Jeg viser til brev fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe
av 4. mai 1999 med konkrete spørsmål til St. prp.
nr. 59 (1998-99) og har følgende svar:
Regjeringen har sagt seg villig til å ta
imot inntil 6 000 flyktninger fra Kosovo. Stortinget har gjennom behandlingen
av statsbudsjettet gitt fullmakt til å ta imot inntil 4
250 overføringsflyktninger i løpet av treårsperioden
1998-2000. Det gjensto 2 958 plasser på denne kvoten 2.
april 1999. Regjeringen har forutsatt at mottaket av flyktningene
fra Kosovo vil pågå over noe tid og at Stortinget
raskt vil bli forelagt et forslag om det nye mottaket. Selv om uttaket
av Kosovo-flyktninger har gått forholdsvis raskt, er den
hjemlede kvoten fremdeles ikke overskredet, men vil bli fylt opp
i løpet av inneværende uke.
Gjennom St. prp. nr. 56 (1998-99) Om humanitær bistand
i forbindelse med krisen i Kosovo, som ble lagt fram 9. april i år,
ble Stortinget informert om at regjeringen har sagt seg villig til å ta
imot inntil 6000 flyktninger fra Kosovo. Utenrikskomiteens flertall
hadde ikke innsigelser mot dette, jf. Innst. S. nr. 149 (1998-99).
2. I
proposisjonen heter det blant annet at: "Personer som har jobbet
for norske myndigheter, frivillige- eller internasjonale organisasjoner
kan tas ut, basert på en helhetsvurdering av situasjonen
i området." Betyr dette at det er aktuelt å tilby
opphold i Norge for personer som er bedre stillet enn mange andre
som en tilleggsbelønning for en eventuelt tidligere jobb?
Det norske uttaket av Kovovo-flyktninger baseres
på retningslinjer fastsatt av FNs høykommissær
for flyktninger. I tillegg har Norge sagt seg villig til å ta
imot personer som antas å være i en særlig
utsatt sikkerhetsmessig stilling i Makedonia. Det er grunn til å tro
at personer som har vært i NATO-landet Norges tjeneste, eller
har arbeidet for organisasjoner som kan assosieres med vestmaktene
vil kunne være i en slik utsatt stilling.
Som kjent har Norge tatt ut noen flyktninger
på et slikt grunnlag, men de er i klart mindretall. De
som nå tas ut er hovedsakelig alminnelige kvinner og menn
og ikke minst barn. De er medtatte fysisk og psykisk, og tas ut
fordi de ville ha store vansker med å klare seg i en vanskelig
leirtilværelse.
Alle flyktninger som tas ut på Kosovo-kvoten
får samme status i Norge, nemlig kollektiv beskyttelse. Flyktninger
som har arbeidet for norske myndigheter mv, "belønnes"
ikke med et bedre tilbud i Norge og får ikke et mer varig
opphold i Norge enn de andre flyktningene.
Med den aktuelle størrelsen på mottaket
av flyktninger i Norge vil det ikke bli etablert flyktningleire
i tradisjonell forstand. Flyktningene vil bli plassert i statlige
mottak for asylsøkere. I gjennomsnitt koster en mottaksplass
i Norge ca. 8 500 kr. Legger man til utgifter til helse og undervisning,
vil gjennomsnittsutgiftene ligge på anslagsvis 10 000 kr
per person per måned.
Utgiftene ved å etablere og drive flyktningleire
i utlandet vil naturlig nok variere fra land til land. Vi har fått
opplysninger fra UNHCR som indikerer at en leirplass i Romania vil
koste ca. 25 000 - 30 000 kr i året. I så måte
koster en leirplass i Romania i underkant av en fjerdedel av hva
mottaksplass i Norge koster.
4. Har
norske myndigheter tatt kontakt med myndighetene i Albania med forespørsel
om Norge kan etablere, organisere og drive flyktningleirer i Albania
for norsk regning. I så fall, hvorledes har albanske myndigheter
stilt seg til dette?
Sammen med justisminister Dørum hadde
jeg for kort tid tilbake møter med flere representanter
for den albanske regjeringen samt landets president. Det ble da foreslått
fra albansk side at Norge kunne etablere og drive en flyktningleir
i Albania. Saka er for tida til vurdering i Utenriksdepartementet.
De praktiske sidene ved en slik etablering vurderes i dialog med
albanske myndigheter.
5. Har
norske myndigheter tatt kontakt med myndighetene i Romania eller
Bulgaria for å forhøre seg om muligheten for at
Norge etablerer, organiserer og driver flyktningleirer for kosovoalbanske
flyktninger på disse lands territorium, etter retningslinjer
gitt av myndighetene i disse land?
Norske myndigheter har tatt et initiativ overfor Romania
og tilbudt å dekke kostnadene (10 mill kr) ved evakuering
av 5000 flyktninger som oppholder seg i Makedonia, og tilbyr ytterligere
5 mill kr som et bidrag til å dekke oppholdsutgifter for
disse flyktningene, dvs. midler til drift av en flyktningleir. Leiren skal
drives av UNHCR. Denne evakueringen har allerede startet.
DU har mottatt flere søknader fra frivillige
organisasjoner og FN, som er til behandling. Det er til sammen søkt
om over 100 mill kr til ulike prosjekter.
7. Gjennom
media fremkommer det at både Makedonia og Albania er blant
verdens fattigste land og har store utgifter med mottak av flyktninger,
samt etablering og drift av flyktningleire. Har norske myndigheter
direkte spurt myndighetene i Albania og Makedonia om hva som ansees
viktigst av økonomiske bidrag til disse lands utgifter
ved flyktninger eller uttak av et fåtall flyktninger fra
området. I så fall hva har prioriteringen til
albanske og makedonske myndigheter vært?
Som allerede nevnt hadde jeg for kort tid tilbake samtaler
med albanske og makedonske myndigheter om dette tema. Myndighetene
i de to landene har som kjent ulike syn:
– Albanske
myndigheter ønsker internasjonal bistand for å kunne
ta imot og ta hånd om de kosovoalbanske flyktningene som
kommer dit.
– Makedonske myndigheter har
sagt at de kan ta imot 20 000 flyktninger. Nå har de tatt
imot i underkant av 200 000 flyktninger. De ønsker derfor
at flest mulig av flyktningene overføres til andre land,
enten i nærområdet eller andre steder, så raskt
det er praktisk mulig.
8. Presidenten
i Vestunionens parlamentariske forsamling, Lluis Maria de Puig,
foretok en reise til Albania fra 20. til 22. april i år
og har i den anledning, i et brev til organisasjonens generalsekretær, gitt
uttrykk for følgende: "Når det gjelder flyktningene
bør man merke seg at kosovarene selv så vel som
befolkningen i Albania, regjeringen i Tirana og representanter for
FN"s høykommissær, OSSE og de frivillige
hjelpeorganisasjonene alle mener at den eneste fremtid for flyktningene
ligger i at de kan vende tilbake til Kosovo. Utvandring til en rekke
forskjellige land blir ikke ansett som en god løsning.
Alle disse organisasjoner mener at våre land må yte
bistand til å få opprettet leirer i Albania, Makedonia
og i fremtiden, Kosovo. Spredning av flyktningene er, selv om den
skjer i solidaritetens navn, en dårlig løsning."
Presidenten i Vestunionens parlamentariske forsamling
fortsetter: "De (albanerne) oppfordrer det internasjonale samfunn
til å yte økonomisk bistand til albanske familier
som tar seg av flyktninger." Hva er regjeringens kommentar til disse
synspunktene til presidenten i Vestunionens parlamentariske forsamling,
Lluis Maria de Puig, og har Regjeringen vurdert å yte økonomisk
bistand til de albanske familier som tar seg av flyktninger i tillegg
til økonomisk bistand til albanske myndigheter?
Jeg viser til svaret på forrige spørsmål.
Det er ulike holdninger i nærområdet. Evakueringen
fra Makedonia har vært og er fortsatt helt nødvendig
for å sikre at flyktninger slipper inn og blir tatt imot
der. UNHCR har de siste par ukene kommet med flere appeller om å øke
takten i evakueringen fra Makedonia, og ser dette som en helt nødvendig
del av innsatsen for flyktningene fra Kosovo.
Når det gjelder andre del av spørsmålet,
er svaret at Norge i lengre tid har gitt støtte til flyktninger
som bor privat, og til deres vertsfamilier via frivillige organisasjoner.
Regjeringen legger til grunn at kommuner som bosetter
flyktninger som følge av krisen i Kosovo og Kosovos nærområder,
vil få utbetalt integreringstilskudd på samme
måte som for flyktninger fra andre land.
Integreringstilskuddet på totalt 290
000 kr er forutsatt å skulle dekke kommunenes gjennomsnittlige utgifter
i bosettingsåret og de fire påfølgende år
til bl a sosialhjelp, sosialkontortjenester, barneverntjenester, innvandrer-
og flyktningkontortjenester, tolketjenester, bolig- og boligadministrasjonstjenester,
sysselsettingstiltak, yrkeskvalifisering, arbeidstrening, barnehagetjenester,
helsetjenester og kultur- og ungdomstiltak.
Flyktninger som er fylt 60 år ved bosetting
utløser i tillegg et ekstra engangstilskudd på 100
000 kr. Ved bosetting av flyktninger med kjente funksjonshemninger
kan det også tilstås et engangstilskudd på 100
000 kr, og ved bosetting av personer med særlige alvorlige funksjonshemninger
er det etablert et ekstra tilskudd på inntil 500 000 kr
per år i inntil fem år.
Tilskuddets satser og samlede nivå vurderes
jevnlig, bl a på grunnlag av Beregningsutvalgets årlige
kartlegging av kommunenes gjennomsnittsutgifter til bosetting og
integrering av flyktninger. Dette utvalget har representanter fra
både staten og kommunesektoren.
Ett av integreringstilskuddets formål
er å bidra til at flyktningene raskest mulig kommer over
i en situasjon der de er selvberget. Økt innsats på områdene kvalifisering,
norskopplæring og somatiske- og psyko-sosiale helsetiltak
må sees i denne sammenheng.
Integreringstilskuddets intensjoner og prinsipper fikk
bred tilslutning i Stortinget, jf. St. meld. nr. 61 (1989-90) og
Innst. S. nr. 49 (1990-91). Stortinget har i forbindelse med den årlige
behandlingen av St. prp. nr. 1 videreført ordningen. Ordningen
ble også vurdert i St. meld. nr. 17 (1996-97) Om innvandring
og det flerkulturelle Norge. Stortinget ga her sin tilslutning til at
det er ønskelig å videreføre tilskuddsordningen,
jf. Innst. S. nr. 225 (1996-97).
Regjeringen ser foreløpig ingen grunn
til å innføre nye tilskuddsordninger som kun skal
gjelde for spesielle grupper flyktninger.