettet for
1999 gjøres følgende endringer:
Kap. 440 | Politi- og lensmannsetaten |
| 01 | Driftsutgifter, | |
| | økes med | kr 50 000 000 |
| | fra kr 5 180 565 000 til kr 5 230 565 000 | |
| | | |
Kap. 551 | Regional næringsutvikling
i
fylker og kommuner |
| 58 | Regionale samordningstiltak, fond, | |
| | reduseres med | kr 50 000 000 |
| | fra kr 100 000 000 til kr 50 000 000.» | |
I grunngjevinga for forslaget vert det vist
til at under budsjetthandsaminga for 1999 vedtok Stortinget ei påplussing
på 100 mill. kroner på politibudsjettet i høve
til St.prp. nr. 1 (1998-99). Frå Framstegspartiet og Høgre
si side var det ein føresetnad at driftsnivået
ved politikamra skulle oppretthaldast eller styrkast. Departementet
har likevel redusert politiet sine variable driftsmidlar i mange
distrikt, og for 1999 samla manglar det 50 mill. kroner for å oppretthalde
driftsnivået.
Framstegspartiet og Høgre har bede
om at det innafor Justisdepartementet sitt budsjett vart omdisponert, slik
at det vart mogleg å skaffe fram 25 mill. kroner for å oppretthalde
aktivitetsnivået i 1. halvår. I svarbrev av 22.
februar 1999 konkluderar justisministeren med at det ikkje er tilrådeleg å foreslå slike
omdisponeringar. Det må difor etter forslagsstillarane
si oppfatning gjerast naudsynte tilleggsløyvingar snarast
mogleg for å unngå reduksjonar i politiet sitt
arbeid. Løyvinga vert dekka inn ved at kap. 551 Regional
næringsutvikling i fylke og kommunar vert redusert tilsvarande.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Vidar Bjørnstad, Astrid Marie
Nistad, Morten Olsen og Jan Petter Rasmussen frå Kristeleg
Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen,
og frå Senterpartiet, Tor Nymo, syner til at framlegget
i Dokument nr. 8:38 (1998-99) har vore forelagt Justisdepartementet
som har gjeve uttale i brev til komiteen av 23. april 1999, jf.
vedlegg.
Fleirtalet syner til at det er
gjennom dei årlege budsjetta og eventuelt revidert budsjett
at Stortinget har bakgrunn nok til å vurdere trongen for
eventuelle nye midlar på enkeltbudsjett.
Fleirtalet vil føye
til at det vil føre til ei uryddig budsjetthandsaming å fremje
forslag på enkeltområde i driftsåret,
utan å ta det med i ei heilskapleg vurdering som følgjer
gjennom ein budsjettprosess.
Fleirtalet vil vurdere budsjettsituasjonen
og eventuelle endringer med bakgrunn i revidert nasjonalbudsjett. Fleirtalet vil
her legge vekt på heilskapen innafor området.
Fleirtalet vil etter dette avvise
forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Jan Simonsen og Jørn L. Stangog fra Høyre,
lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs,
viser til budsjettbehandlingen hvor det for 1999 ble vedtatt et
politibudsjett med en påplussing fra Stortinget på 100
mill. kroner. Dette ble gjort med den forutsetning at driftsnivået
ved politikamrene skulle opprettholdes.
Disse medlemmer har merket seg
at det til tross for påplussingen har vært en
reduksjon av driftsnivået for flere politikamre. Flere
politikamre har gitt utrykk for at driftsbudsjettet for deres politidistrikt
er rammet av nedskjæringer. Nedskjæringene gjør
at politidistriktenes samlede aktivitetsnivå står
i fare for å bli redusert i forhold til det som var ambisjonene
ved Stortingets vedtak av budsjett for 1999.
Disse medlemmer mener dette er
svært uheldig, og fremmer på denne bakgrunn forslaget
om en tilleggsbevilgning på 50 mill. kroner til politibudsjettet. Disse
medlemmer understreker at formålet med denne tilleggsbevilgningen
er å komme opp på et samlet driftsnivå i
1999 som tilsvarer driftsnivået i 1998.
For disse medlemmer er det viktig å opprettholde
et høyt driftsnivå ved landets politikamre. Det
er avgjørende for å sikre politiets muligheter
til en effektiv innsats i den lokale kriminalitetsbekjempelse. Dette ble
også understreket ved budsjettbehandlingen høsten 1998.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av at politiet, i så stor grad som mulig, er
synlige for publikum ved utførelsen av sitt arbeid. Nedskjæringene
i de lokale driftsbudsjettene rammer i særlig grad politiets
etterforskningsarbeid og den delen av politiets arbeid som er synlig
for publikum.
Disse medlemmer er kritiske til
at departementet har foretatt reduksjoner som går ut over
denne viktige delen av politiets arbeid. Disse medlemmer fremmer
derfor forslag om en tilleggsbevilgning for å sikre at
aktivitetsnivået for 1999 ikke blir redusert sammenlignet
med 1998.
Disse medlemmer foreslår
at denne tilleggsbevilgningen inndekkes ved at budsjettkapittel
551, post 58 Regionale samordningstiltak reduseres med 50 mill. kroner. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til Arbeiderpartiets
alternativ til statsbudsjett for 1999. I sitt alternativ til statsbudsjett
foreslo Arbeiderpartiet å kutte hele denne budsjettposten.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet er kjent med de avtaler som ble inngått
i forbindelse med budsjettbehandlingen for 1999, men er
uenig i den praktiske tolkningen Høyre og Fremskrittspartiet
fremfører i sine merknader.
Forslag frå Framstegspartiet og Høgre:
På statsbudsjettet for 1999 gjøres
følgende endringer:
Kap. 440 | Politi- og lensmannsetaten |
| 01 | Driftsutgifter, | |
| | økes med | kr 50 000 000 |
| | fra kr 5 180 565 000 til
kr 5 230 565 000 | |
| | | |
Kap. 551 | Regional næringsutvikling
i
fylker og kommuner |
| 58 | Regionale samordningstiltak, fond, | |
| | reduseres med | kr 50 000 000 |
| | fra kr 100 000 000 til
kr 50 000 000. | |
Komiteen viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjere følgjande
vedtak:
Dokument nr. 8:38 (1998-99) - forslag frå stortingsrepresentantane Jan Simonsen og Kristin Krohn Devold om tilleggsløyving til politibudsjettet for 1999 for å oppretthalde uendra driftsbudsjett i politidistrikta - vert å avvise.
Jeg viser til brev fra Justiskomiteen av 16.4.99
hvor Justisdepartementet bes om en uttalelse til dokument 8-forslag
fra stortingsrepresentantene Kristin Krohn Devold og Jan Simonsen
om tilleggsbevilgning på 50 mill. kr. til styrket driftsbudsjett
for politi- og lensmannsetaten.
Jeg viser også til brev av 11.02.99
fra representantene Krohn Devold og Simonsen om fordelingen av politibudsjettet
for 1999, og til svarbrev 22.2.99 fra daværende fungerende
justisminister Dagfinn Høybråten, hvor omdisponering
fra andre deler av Justisdepartementets (JDs) budsjett til fordel
for politibudsjettet ikke var ansett som forsvarlig.
Representantene Krohn Devold og Simonsen foreslår
i det foreliggende dokument 8-forslaget å dekke inn en
tilleggsbevilgning på 50 mill. kr. til politi- og lensmannsetaten
ved å redusere bevilgningen på Kommunal- og regionaldepartementets
(KRDs) budsjettkapittel 551, post 58 Regionale samordningstiltak
med tilsvarende beløp. JD fant der derfor nødvendig å be om
KRDs kommentar til det foreslåtte kuttet.
KRD har følgende merknad:
«I regjeringens satsning på nye og brede
grep i distriktspolitikken representerer opprettelse av posten "Regionale
samordningstiltak" et konkret tiltak i arbeidet med å forsterke
den regionale dimensjonen i sektorpolitikken. Det har kommet inn
søknader fra fylkeskommunene på i overkant av
130 mill.kr. I tillegg vil det bli søkt om midler til interdepartementale
prosjekter for 10-20 mill. kr. Søknadene er under behandling og
det er knyttet stor forventning til det videre arbeidet med "Regionale
samordningstiltak".
For de regionale aktørene
representerer den nye tilskuddsordningen et konkret og viktig signal
om at regjeringen satser på distriktspolitikk. Vi fraråder
derfor at økningen i driftsutgiftene til politi- og lensmannsetaten
dekkes over denne posten.»
Regjeringen er av den oppfatning at det statsbudsjettet
som er vedtatt utgjør en rimelig balanse mellom de enkelte
sektorer, og kan derfor ikke anbefale en slik inndekning som foreslås
i dok. 8-forslaget.
Regjeringen er av den oppfatning at det budsjettet som
er fordelt til politi- og lensmannsetaten for 1999 er forsvarlig
i forhold til de utfordringer man står overfor når
det gjelder å bekjempe kriminaliteten i samfunnet og samtidig
ivareta helheten i den norske økonomien.
En eventuell økning av politibudsjettet
med 50 mill. kr. vil medføre at etatens variable driftsmidler
vil være på nivå med 1998. I fordelingen
for 1999 har imidlertid departementet foretatt moderate omfordelinger
av ressurser mellom enkelte politidistrikter. En slik omfordeling
anså man nødvendig ut fra en faglig vurdering
av oppgaver, kriminalitetsutfordringer og ressurser i de enkelte
politidistriktene. Fordeling av en eventuell tilleggsbevilgning
på 50 mill.kr. vil, slik jeg ser det, således
ikke nødvendigvis bety at hvert enkelt politidistrikt får
nøyaktig de samme rammebetingelser som i 1998.
Oslo, i justiskomiteen, den 6. mai 1999.
Kristin Krohn Devold,
leiar. |
Astrid M. Nistad,
ordførar. |
Jan Simonsen,
sekretær. |