Som følge av endring av departementsstrukturen
har Fiskeridepartementet flyttet inn i nye lokaler i Grubbegata
1. Det ble ved flyttingen forutsatt at økte leiekostnader
for Fiskeridepartementet skulle kompenseres.
Det fremmes forslag om en tilleggsbevilgning
på kap. 1000 Fiskeridepartementet, post 01 Driftsutgifter på 3002000
kroner for å dekke økte leiekostnader i 1999.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa.
I 1998 inngikk Havforskningsinstituttet ny husleieavtale
med Statsbygg Vest. Den nye husleieavtalen medførte økte
husleiekostnader på 740000 kroner for 1999 årlig.
Det fremmes forslag om en tilleggsbevilgning
på kap. 1020 Havforskningsinstituttet, post 01 Driftsutgifter
på 740000 kroner for 1999 for å dekke økte kostnader
som følge av ny husleieavtale.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa.
Det fremmes forslag om å igangsette
forprosjektering av et nytt forskningsfartøy til erstatning
for "G.O. Sars" med sikte på byggestart i løpet
av år 2000. Kostnadsrammen for forprosjektet er anslått
til 5 mill. kroner, hvorav 3,5 mill. kroner dekkes gjennom en omdisponering
fra kap. 1021 post 01, kap. 1023 post 50, kap. 1030 post 01 og kap.
1050 post 78, jf. omtaler under egne punkt. Finansiering av de resterende
1,5 mill. kroner vil bli vurdert nærmere i samarbeid med
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Det vil bli sett på mulighetene for
et samarbeid mellom Havforskningsinstituttet og Universitetet i
Bergen om drift av forskningsfartøyet, med sikte på at
de samlede driftskostnadene for disse to institusjonene på sikt kan
reduseres.
På denne bakgrunn foreslås
det bevilget 3,5 mill. kroner for 1999 på kap. 1021 Drift
av forskningsfartøyene, post 45 (ny) Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres. Midlene dekkes delvis gjennom
en omdisponering av 0,5 mill. kroner fra kap. 1021 post 01 Driftsutgifter.
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen under
kap. 1021, post 01 redusert med 0,5 mill. kroner for 1999.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalde, sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å redusere løyvinga
under kap. 1021 post 01 med kr500000.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte viser
til merknader under kap. 1021.45, og går imot Regjeringens
foreslåtte kutt på dette kapitlet.
Komiteens medlemmer fra Høyre ber Regjeringen
om å vurdere de fiskerifaglige og kostnadsmessige konsekvensene
av å basere seg på innleie av egnede fartøy
til forskningstoktene opp mot bygging av et nytt fartøy. Disse
medlemmer ber Regjeringen legge fram en slik vurdering i
forbindelse med statsbudsjettet for 2000.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalde, sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å løyve kr3500000 under
kap. 1021 ny post 45.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti støtter forslaget
om å sette i gang forprosjektering av forskningsfartøyet
G. O. Sars. Disse medlemmer mener dette må finansieres
ved friske penger, og ikke ved omdisponering av kapitlene innen
fiskeridepartementets område. I tillegg mener disse
medlemmer at det må settes i gang bygging av nytt
fartøy nå. Disse medlemmer vil
derfor bevilge ytterligere 5 mill. kroner som startbevilgning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer
følgende forslag:
Kap. 1021 | Drift av forskningsfarøtyene (jf.
kap. 4021) | |
| 45 | (NY) Større utstyranskaffelser
og vedlikehold, | |
| | bevilges med | kr 8 500 000 |
Det foreslås å igangsette
forprosjektering av nytt forskningsfartøy til erstatning
for "G.O. Sars", jf. omtale under kap. 1021, ny post 45.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen på kap. 1023 Fiskeri- og havbruksforskning,
post 50 Tilskudd Norges forskningsråd, kan overføres,
reduseres med 1 mill. kroner for 1999.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å redusere løyvinga
under kap. 1023 post 50 med kr1000000.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til merknader under kap. 1021.45, og går imot Regjeringens
foreslåtte kutt på dette kapitlet.
Det foreslås å igangsette
forprosjektering av nytt forskningsfartøy til erstatning
for "G.O. Sars", jf. omtale under kap. 1021 ny post 45.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen på kap. 1030 Fiskeridirektoratet post
01 Driftsutgifter, reduseres med 1mill. kroner.
Tradisjonelt blir et fiskefartøy kontrollert
på havet etter at fangstoperasjonen er ferdig (Kystvakten),
eller fartøyet blir kontrollert når fangsten landes
(Ytre etat). Disse kontrollene er stikkprøvebaserte. Erfaringene
tilsier at tradisjonelle kontrolltiltak ikke alltid er tilstrekkelige.
Blant annet som følge av omstendighetene rundt fiske etter
torsk i Barentshavet finner Fiskeridepartementet det nødvendig å foreslå en
ekstraordinær inspektørordning utover dagens stikkprøvebaserte
ordning. Midlene foreslås omdisponert fra kap. 1070 Elektroniske
navigasjonshjelpemidler, post 72 Radiodekning Barentshavet, hvor
det vil bli et mindreforbruk på 1,7 mill. kroner i 1999,
jf. omtale under dette punktet.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen på kap. 1030 Fiskeridirektoratet, post
01 Driftsutgifter økes med 1,7 mill. kroner, mot tilsvarende
reduksjon på kap. 1070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler, post
72 Radiodekning Barentshavet for 1999.
Fiskeridepartementet vedtok 26.mars 1999 en
ny forskrift om fiskemel, fiskeolje m.v., og endringer i forskrift
om gebyr for kontrollverkets tjenester, med ikrafttredelse 1.april
1999. Iverksettelse av den nye forskriften vil blant annet medføre
at Fiskeridirektoratet blir kontrollorgan for forhold som den nye
forskriften omfatter. Fiskeridirektoratets nye utgifter skal dekkes
inn ved at gebyrforskriften endres slik at næringen fullfinansierer
utgiftene gjennom gebyrer. Utgiftene er anslått til 1,6
mill. kroner på årsbasis. Utgiftene for 1999 er
anslått til 1,2 mill. kroner.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen på kap. 1030 Fiskeridirektoratet, post
01 Driftsutgifter økes med 1,2 mill. kroner, mot en tilsvarende økning av
kap. 4030 Fiskeridirektoratet, post 10 Gebyr kontrollverkets tjenester
for 1999.
Stortinget vedtok 17.desember 1998 å samtykke
i godkjenning av EØS-komitebeslutning nr. 69/98
om endring av EØS-avtalens vedlegg I (veterinære
og plantesanitære forhold). Som følge av dette
er Norge fra 1.januar 1999 blant annet EUs yttergrense for veterinærkontroll.
Med unntak av landing av fersk fisk, må innførsel
av fisk og fiskevarer fra land utenfor EØS skje over grensekontrollstasjoner.
Det er under etablering 20 grensekontrollstasjoner for dette formålet. Finansiering
og drift av 10 av disse er allerede ivaretatt gjennom tidligere
bevilgninger. Etableringskostnadene og driftskostnadene for de 10
siste stasjonene er anslått til hhv. om lag 2 mill. kroner
og om lag 3 mill. kroner.
På denne bakgrunn foreslås
det en tilleggsbevilgning på 5 mill. kroner på kap.
1030 Fiskeridirektoratet, fordelt med 3 mill. kroner på post
01 Driftsutgifter, og 2 mill. kroner på post 45 Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres for 1999.
Komiteen slutter seg
til framlegget frå Regjeringa om å auke løyvinga
under kap. 1030 post 01 med netto kr4900000 og løyvinga
under kap. 1030 post 45 med kr2000000.
Kap. 4030 Fiskeridirektoratet post 01 Oppdragsinntekter
er ikke oppført med bevilgning i budsjettet for 1999. For å få posten
registrert i statsregnskapet er det nødvendig med en bevilgning
på 10000 kroner på posten. Det er heller ikke
opprettet en post for refusjoner fra andre statsinstitusjoner. Fiskeridepartementet mener
det bør etableres en egen post for refusjoner slik at skillet
mellom oppdragsinntekter og refusjoner framgår direkte
av statsregnskapet.
På denne bakgrunn foreslås
det bevilget 10000 kroner på kap. 4030 ny post 01 Oppdragsinntekter
og 10000 kroner på kap. 4030, ny post 14 Refusjoner.
Det vises også til omtale under kap.
1030 av inntektsøkning på kap. 4030 post 10 som
følge av ny forskrift om fiskemel, fiskeolje m.v. med 1,2
mill. kroner for 1999.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å løyve kr10000 både
under kap. 4030 ny post 01 og ny post 14. Komiteen sluttar
seg også til framlegget frå Regjeringa om å auke
løyvinga under kap. 4030 post 10 med kr1200000.
Det foreslås å igangsette
forprosjektering av nytt forskningsfartøy til erstatning
for "G.O. Sars", jf. omtale under kap. 1021 post 45. Arbeidet med
kontraktsinngåelse for analyser av DNA-prøver
er forsinket, og som følge av dette vil det bli et mindreforbruk på kap.
1050 post 78 i 1999.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen på kap. 1050 Diverse fiskeriformål,
post 78 DNA-register for vågehval reduseres med 1 mill.
kroner for 1999.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa.
Ved behandlingen av budsjettet for 1999 ba Stortinget
om at Regjeringen i forbindelse med revidert budsjett våren
1999 legger fram forslag om oppsplitting av kap. 1064 Havnetjenesten,
post 30 Fiskerihavneanlegg i to poster, en for investeringer og
en for drift- og vedlikehold, jf. IX i Budsjett-innst. S. nr. 13
(1998-99). I etterkant av Stortingets vedtak er NOU 1999:5 Det nye Kystverket
blitt lagt fram. I innstillingen fra utvalget foreslås
det blant annet at det bør foretas en gjennomgang av kapittel-
og poststrukturen i Kystverket med sikte på å redusere
antallet kapitler og poster.
På denne bakgrunn finner Fiskeridepartementet
det riktig å vurdere utvalgets forslag nærmere,
før det legges fram eventuelt forslag om å splitte
opp kap. 1064 post 30 i to poster.
Komiteen tek dette
til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Stortinget ved behandlingen av Budsjett-innst. S. nr.
13 (1998-99) etter forslag fra Arbeiderpartiet, Høyre og
Sosialistisk Venstreparti ba Regjeringen legge fram forslag om å dele
kapittelet i en post for investeringer og i en post for drift og
vedlikehold.
Disse medlemmer forutsetter at
Regjeringen kommer tilbake til inndelingen av kapittelet i budsjettframlegget
for 2000 slik at det skilles mellom investeringer og drift og vedlikehold.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag under kap. 1064 post 30 under avsnitt 19.1.
Ved behandlingen av budsjettet for 1999 uttalte
samferdselskomiteen at de forventet at arbeidet i Svartnes fiskerihavn
blir startet opp i 1999, jf. Budsjett-innst. S. nr. 13 (1998-99).
Det er tidligere lagt ned betydelig arbeid i
forundersøkelser, planlegging og utbygging av Svartnes
fiskerihavn. Dette arbeidet var basert på andre funksjonskrav enn
de som nå ligger til grunn, noe som medfører behov
for omfattende nye forundersøkelser og planlegging. Fiskeridepartementet
har som målsetting at havnetjenesten skal drives på en
kostnadseffektiv måte, med god styring og ressursutnyttelse.
Dette krever detaljerte forundersøkelser og planlegging.
Igangsetting av prosjekter før fullgod planlegging og forundersøkelser
er foretatt kan føre til framdriftsproblemer, forsinket
ferdigstilling og kostnadsoverskridelser.
På dette grunnlag vurderer Fiskeridepartementet
det slik at det vil være uhensiktsmessig og lite effektiv
ressursbruk å igangsette arbeidet i Svartnes fiskerihavn
i 1999. Kystverket vil gjennomføre nødvendig planarbeid
i 1999, slik at anleggsvirksomhet i Svartnes fiskerihavn kan starte
opp i år 2000.
Komiteen tek dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Høyre viser til at et flertall i samferdselskomiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, i Budsjett-innst.
S. nr. 13 (1998-99) uttalte at en forventer at resterende utbyggingsarbeid
i Svartnes havn blir startet opp i 1999.
Disse medlemmer forutsetter at
ferdigstillelsen av havna skjer så raskt som praktisk mulig,
og slik at havnesituasjonen ikke hindrer eller begrenser industriutbyggingen
i området.
Disse medlemmer vil peke på at
det er betydelige uløste oppgaver i havnesektoren. Økt
utbygging av fiskerihavner er av stor betydning både for
fiskerinæringen, næringslivet og lokalsamfunnene. Disse medlemmer viser
til at det ved behandlingen av St.meld. nr. 46 (1996-97) Om havner
og infrastruktur for sjøtransport var bred enighet om en
opptrapping av bevilgningene til utbygging av fiskerihavner.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen Bondevik ikke har lagt opp til en opptrapping av
bevilgningene til utbygging og vedlikehold av fiskerihavner og fartøyer
i det omfang havnemeldinga legger opp til.
Sikkerhetsgebyrene ved trafikksentralene skal
dekke den delen av utgiftene ved trafikksentralene som knytter seg
til selve driften av sentralene, mens utgiftene til losformidlingen
ved trafikksentralene skal dekkes over kap. 4066 Lostjenesten post
01 Losgebyr. I budsjettet for 1999 er det ved en inkurie lagt inn
en overdekning på kap. 4067 Trafikksentraler på 1,25
mill. kroner, fordelt med 675000 kroner på post 01 og 575000
kroner på post 02.
For å få samsvar mellom inntekts-
og utgiftsbevilgningen fremmes det forslag om å redusere
inntektsbevilgningen på kap. 4067 Trafikksentraler med
1,25 mill. kroner, fordelt med 675000 kroner på post 01 Sikkerhetsgebyr
Grenland og 575000 kroner på post 02 Sikkerhetsgebyr Sture
og Mongstad for 1999.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa under kap. 4067 post 01 og
02.
I budsjettet for 1999 er det bevilget 1,7 mill.
kroner på kap. 1070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler post
72 Radiodekning Barentshavet til delfinansiering av driftsutgifter
knyttet til radiodekning i Barentshavet. Tilsvarende beløp
er bevilget over Kulturdepartementets budsjett. I ettertid er det
blitt klart at det tar lengre tid å få på plass
de forberedende investeringene enn hva som lå til grunn
da midlene ble bevilget, og at oppstart av radiodekningen ikke vil
kunne skje i 1999. Det vil av den grunn bli et mindreforbruk på posten
på 1,7 mill. kroner i 1999. Disse midlene foreslås
omdisponert til inspektørordningen for fiskeflåten,
jf. omtale under kap. 1030 post 01.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen på kap. 1070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler
post 72 Radiodekning Barentshavet for 1999 reduseres med 1,7 mill.
kroner til null, mot tilsvarende økning av kap. 1030 Fiskeridirektoratet
post 01 Driftsutgifter.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å redusere løyvinga
under kap. 1070 post 72 med kr1700000.
I forbindelse med krisen i fiskeriene i Finnmark
i 1995/96 ble det i forbindelse med revidert budsjett 1996
bevilget 10 mill. kroner til et ekstraordinært investeringstilskudd
over kap. 1050 Diverse fiskeriformål post 78 Utviklingstiltak
i fiskerinæringa i Finnmark, til bygging og kjøp
av fiskefartøy i Finnmark. I forbindelse med at Fiskarbanken
ble integrert med SND ble bevilgningen på kap. 1050 post
78 flyttet over til nytt kap. 2415 SND post 71 Tilskudd til nybygging og
kjøp av brukte fiskefartøy til Finnmark.
Det ble i 1997 og 1998 gitt tilsagn om til sammen
20 mill. kroner. Ingen midler er utbetalt, men alle fartøyene
som det er gitt tilsagn er i dag under bygging og forventes levert
i løpet av 1999. Bevilgningsreglementet gir kun mulighet
til å overføre ubrukte bevilgninger til de to
følgende budsjetterminer. For å kunne dekke resterende
forpliktelser er det behov for å gjenbevilge 10 mill. kroner
på posten i 1999.
På denne bakgrunn foreslås
det å gjenbevilge 10 mill. kroner på kap. 2415
SND, ny post 71 Tilskudd til nybygging og kjøp av brukte
fiskefartøy til Finnmark, kan overføres. Det understrekes
at det ikke har funnet sted noe merforbruk i forhold til de opprinnelige bevilgningene,
men at bevilgningene i samsvar med Bevilgningsreglementet er falt
bort.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å løyve
kr10000000 under kap. 2415 ny post 71.