Olje- og energidepartementet foreslår
i proposisjonen at Elkem ASA gis et unntak fra reglene for behovsvilkåret
i avtalen om foregrepet hjemfall, slik at Saudefaldene kan selge
883 GWh/år til det franske selskapet Eramet S.A.
Avtalen om foregrepet hjemfall er underlagt
det såkalte behovsvilkåret i St.prp. nr. 104 (1990-91),
jf. Innst. S. nr. 30 (1991-92), som bl.a. innebærer at Elkem
må bruke sin samlede krafttilgang til industrivirksomhet
i konsernet, og at Elkem normalt ikke kan selge kraft ut av sitt
system. Det er forutsatt at kraftsalg utover fem år skal
forelegges Stortinget.
Det vises i proposisjonen til at Elkem ASA og
Eramet S.A. i januar 1999 inngikk avtale om salg av Elkems manganvirksomhet,
herunder smelteverkene i Sauda og Porsgrunn (PEA). Overdragelsen
av manganvirksomheten behandles av Nærings- og handelsdepartementet
etter reglene i ervervsloven. Elkem har i brev 4. februar 1999 til
Olje- og energidepartementet søkt om samtykke til avtalen
om salg av kraft til det franske selskapet Eramet S.A.
Departementet viser til at Elkem Sauda i dag
forsynes med kraft fra AS Saudefaldene, som eies av Elkem. Elkem
PEA har en langsiktig kontrakt med Skiensfjordens Kommunale Kraftselskap
A/S og dekkes ellers opp med kraft fra Elkem-konsernet.
Eramet trer inn i kontrakten med Skiensfjordens Kommunale Kraftselskap.
AS Saudefaldene disponerer alle kraftverkene
i Saudavassdraget, gjennom avtale om foregrepet hjemfall med Statkraft
SF. Det er i avtalen forutsatt at kraften fortrinnsvis skal nyttes
i industrivirksomhet i Sauda. Den del av kraftproduksjonen som ikke
nyttes i smelteverket i Sauda, blir i dag nyttet i øvrige
deler av Elkems kraftintensive industrivirksomhet.
Elkem og Eramet har inngått en avtale
om at Saudefaldene skal levere 883 GWh/år til
Eramet til 31. desember 2010, med forutsetning om at Eramet skal bruke
hele kraftvolumet i sin kraftintensive industrivirksomhet i Norge.
Kraften vil ifølge Elkem dekke kraftbehovet ved smelteverket
i Sauda, og overskytende vil bli brukt ved PEA. Kraftavtalen mellom Elkem
og Eramet innebærer ifølge Elkem at krafttilgangen
til de to manganverkene videreføres, slik at volum og kraftkostnader
forblir uendret.
Regjeringen foreslår i St.prp. nr.
51 (1998-99) at det stilles vilkår om at kraftleveransene
på 883 GWh/år fra Saudefaldene til Eramet
fortrinnsvis skal brukes ved smelteverket i Sauda og at overskytende
skal brukes ved smelteverket i Porsgrunn. Saudefaldene er ansvarlig
for at vilkåret overholdes.
Dersom Eramets forbruk ikke tilfredsstiller
dette vilkåret, foreslår Regjeringen at Saudefaldene
må selge kraft tilbake til Statkraft til samme pris som
i den til enhver tid gjeldende leieavtale. Det forutsettes at oppfølgingen
av dette kravet, som er knyttet til Eramets anvendelse av kraften,
følger reglene om behovsvilkåret i St.prp. nr.
104 (1990-91) med senere eventuelle endringer. Departementet viser
til at dette sikrer myndighetene kontroll med at kraften som selges
fra Saudefaldene til Eramet nyttes som forutsatt.
Regjeringen foreslår i St.prp. nr.
52 (1998-99) om Statkrafts industrikontrakter og leieavtaler, blant
annet at Saudafaldene tilbys å inngå leieavtale
for de hjemfalte vannfallrettighetene med tilhørende anlegg
i Saudavassdraget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gard Folkvord, Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Torny Pedersen
og lederen Jens Stoltenberg, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Kristelig Folkeparti, Bror
Yngve Rahm og Lars Rise, fra Høyre, Jan Johnsen og Jan
Tore Sanner, fra Senterpartiet, John Dale, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim, viser
til avtalen mellom Elkem ASA og det franske selskapet Eramet S.A
om salg av Elkems manganvirksomhet, smelteverkene i Sauda og Porsgrunn.
Avtalen innebærer at Saudefaldene skal levere 883GWh/år
til Eramet fram til 31. desember 2010.
Komiteen forutsetter at hele
kraftvolumet på 883 GWh/år fra Saudefaldene
til Eramet fortrinnsvis skal brukes ved smelteverket i Sauda og
at overskytende skal brukes ved smelteverket i Porsgrunn.
Komiteen er enig med departementet
i at det gis tillatelse til dette på tross av at avtalen
om foregrepet hjemfall etter St.prp. nr. 104 (1990-91) er underlagt
det såkalte behovsvilkåret.
Komiteen skal senere behandle
St.prp. nr. 52 (1998-99) hvor disse forholdene også blir
omtalt. Komiteen vil understreke at spørsmålet
om eventuell forlenget leieavtale for Saudefaldene skal behandles i
den forbindelse, og komiteen står fritt til å komme med
andre konklusjoner enn det Regjeringen foreslår.
Komiteen er også av
den oppfatning at disse to saker kan behandles adskilt og viser
til svar på spørsmål om dette fra statsråden
datert 5. mai 1999 som er vedlagt, hvor det står:
«Departementet kan ikke se at et Stortingsvedtak
iht. St prp nr. 51 (P1998-99) vil vanskeliggjøre et alternativ med
kraftkontrakter i stedet for nye leieavtaler ved behandlingen av
St prp 52 (1998-99).»
Komiteen forutsetter at Saudefaldene
er ansvarlig for at anvendelsesbegrensningene knyttet til smelteverket
i Sauda og PEA i Porsgrunn overholdes. Det vises til at Saudefaldene
disponerer over kraftanleggene til 2010. Dersom komiteens behandling
av St.prp. nr. 52 (1998-99) medfører endringer i dette,
må sanksjonsvilkåret vurderes på nytt. Komiteen viser
til brevet fra statsråden som er vedlagt.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Elkem de siste årene gjentatte ganger har stilt
krav til det politiske miljø om forutsigbarhet og sikkerhet
i bl.a. kraftleveransene, og bedriftens løfter om å satse
på Saudasamfunnet bl.a. gjennom bygging av en eddikksyrefabrikk. Dette medlem tar
til etterretning at Elkem gjennom sitt salg til Eramet ikke akkurat
kan tilskrives den forutsigbarhet som de selv forventer av det politiske
miljø. Likevel aksepteres framskyndet behandling av denne saken,
men dette medlem mener Elkem er avskrevet som interessepart
i en eventuell ny kraftutbygging i dette området, og i
et eventuelt ønske om forlengelse av leieavtaler etter
2010.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at Saudefaldene selger
kraft til Eramet på fastsatte vilkår i St.prp.
nr. 51 (1998-99) og i samsvar med merknadene i denne innstilling.
Vi viser til brev fra Energi- og miljøkomiteen
av 5.5.99 om ovennevnte.
I St prp nr. 51 (1998-99) foreslås
det blant annet at Elkem gis unntak fra reglene for behovsvilkåret
med senere endringer, slik at Saudefaldene kan selge 883 GWh/år
til Eramet. I St prp nr. 52 (1998-99) foreslås det blant
annet at Saudefaldene tilbys å inngå leieavtale for
de hjemfalte vannfallrettighetene med tilhørende anlegg
i Saudavassdraget.
Regjeringen har valgt å fremme spørsmålet
om salg av 883 GWh/år fra Saudefaldene til Eramet
i egen proposisjon, fordi det skulle være mulig for Stortinget å behandle
denne saken adskilt fra St prp nr. 52 (1998-99). St prp nr. 51 (1998-99)
er knyttet til kraftsalgsavtalen på 883 GWh/år
som Elkem og Eramet har inngått. Denne avtalen gjelder
til 31.12.2010. Forslaget om å gi Elkem unntak fra behovsvilkårsreglene
for denne kraftsalgsavtalen kan etter departementets vurdering behandles
før det er tatt stilling til Elkems kraftoppdekning, herunder
forslaget om leieavtale for Saudavassdraget til 31.12.2030. Departementet
kan ikke se at et Stortingsvedtak iht. St prp nr. 51 (1998-99) vil
vanskeliggjøre et alternativ med kraftkontrakter i stedet
for nye leieavtaler ved behandlingen av St prp nr. 52 (1998-99).
I St prp nr. 51 (1998-99) er det tatt inn forslag
til sanksjonsvilkår i tilfelle brudd på anvendelsesbegrensningene
knyttet til smelteverket i Sauda og PEA i Porsgrunn. På side
2 heter det: «Dersom Eramets forbruk ikke tilfredsstiller
dette vilkåret, foreslår Regjeringen at Saudefaldene
må selge kraft tilbake til Statkraft til samme pris som
i den til enhver gjeldende leieavtale. Det forutsettes at oppfølgingen
av dette kravet, som er knyttet til Eramets anvendelse av kraften,
følger reglene om behovsvilkåret i St.prp. nr.
104 (1990-91) med senere eventuelle endringer». Sanksjonsvilkåret
er knyttet til at Saudefaldene disponerer over kraftanleggene i
Saudavassdraget i den perioden kraftsalgsavtalen varer, det vil
si 31.12.2010. Dersom Stortinget, ved behandlingen av St prp nr.
52 (1998-99), skulle komme fram til ordninger som forutsetter at
for eksempel Statkraft overtar disposisjonsretten til kraftanleggene
før denne dato, er nevnte sanksjonsvilkår ikke
lenger like presist. Dersom en løsning for eksempel skulle
bli at Statkraft overtar disposisjonsretten over anleggene og Elkem
får kraftkontrakter, kan en tolke St prp nr. 51 og 52 (1998-99)
som at sanksjonsvilkåret i forbindelse med salg av kraft
fra Elkem til Eramet knyttes til avkorting eller oppsigelse av kraftkontrakter
fra Statkraft til Elkem. Energi- og miljøkomiteen bør
imidlertid vurdere om dette trenger ytterligere presiseringer i forhold
til proposisjonsteksten dersom St prp nr. 51 (1998-99) behandles
før St prp nr. 52 (1998-99).
I brevet stilles det spørsmål
om alternativer til å tilby Saudefaldene leieavtale, og
konsekvensene av dette. Ett alternativ kan være å gi
tilbud til de aktuelle bedriftene om å inngå kraftkontrakter
tilsvarende det Regjeringen har foreslått for flere andre
bedrifter i St prp nr. 52 (1998-99). På grunn av den meget
korte tidsfristen kan departementet ikke redegjøre for
hvilke konsekvenser dette kan ha for kraftleveranser og videre kraftutbygging
i området.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 20. mai 1999.
Jens Stoltenberg, |
Bent Hegna, |
Aud Blattmann, |
leder. |
ordfører. |
sekretær. |