9. Rapportering vedrørende kontrollordninger etter kommuneloven. Prosjekt om forventningsbrev fra fylkesmennene til kommunene

9.1 Sammendrag

I proposisjonen presenteres resultatene fra fylkesmannsembetenes rapportering for 1998 på fem områder:

  • – Behandling av kommunale budsjettvedtak, jf. kommuneloven § 45.

  • – Godkjenning av kommunale låneopptak, jf. kommuneloven § 50.

  • – Godkjenning av kommunale garantier, jf. kommuneloven § 51.

  • – Lovlighetskontroll etter kommuneloven § 59.

  • – Forvaltningsklage over enkeltvedtak truffet av kommunestyret etter forvaltningsloven § 28 annet ledd.

I denne sammenhengen presenteres også enkelte tall for tilsvarende rapportering for 1994-1997 for å illustrere utviklingen i denne perioden.

Grunnen til at departementet spesielt ber om rapportering om løsningen av disse oppgavene, er at disse utgjør basisaktiviteten i statens styring av enkeltkommuner i spørsmål vedrørende økonomi og kommunal saksbehandling. Disse opplysningene gir også indikasjoner på den økonomiske situasjonen i kommunene (dette gjelder særlig behandlingen av kommunale budsjettvedtak). Arbeidet med disse sakene er også forankringen for mye av den juridiske og økonomiske veiledningen fylkesmannen driver i forhold til kommunene.

Proposisjonen inneholder også en omtale av et prøveprosjekt om utvikling av et forventningsbrev fra fylkesmennene til kommunene, som departementet har satt i gang. Formålet med prosjektet er å utarbeide et verktøy som fylkesmennene og regional statsforvaltning kan benytte når de skal formidle styringssignaler fra staten til kommunene.

Departementet ser på prosjektet som et viktig bidrag til å utvikle metoder for å bedre samordningen av kommunerettet styring. Derfor følger departementet opp med et sentralt prosjekt der alle fylker får tilsendt en mal for hvordan et forventningsbrev kan utformes. Målet er at en slik mal skal foreligge i løpet av mai 1999. Den vil være grunnlaget for fylkesvise forventningsbrev rettet mot kommunenes plan- og budsjettarbeid for 2000.

Departementet vil understreke at forventningsbrevet er et tilbud til regional statsforvaltning, som det er opp til fylkesmannsembetene å ta i bruk i samordningsarbeidet overfor kommunene.

9.2 Komiteens merknader

Komiteen ser som positivt at departementet ønsker å videreutvikle og videreføre prosjektet med forventningsbrev som et tilbud til regional statsforvaltning for å bedre samordningsarbeidet overfor kommunene. Komiteen legger særlig vekt på at dette skal bidra til å bedre samordningen mellom det statlige og lokale forvaltningsnivået, og at det dermed kan gi effektive styringssignaler mellom disse nivåene. Det vil dermed være nyttig i den kommunale planleggingen. Forventningsbrevet vil også gi en felles ramme for dialog mellom kommunen og statsforvaltningen.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til forventningsbrevet til kommunene og til hvilke signaler som skal samordnes og formidles. Dette medlem vil peke på at fylkesplanene godkjennes ved kgl. res. og skal være et styringsdokument for satsingsområder, samordning og helhet innenfor fylket. På tross av dette, er dette viktige dokumentets plass ikke nevnt. Dette medlem mener dette er nok et eksempel på manglende oppfølging og vilje til å gi fylkeskommunen mulighet til å fungere slik det var tenkt og ber Regjeringen følge dette opp.