Rehabilitering blir i meldinga forstått
som tidsavgrensa, planlagde prosessar med klare mål og
verkemiddel, der fleire aktørar samarbeider om å gi
nødvendig assistanse til brukaren sin eigen innsats for å oppnå best
mogeleg funksjons- og meistringsevne, sjølvstende og deltaking
sosialt og i samfunnet.
Målgruppene for rehabilitering er alle
med funksjonsproblem som har behov for assistanse til å nå eller halde
ved like sitt optimale fysiske, sansemessige, intellektuelle, psykiske
og sosiale funksjonsnivå. Rehabilitering handlar både
om å endre individet sine føresetnader for å fungere,
og å kompensere for funksjonstap ved tilrettelegging og
tekniske tiltak.
Det blir i meldinga gitt eit kort oversyn over
rehabiliteringstilbodet i dag og over dei ulike aktørane
i rehabiliteringsprosessen. Det blir understreka at den viktigaste
aktøren er brukaren sjølv, og at i mange tilfelle spelar
også dei pårørande ei svært
viktig rolle. Samstundes inneber rehabilitering eit samspel mellom
ei rekkje offentlege instansar der eit stort tal yrkesgrupper er
involverte.
Ved sidan av kommunane som har rehabilitering
som ei lovfesta oppgåve i medhald av kommunehelsetenestelova,
er trygdekontora og arbeidskontora viktige statlege aktørar
på lokalt nivå. I fylkeskommunane har spesialisthelsetenesta
ved sjukehusa eit ansvar for rehabilitering, og her vil ofte premissane
for rehabiliteringsprosessen bli lagt. I fleire fylkeskommunar er
det spesialsjukeheimar for pleie og omsorg for brukarar med større
behov. I tillegg finst det eit stort tal opptreningsinstitusjonar,
spesielle helseinstitusjonar og kompetansemiljø/-einingar
som dels tilbyr kortvarige opphald som kan inngå i ein
rehabiliteringsprosess, og/eller har som mål å tilføre
både brukarane og det lokale tenesteapparatet større
kompetanse.
Det blir gitt eit oversyn over korleis rehabiliteringsverksemda
er finansiert. Dei ordinære finansieringsordningane for
kommunale tilbod og for fylkeshelsetenesta finansierer ein stor
del av rehabiliterings-verksemda. I tillegg er følgjande
ordningar særleg relevante for rehabiliteringsverksemda:
– Folketrygda
dekkjer alle utgifter til tekniske hjelpemiddel.
– Eit eige øyremerkt
stimuleringstilskot er innført for utvikling og drift av
rehabiliteringsverksemda i fylkeshelsetenesta og til utskriving
av unge fysisk funksjonshemma frå sjukeheimar og aldersinstitusjonar
i kommunane.
– Ei eiga støtteordning
i folketrygda refunderer godkjente driftsutgifter pr. kurdøgn
ved opptreningsinstitusjonane, og gir refusjon av eigenandelar til utvalde
pasientgrupper.
– Spesielle helseinstitusjonar,
medrekna helsesportsentra, blir finansierte 90 prosent eller fullt
ut over folketrygda.
– Behandlingsreiser i utlandet
for bestemte diagnosegrupper.
Som hovudutfordringar på rehabiliteringsfeltet
blir nemnd:
– For liten
grad av brukarmedverknad
– Mangel på systematikk
og heilskapstenking
– Låg status, ulike tilnærmingar
og mangelfull kompetanse
– Habiliteringsarbeidet kan betrast
– Store kommunale skilnader
– Mangel på samanhengande
tiltakskjeder og -nettverk
– Institusjonar som ikkje er samordna
med det kommunale og fylkeskommunale tilbodet
Komiteen slutter seg til prinsippet
om at brukeren selv er den viktigste aktøren i en rehabiliteringsprosess,
og at de pårørende også spiller en viktig
rolle i denne forbindelse. Komiteen vil bemerke at
dersom dette skal fungere godt i praksis så må brukermedvirkningen
legges opp slik at brukerne får størst mulig grad av
innflytelse og kontroll over rehabiliteringsprosessen.
Komiteen ser det som meget viktig
at faggruppene og brukergruppene har en felles begrepsoppfatning
når det gjelder rehabilitering og habilitering, og komiteen mener
at dette også er viktig sett i forhold til ansvarsfordelingen
mellom forvaltningsnivåene i samfunnet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
synes ikke at meldinga makter å gi en definisjon av disse
begrepene som sikrer en felles forståelse, og flertallet ser
det som nødvendig at det blir arbeidet videre med en bedre
klargjøring av disse begrepene.
Komiteen er enig i
at rehabilitering både handler om å endre individets
forutsetninger for å fungere, og å kompensere
for funksjonstap ved tilrettelegging og tekniske tiltak. Komiteen er
også enig i at rehabilitering må sees på som
tidsavgrensede prosesser, selv om rehabiliteringsprosessen kan ta
lang tid.
Komiteen vil også bemerke
at mange mennesker er avhengig av gjentatt rehabilitering for å kunne
vedlikeholde sin funksjonsevne. Komiteen ser det
som viktig at det i slike tilfeller sikres et opplegg hvor brukeren
ikke faller ut av de offentlige tilbudene, men får en oppfølging
som vedlikeholder et best mulig funksjonsnivå og dermed
mulighet til deltakelse i samfunnet.
Komiteen er av den oppfatning
at for personer med medfødte eller tidlig ervervede funksjonshemninger
er det ikke logisk at en rehabiliteringsprosess skal lede tilbake
til en tidligere mestringsevne. Komiteen ser det
derfor som mest naturlig at begrepet habilitering blir brukt når
det dreier seg om mennesker med tidlig ervervet eller medfødt
utviklingshemming, og at dette også gjelder for voksne. Komiteen mener
at habilitering ikke bare må knyttes til medisinsk habilitering,
men at helheten i brukerens situasjon må trekkes inn i
prosessen, slik også meldinga påpeker.
Komiteen er enig i at rehabilitering
og habilitering er felt som lider av mangel på status og
prestisje, og komiteen ser dette som en viktig årsak
til at det bl.a. er store problemer med å rekruttere fagpersonell.