3. Finans- og tolldepartementets kommentarer

Departementet mener rapporten representerer et nyttig bidrag til forbedringer av det løpende arbeidet og den overordnede styringen av dette i ligningsforvaltningen. Når det gjelder ressursbruken til ledelse/støtte ved de undersøkte ligningskontorene er departementet enig med Riksrevisjonen i at det er potensial for mer effektiv og hensiktsmessig organisering av ligningsforvaltningen. Det vises til at Skattedirektoratet ca. 1. april 1999 vil oversende departementet en utredning med forslag til hensiktsmessig omorganisering av ligningsforvaltningen.

Departementet er enig i at det foreligger en viss variasjon i tallene for ressursbruk til basis ligning. Departementet kan imidlertid ikke ut fra undersøkelsen se at denne variasjonen er større enn det som kan anses naturlig for kontorene ut fra lokale forhold og prioriteringer. Når det gjelder produksjonsnormene for basis ligningsbehandling, viser departementet til at resultatindikatorene ikke er gitt som absolutte krav verken for 1996 eller 1997, men et krav det tas sikte på å gjennomføre innen utløpet av strategiperioden 1996-2000.

For ressursbruken til VO-arbeid viser Finans- og tolldepartementet til at kravet på 15 pst. ikke var et absolutt krav i 1997, men et krav som det tas sikte på å gjennomføre innen utløpet av strategiperioden 1996-2000. Departementet er enig med Riksrevisjonen i at det foreligger potensial for ytterligere resultatforbedring ved disse kontorene.

Departementet er ikke enig med Riksrevisjonen i at Skattedirektoratets krav om at 15 pst. av ressursene skal benyttes til prioritert VO-arbeid, er satt for lavt. Den relativt gode måloppnåelsen allerede i 1997 kan skyldes målrettet og godt arbeid i ligningsforvaltningen, og ikke nødvendigvis at kravet er satt for lavt.

Departementet mener i hovedsak at uten angivelse av nærmere forutsetninger, for eksempel hva som er realistiske alternativer, vil svarene fra Riksrevisjonens spørreundersøkelse på de undersøkte ligningskontorene lett kunne bli noe unyanserte. Departementet viser til at 95 pst. av respondentene mener at tilgangen til nødvendige dokumenter er akseptabel, god eller meget god, samt at ca. 91 pst. mener at forholdene er lagt til rette i middels, stor eller meget stor grad for utførelse av planlagt VO-arbeid.

Departementet er enig med Riksrevisjonen i at saksbehandlingstiden for klager på ordinær ligning og behandlingstiden for ettersyn bør søkes holdt innenfor de servicekrav Skattedirektoratet har satt.

For ligningskontorenes rapportering av målte VO-effekter, mener departementet i hovedsak at beløpsmessige effekter alene ikke kan være et mål og en målestokk for utført arbeid. Departementet er enig med Riksrevisjonen i at det bør utvikles indikatorer som kan gjøre det lettere å måle VO-effekter og kontrollnivå ved det enkelte kontor.

Finans- og tolldepartementet mener at Riksrevisjonens undersøkelse ikke ivaretar hensikten med ressursregistreringssystemet BUREG. Hovedhensikten var ikke å synliggjøre alle oppgaver, men å opprette kategorier som anses nødvendige for vidererapportering og intern styring. Departementet er uenig i Riksrevisjonens antakelse om at et høyt antall BUREG-kategorier automatisk bidrar til en positiv innstilling til ressursregistrering. Departementet er enig med Riksrevisjonen i at mer aggregert rapportering med færre og like kategorier til høyere etatsnivå kan gi bedre ressursstyring i etaten.

Departementet mener at henvisningen til og anvendelsen av det nye økonomireglementet bør skje med større presisjon og varsomhet.