Departementet mener rapporten representerer
et nyttig bidrag til forbedringer av det løpende arbeidet
og den overordnede styringen av dette i ligningsforvaltningen. Når
det gjelder ressursbruken til ledelse/støtte ved
de undersøkte ligningskontorene er departementet enig
med Riksrevisjonen i at det er potensial for mer effektiv og hensiktsmessig
organisering av ligningsforvaltningen. Det vises til at Skattedirektoratet
ca. 1. april 1999 vil oversende departementet en utredning med forslag
til hensiktsmessig omorganisering av ligningsforvaltningen.
Departementet er enig i at det foreligger en
viss variasjon i tallene for ressursbruk til basis ligning. Departementet
kan imidlertid ikke ut fra undersøkelsen se at denne variasjonen
er større enn det som kan anses naturlig for kontorene
ut fra lokale forhold og prioriteringer. Når det gjelder
produksjonsnormene for basis ligningsbehandling, viser departementet
til at resultatindikatorene ikke er gitt som absolutte krav verken
for 1996 eller 1997, men et krav det tas sikte på å gjennomføre
innen utløpet av strategiperioden 1996-2000.
For ressursbruken til VO-arbeid viser Finans-
og tolldepartementet til at kravet på 15 pst. ikke var
et absolutt krav i 1997, men et krav som det tas sikte på å gjennomføre
innen utløpet av strategiperioden 1996-2000. Departementet
er enig med Riksrevisjonen i at det foreligger potensial for ytterligere
resultatforbedring ved disse kontorene.
Departementet er ikke enig med Riksrevisjonen
i at Skattedirektoratets krav om at 15 pst. av ressursene skal benyttes
til prioritert VO-arbeid, er satt for lavt. Den relativt gode måloppnåelsen
allerede i 1997 kan skyldes målrettet og godt arbeid i
ligningsforvaltningen, og ikke nødvendigvis at kravet er
satt for lavt.
Departementet mener i hovedsak at uten angivelse
av nærmere forutsetninger, for eksempel hva som er realistiske
alternativer, vil svarene fra Riksrevisjonens spørreundersøkelse
på de undersøkte ligningskontorene lett kunne
bli noe unyanserte. Departementet viser til at 95 pst. av respondentene
mener at tilgangen til nødvendige dokumenter er akseptabel,
god eller meget god, samt at ca. 91 pst. mener at forholdene er
lagt til rette i middels, stor eller meget stor grad for utførelse av
planlagt VO-arbeid.
Departementet er enig med Riksrevisjonen i at
saksbehandlingstiden for klager på ordinær ligning
og behandlingstiden for ettersyn bør søkes holdt
innenfor de servicekrav Skattedirektoratet har satt.
For ligningskontorenes rapportering av målte
VO-effekter, mener departementet i hovedsak at beløpsmessige
effekter alene ikke kan være et mål og en målestokk
for utført arbeid. Departementet er enig med Riksrevisjonen
i at det bør utvikles indikatorer som kan gjøre
det lettere å måle VO-effekter og kontrollnivå ved
det enkelte kontor.
Finans- og tolldepartementet mener at Riksrevisjonens
undersøkelse ikke ivaretar hensikten med ressursregistreringssystemet
BUREG. Hovedhensikten var ikke å synliggjøre alle
oppgaver, men å opprette kategorier som anses nødvendige
for vidererapportering og intern styring. Departementet er uenig
i Riksrevisjonens antakelse om at et høyt antall BUREG-kategorier automatisk
bidrar til en positiv innstilling til ressursregistrering. Departementet
er enig med Riksrevisjonen i at mer aggregert rapportering med færre
og like kategorier til høyere etatsnivå kan gi
bedre ressursstyring i etaten.
Departementet mener at henvisningen til og anvendelsen
av det nye økonomireglementet bør skje med større
presisjon og varsomhet.