Departementet ber i proposisjonen om Stortingets godkjenning
av avtale mellom Sosial- og helsedepartementet og den hollandske
legemiddelgrossisten Apothekers Cooperatie OPG U.A. om kjøp
av aksjer i Norsk Medisinaldepot AS (avtalen er vedlagt).
Det redegjøres for Stortingets tidligere
behandling og vises bl.a. til at Stortinget i forbindelse med behandlingen
av St.prp. nr. 63 (1996-97) (jf. Innst. S. nr. 295 (1996-97)), fattet
følgende vedtak (XII):
«Sosial- og helsedepartementet har fullmakt til å gjennomføre
forhandlinger om sal (heilt eller delvis) av statens eigarinteresser
i Norsk Medisinaldepot. Avtala må leggjast fram for Stortinget
til endeleg godkjenning.»
Departementet la i St.prp. nr. 65 (1997-98)
saken på nytt fram for Stortinget. Ved behandlingen av
Innst. S. nr. 252 (1997-98) fattet Stortinget bl.a. følgende
vedtak (VII):
«Stortinget samtykker i at Sosial- og helsedepartementet
gis fullmakt til å foreta salg av inntil 66 pst. av statens
andeler i Norsk Medisinaldepot AS.»
Det redegjøres for de forutsetninger
som et flertall i finanskomiteen la til grunn for fullmakten til
Sosial- og helsedepartementet, bl.a. at det skulle være
"bredest mulig spredning av eierskapet på norske hender".
Det framholdes at de fleste industrielle investorene ønsket
en eierandel på minimum 51 prosent, og at dette var i strid
med nevnte forutsetning. I forhandlingene med den hollandske legemiddelgrossisten
OPG, kom man imidlertid fram til en avtale som lå innenfor
Stortingets forutsetninger på dette punktet.
Sosial- og helsedepartementet og OPG inngikk avtale
15. mars 1999 med forbehold om Stortingets godkjenning der noen
av hovedpunktene er:
– OPG kjøper
17 prosent av aksjene basert på en gjeldfri verdi av selskapet
på NOK 1,2 mrd. for 100 prosent.
– Det forutsettes at staten innen
2003 selger seg ned med ytterligere 49 prosent til 34 prosent gjennom et
spredningssalg på Oslo Børs.
– Partene skal samarbeide med
hensyn til deltagelse fra apotekerne på eiersiden, samt
med hensyn til børsnotering.
– Dersom staten beslutter å avhende
sine gjenværende 34 prosent av aksjene, har OPG forkjøpsrett til
50 prosent av disse på visse vilkår.
– Staten og OPG skal i en slik
situasjon prøve å finne en strategisk investor
for den siste halvpart av de gjenværende aksjene; her skal
ikke OPG ekskluderes.
– OPG forutsetter å få 2
av de i alt 10 styreplassene og 3 plasser hvis OPGs aksjeandel øker
substansielt.
– Når det gjelder strategi
og forretningsutvikling, forutsettes at dette skal utvikles på en
strengt forretningsmessig basis.
Den foreliggende avtalen med OPG ligger etter departementets
vurdering i all hovedsak godt innenfor Stortingets opptrukne forutsetninger.
Det uttales at den prisen staten får for 17 prosent av
aksjene, synes meget god og at OPG har presentert en forretningsstrategi
for NMD som sammenfaller med Stortingets forutsetninger og bygger
på de prinsipper for effektivisering og deregulering av
legemiddelmarkedet som ble presentert i St.prp. nr. 63 (1996-97)
og i forslaget til ny apoteklov (jf. Ot.prp. nr. 29 (1998-99)).
NMDs styre, ledelse og ansatte stiller seg positive til denne løsningen.
Departementet legger avtalen fram for Stortinget
for endelig godkjenning pga. forkjøpsrettsklausulen i avtalen
som vil legge visse føringer på Stortingets framtidige
handlefrihet ved en eventuell senere beslutning om statlig nedsalg
under 34 prosent
Departementet anbefaler den framforhandlede
avtalen. Den er etter departementets oppfatning det beste man samlet
sett kan oppnå på nåværende
tidspunkt og innenfor de rammer som Stortinget har trukket opp for salgsarbeidet.
Fra det tidspunkt avtalen gjennomføres, vil Nærings-
og handelsdepartementet overta forvaltningen av statens eierinteresser
i NMD.
Det framholdes at NMD i dag har en beredskapsfunksjon
på legemiddelfeltet, bl.a. i form av et beredskapslager.
NMD utfører denne oppgaven ved å holde et større
legemiddellager enn det som er nødvendig ut fra bedriftsøkonomiske
og logistikkmessige hensyn. Selskapet mottar tilskudd fra SHD for å utføre
disse oppgavene. Ved at staten i dag fortsatt er eneste eier av NMD,
er staten også eier av dette lageret.
Sosial- og helsedepartementet tar sikte på å legge ansvaret
for etablering og drift av et eget beredskapslager ut på anbud
blant grossistene, der NMD vil stille på lik linje med
de øvrige. Den som får kontrakten, må forplikte
seg til å holde et fysisk lager av nødvendige legemidler
etter nærmere krav spesifisert av Statens helsetilsyn.
Avtalen vil kreve årlige bevilgninger over statsbudsjettet
og departementet vil komme nærmere tilbake til dette når
en slik avtale er inngått.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og Øyangen, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, lederen og Nesvik, medlemmene fra Kristelig
Folkeparti, Næss og Woie Duesund, medlemmene fra Høyre,
Høegh og Sjøli, medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold,
og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, viser
til at denne proposisjonen er en oppfølging av Stortingets
tidligere vedtak om salg av inntil 66 prosent av aksjene i Norsk
Medisinaldepot AS, som ble vedtatt ved behandlingen av Innst. S.
nr. 252 (1997-98).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre
og Senterpartiet, viser til at det fra flertallets side
ved behandlingen av denne innstillingen ble lagt inn følgende føringer:
– Staten
beholder en eierandel på minimum 34 prosent.
– Bredest mulig spredning av eierskapet
på norske hender.
– Oppnå best mulig pris.
– Sikre kjøpere/alliansepartnere
som bidrar til økt konkurranse og effektiv ressursbruk
i legemiddelmarkedet.
– Styrke bedriftens markedsposisjon
og trygge arbeidsplassene.
– Sikre forsvarlig beredskap av
legemidler.
Flertallet viser til
at ut fra departementets vurdering av utkast til avtale, skal denne
i all hovedsak ligge godt innenfor Stortingets opptrukne forutsetninger.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at staten i henhold til avtalen med OPG skal selge seg
ned med ytterligere 49 prosent til 34 prosent gjennom et spredningssalg
på Oslo Børs innen 2003, og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er av den oppfatning at den tidsfristen
det legges opp til når det gjelder salg av de resterende
49 prosent av aksjene, er for lang. Disse medlemmer viser
til at det fra Regjeringens side er lagt opp til at salget av denne
aksjeposten skal kunne skje innen 2003, men disse medlemmer er
av den mening at salget av denne aksjeposten bør kunne
skje innen utgangen av 2000. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen selge seg ned med ytterligere
49 prosent av aksjene til 34 prosent i Norsk Medisinaldepot AS innen
utgangen av 2000.»
Komiteen har merket
seg at det i svar fra helseministeren, på spørsmål
fra saksordfører om det har vært andre interessenter
som har meldt seg i forbindelse med salget av NMD, ble opplyst følgende:
«På ulike stadier i salgsprosessen har det
vært flere aktører enn bare OPG som har vist interesse
for kjøp av aksjeposter i selskapet. Disse har vært
vurdert av tilretteleggerne på grunnlag av de forutsetninger
for salget som var trukket opp av Stortinget. Som redegjort for
i St.prp. nr. 46 for 1998-99, viste det seg at de fleste industrielle
investorer ønsket en eierandel på minimum 51 pst.
eller mer. Dette var i strid med Stortingets uttalte forutsetning
om "bredest mulig spredning av eierskap på norske hender".»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Fremskrittspartiets og Høyres
merknad i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 252 (1997-98):
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre
viser til at Sosial- og helsedepartementet i St.prp. nr. 63 (1996-97)
tilrådde helt eller delvis salg av statens eierinteresser
i NMD. Disse medlemmer mener det derfor vil være uproblematisk å selge
100 pst. av statens eierandeler, ikke bare 66 pst. som det nå legges opp
til.»
Disse medlemmer vil
på bakgrunn av dette gi Regjeringen en fullmakt til å kunne
selge seg helt ut av Norsk Medisinaldepot A/S, og fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å foreta
salg av 100 prosent av statens andeler i Norsk Medisinaldepot A/S.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til partiets merknad i Innst. S. nr. 252 (1997-98) til salg av aksjer
i Norsk Medisinaldepot A/S, der partiet gikk mot salg av
NMD, idet NMD ivaretar en viktig statlig funksjon knyttet til den
generelle tilgangen på legemidler, og der denne funksjonen
fortsatt bør ivaretas av staten, og ikke av private aktører
i et marked. Dette medlem tar til etterretning at
et flertall i Stortinget har gått inn for et slikt salg,
og ser proposisjonens forslag til vedtak som en direkte konsekvens
av dette. Når det gjelder forslaget om å åpne
for ytterligere salg av 49 prosent av aksjene, vil dette medlem ut
fra den begrunnelsen som her er gitt, stemme mot dette. Dette
medlem vil ut fra samme begrunnelse stemme mot forslaget
om å gi Regjeringen fullmakt til å foreta salg
av 100 prosent av statens andeler i Norsk Medisinaldepot A/S.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen selge seg ned med
ytterligere 49 prosent av aksjene til 34 prosent i Norsk Medisinaldepot
AS innen utgangen av 2000.
Forslag 2
Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å foreta
salg av 100 prosent av statens andeler i Norsk Medisinaldepot A/S.
Komiteen viser til
proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i avtale av 15. mars 1999
mellom Sosial- og helsedepartementet og OPG om salg av aksjer i
Norsk Medisinaldepot AS.
Inntektene av salget føres under nytt
kap. 5332 Inntekter ved salg av aksjer i Norsk Medisinaldepot AS, post
90 Salg av aksjer.
Oslo, i sosialkomiteen, den 20. mai 1999.
John I. Alvheim,
leder. |
Harald T. Nesvik,
ordfører. |
Are Næss,
sekretær. |