Kommunesektoren er ansvarlig for størstedelen
av de offentlige velferdstjenestene. Nesten hver fjerde arbeidstaker
er i dag sysselsatt i kommunesektoren, mens hvert femte timeverk
produseres der.
Det er foretatt ulike utredninger om effektivitet
og ressursbruk i kommunesektoren. Imidlertid er det ikke tidligere
foretatt noen systematisk gjennomgang av kvaliteten på denne
type studier. Generelt innebærer studier av effektiviseringsmuligheter
store metodeproblemer. På bakgrunn av dette har Finansdepartementet, i
samarbeid med Kommunal- og regionaldepartementet, fått
gjennomført et utredningsprosjekt der hensikten har vært å få en
oversikt over og til en viss grad kvalitetskontrollere, relevante
forsknings- og utrednings-arbeider som foreligger på feltet.
I denne gjennomgangen er også relevante
studier om konkurranseutsetting av kommunale tjenester kartlagt. Selv
om kommuner og fylkeskommuner har ansvaret for at det finnes et
tjenestetilbud på de ulike områdene, er det ikke
uten videre gitt at det er den enkelte kommune og fylkeskommune
som selv skal produsere tjenesten. Konkurranseutsetting
og eventuell privat tjenesteproduksjon kan på flere områder
være et alternativ til å utføre oppgaver
i kommunal regi. Spørsmålet om konkurranseutsetting
av kommunale tjenester er opp til den enkelte kommune og fylkeskommune å avgjøre.
Det er bare unntaksvis lovverket begrenser adgangen til konkurranseutsetting.
Grunnskolen er det viktigste eksemplet på tjenester som
ikke kan konkurranseutsettes i sin helhet.
Utredningen om effektivitet og ressursbruk omtales
i proposisjonen hvor det også redegjøres kort
for erfaringer fra kommersialisering av omsorgstjenester i Sverige
og Danmark.
Det planlegges å gjøre en
nærmere undersøkelse av effektivitetsforskjeller
knyttet til pleie- og omsorgssektoren. Aktuelle forskningsmiljøer
inviteres til å delta i prosjektet. Det tas sikte på å presentere
resultater fra prosjektet i kommuneøkonomiproposisjonen
2001.
Regjeringen vil komme tilbake med en nærmere utdyping
og drøfting av konkurranseutsetting av pleie- og omsorgstjenester
i den varslede stortingsmelding "Omsorg år 2000", som etter
planen legges fram høsten 1999.
Komiteen viser til
at kommunesektoren er ansvarlig for størstedelen av de
offentlige velferdstjenestene og sysselsetter nær hver
fjerde arbeidstaker. Tjenesteproduksjonen innenfor helse, skole,
pleie og omsorg og barnehager har samlet sett økt det siste
tiåret.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil imidlertid påpeke
at sektorer som skole, barnehage og SFO i 1998 og 1999 har blitt
rammet av en stram kommuneøkonomi. Både innenfor
barnehagesektoren og SFO blir det nå reduksjoner i tjenestetilbudet.
I tillegg er disse to sektorene blitt gjort til gjenstand for en
betydelig prisøkning etter at regjeringen Bondevik tiltrådte.
Komiteen viser til
at Regjeringen mener at dersom det legges til grunn uendret effektivitet,
vil kommunesektorens andel av sysselsettingen øke med 2
pst. fram til 2010 dersom dagens nivå på tjenestene
skal opprettholdes og de vedtatte reformer iverksettes. Dette tilsvarer
85 000 årsverk. Komiteen merker seg at dette medfører
betydelige langsiktige utfordringer når det gjelder offentlig
ressursbruk. Komiteen støtter derfor de
utredninger og forskningsprosjekter som er på gang i forhold
til effektivitet og resursbruk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil påpeke at Regjeringen i proposisjonen
viser til at det er mulighet for innsparinger i kommunesektoren.
Proposisjonen antyder også interessante erfaringer med
konkurranseutsetting fra Sverige og Danmark med hensyn til de ansattes
trivsel, kostnadsbesparelser og kvalitet. Disse medlemmer viser
forøvrig til sine generelle merknader.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstrepartivil vise til sine generelle merknader.
Dette medlem hevder at Regjeringens
opplegg til kommuneøkonomi vil øke presset på privatisering. Fortsatt
stort sprik mellom oppgaver og økonomi vil føre
til at befolkningens forventninger til kvalitet og kvantitet på kommunale
tjenester ikke blir innfridd. Folk med god økonomi vil
etterspørre og ha råd til private løsninger
og viljen til å betale for fellesskapsløsninger
for alle gjennom skatte- og avgiftssystemet vil svekkes. Dette er
et enormt marked som private bedrifter sjølsagt er interessert
i å høste gevinst i.
Dette medlem vil vise til at
de praktiske erfaringene med dette fra andre land, er svært
blandet. Det viktigste er imidlertid at offentlig sektor gjennom
bruk av konkurranseutsetting, mister styring over virksomhet de
har det fulle ansvar for. I tillegg kommer velferdstapet ved at
penger som kunne blitt brukt til bedre tjenester eller lavere egenbetaling,
vil gå til fortjeneste til de private driftsoperatørene.
Dette medlem mener det er stort
potensiale for forbedringer i offentlig sektor og at både
offentlig og privat sektor har mye å lære av hverandre.
Dette kan oppnås uten mer bruk av konkurranseutsetting
og privatisering.
Dette medlem viser til at Regjeringen
i proposisjonen avdekker at innsparing i utgifter har sin bakside i
at arbeidsforhold for de ansatte ved privat drift vil bli enda mer
preget av mer helg- og nattarbeid, færre hele stillinger
og høyt tempo. Dette er en utvikling som vil gi mer helseskader,
større utrygghet, vanskeligere å kombinere jobb
og familie. For brukerne kan det bli enda flere å forholde
seg til, flere slitne hjelpere, større utskifting og ustabilitet.
Dette er en utvikling som verken brukere, samfunn eller den enkelte
er tjent med.
Dette medlem vil vise til at
det store behovet for arbeidskraft som framlegges i proposisjonen,
krever en langt større innsats for bedre lønns-
og arbeidsforhold i offentlig sektor for å gjøre
det mulig å rekruttere og beholde tilstrekkelig med kvalifiserte
fagfolk.