Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn:
1. Alle husstander og
virksomheter over hele landet skal sikres mulighet for tilknytning
til en teleinfrastruktur med en overføringskapasitet som
er tilstrekkelig til å kunne gjøre bruk av stadig
nye muligheter til elektronisk kommunikasjon til akseptable priser.
Tilbudet utvikles i takt med behovet og utbyggingen av nettet over
hele landet.
2. For å sikre en slik tilgjengelighet
bes Regjeringen innføre former for leveringsplikt gjennom
vilkårene for konsesjon til tilbydere av offentlige telenett
som har sterk markedsstilling. Regjeringen bes vurdere den nærmere
innretning av slike former for leveringsplikt, herunder kapasitet,
utbyggingstid og dekningsgrad. Tiltak for å sikre levering
vurderes også gjennom den alminnelige telelovgivning.
3. Regjeringen forutsettes i denne forbindelse
også å legge forutsetninger som sikrer en relativt
rask utbygging av kapasiteten i samsvar med punkt 1. Oppgradering
til bredbåndskapasitet i alle deler av landet til akseptable
priser må foregå i et tempo som er slik at brukerne
i det norske markedet kan ligge i forkant av den internasjonale
utviklingen. Det må være et mål at brukerne
i det norske markedet kan ta relevante tjenester i bruk tidligere
enn brukerne i andre land. Det forutsettes en kontinuerlig oppgradering
i takt med den teknologiske utviklingen.
4. Tilbud om tilknytning til høyhastighetsnett
forutsettes gitt til priser som i størst mulig grad er
likeverdig i alle deler av landet. For å oppnå dette
innføres en maksimalprisordning for høyhastig-hetstjenester.
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Høyre,
Senterpartiet og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn:
1. Alle husstander og
virksomheter skal sikres mulighet for tilknytning til en teleinfrastruktur
med en overføringskapasitet som er tilstrekkelig til å kunne
gjøre bruk av stadig nye muligheter til elektronisk kommunikasjon
til akseptable priser. Tilbudet utvikles i takt med behovet og utbyggingen av
nettet over hele landet.
2. For å sikre husstander og virksomheter
i hele landet god tilgjengelighet til teleinfrastruktur med tilstrekkelig
overføringskapasitet til å ta i bruk stadig nye
kommunikasjonsmuligheter, bes Regjeringen vurdere former for leveringsplikt
i konsesjonsvilkårene for tilbydere av offentlig telenett
med sterk markedsstilling.
3. Oppgradering til bredbåndskapasitet
i alle deler av landet til akseptable priser må foregå i
et tempo som er slik at brukerne i det norske markedet kan ligge
i forkant av den internasjonale utviklingen. Det må være
et mål at norske brukere kan ta i bruk nye tjenester tidlig
sammenlignet med brukerne i andre land.
4. Tilbud om tilknytning til høyhastighetsnett
forutsettes gitt til priser som i størst mulig grad er
likeverdig i alle deler av landet.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen vurdere følgende
seks punkter og komme tilbake til Stortinget med egen sak med sikte
på fjerning av konkurransehemmende forhold:
1. Telenor er det eneste
selskapet med jordbundet nett som har fri framføringsrett
og har slik et viktig konkurransefortrinn i forhold til andre aktører.
2. Jordbundne nett kan benyttes av andre
teleaktører enn eierne av nettet. Det samme regime er ikke foreslått
innført innen mobiltelefoni.
3. Ved graving av grøfter rundt
om i landet er det etablert ordninger der Telenor varsles og selskapet
får mulighet til å legge sine kabler til kostnader
langt lavere enn det ville kostet hvis Telenor skulle dekke de fulle
gravekostnadene. De samme varslingsrutiner nyter ikke Telenors konkurrenter
godt av, og Telenor har slik et stort konkurransefortrinn.
4. Historiske kostnader legges til grunn
for beregning av leie av Telenors nett. Dette er et nett som i all hovedsak
er bygget ut da selskapet hadde monopol og uhindret kunne belaste
kundene med kostnadene. Dette har gitt Telenor et meget gunstig utgangspunkt
og konkurransefortrinn i forhold til sine konkurrenter. Et prisberegningsregime
basert på oppgraderingskostnader vil kunne føre
til økt konkurranse.
5. Ifølge direktiv ONP rammedirektiv
fra 1990 (387/90/EØS), endret ved direktiv
av 6. oktober 1997, skal statlig teleforvaltning og forvaltning
av statlig eierskap i teleselskaper utøves av forskjellige departement.
Samferdselsdepartementet kommer slik lett i en habilitetskonflikt
i f.eks. klagesaker.
6. EU-kommisjonen arbeider med endringer
av direktiv 90/388 mht. effektiv regulering av multimediabransjen
ved juridisk å skille mellom tilbydere av telekommunikasjonsnett
og kabel-TV-nett. Her er intensjonen at tilbydere med sterk markedsmakt
ikke skal kunne eie både telenett og kabel-TV-nett.