Riksrevisjonen er enig i at det kan foreligge
metodiske problemer ved sammenligning av data for 1996 og 1997 grunnet
nytt dataoppsett. Gjennomsnittlig andel av total ressursbruk til
ledelse/støtte for de fem kontorene vurderes imidlertid
som for høy i et normalt produksjons- og effektivitetsperspektiv
både for 1996 og 1997. Riksrevisjonen har merket seg at
departementet er enig i at det foreligger et potensial for mer effektiv
og hensiktsmessig organisering av ligningsforvaltningen. Det forutsettes
at departementet viderefører og intensiverer arbeidet med å redusere
ressursandelen til ledelse/støtte.
Riksrevisjonen er innforstått med at
lokale forhold og prioriteringer vil gi variasjoner i ressursbruk
til basis ligning. Det vurderes som positivt at Finans- og tolldepartementet
arbeider med å finne riktig nivå for produksjonsnormer
og resultatindikatorer. Samtidig vurderes det som viktig at Skattedirektoratet
tar hensyn til tilbakemeldinger fra ligningskontorene vedrørende nivået
på normene.
Riksrevisjonen fastholder at det bør
vurderes å øke ressursandelen til VO-arbeid, og
vurderer ikke kravet på 15 pst. som spesielt høyt
i forhold til Stortingets forventning om at en større andel
av etatens ressurser skal anvendes til verdiorientert arbeid overfor
næringslivet. Blant annet innføringen av forhåndsutfylt
selvangivelse (PSA) for inntektsåret 1998 bør
kunne frigjøre ytterligere ressurser i ligningsforvaltningen
som kunne benyttes til blant annet økt andel prioritert
VO-arbeid.
Generelt viser undersøkelsen store
forskjeller mellom ligningskontorene for alle vesentlige produksjonsoppgaver.
I undersøkelsen er ikke årsakene til disse variasjonene
eller eventuelle forskjeller i kontorenes kvalitetssikring analysert.
Dette er forhold som antas å være av interesse
for departementet og Skattedirektoratet ved videre planlegging og
oppfølging.
Riksrevisjonen er innforstått med at
det er vanskelig å måle effekter av VO-arbeidet.
Det registreres at departementet er enig med Riksrevisjonen i at
det likevel bør arbeides videre med å utvikle
indikatorer som kan gi et bedre grunnlag for å måle
VO-effekter og kontrollnivå for det enkelte kontor.
Når det gjelder Riksrevisjonens spørreundersøkelse på de
fem besøkte ligningskontorene er Riksrevisjonen innforstått
med at det kan være ulike fortolkninger av funnene, men
etter Riksrevisjonens vurdering representerer imidlertid de ansattes
syn på enkelte sentrale forhold ved egen arbeidssituasjon
viktig informasjon som Skattedirektoratet og ligningsforvaltningen
bør merke seg og ta hensyn til i det videre arbeidet.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet
er enig i at behandlingstiden for klager på ordinær
ligning og behandlingstiden for ettersyn er for lang. Situasjonen
på dette området vurderes som mindre tilfredsstillende,
og det forutsettes at det settes i verk tiltak for å redusere
saksbehandlingstiden, slik at den blir i henhold til resultatkravene.
Et sentralt ressursregistreringssystem som BUREG vil
ikke kunne tjene alle ønskede formål fullt ut
og antall kategorier bør vurderes løpende av Skattedirektoratet.
Riksrevisjonen merker seg at departementet i hovedsak er enig i
at rapportering på høyere etatsnivå kan
gjøres mer aggregert med færre og like kategorier. Det
vurderes som viktig at slike forbedringer vurderes og gjennomføres.
I rapporten er det tatt utgangspunkt i Skattedirektoratets
produksjonsnormer og det rapporteringssystemet som etaten selv har
utviklet og benytter. Riksrevisjonen mener ut fra dette at undersøkelsens
revisjonskriterier er fundert på direktoratets egne fortolkninger
av kravene i økonomireglementet.