Statstilskuddet er et øremerket tilskudd
til krisetiltak (krisesentre, incestsentre m.v.). I samsvar med
Stortingets vedtak skal staten yte 50 pst. av budsjetterte utgifter
til driften, såfremt budsjettet til krisetiltaket er i balanse
og er godkjent av vertskommunen (den kommunen hvor krisetiltaket
ligger). Kommunen(e) eventuelt sammen med andre bidragsytere, dekker
de resterende 50 pst. Tilsvarende gjelder for etablering av nye tiltak.
Statstilskuddet utgjør halvparten av
inntektene til krisetiltakene, og størrelsen på statstilskuddet
følger således direkte av størrelsen
på tilskuddene fra kommunen(e) og andre bidragsytere (fylkeskommune,
private gaver o.l.). I dette ligger at dersom kommunalt bidrag til
driften øker, øker det statlige tilskuddet tilsvarende.
I snitt utgjør kommunalt driftstilskudd om lag 45 pst.
av det samlede budsjett for krisetiltakene, mens tilskudd fra andre
utgjør om lag 5 pst.
Størrelsen på det samlede
tilskuddet har økt de siste årene. Dette skyldes
i hovedsak at flere kommuner i dag yter tilskudd til drift av krisetiltak
enn tidligere, og fordi kommunene i snitt har økt bidragene
sine til driften. De kommunale prioriteringene kan tyde på at
krisetiltakene har fått et bedre økonomisk fundament
for driften.
Bevilgningen for 1998 ble av ovennevnte årsaker økt med
5,753 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 19 (1998-99). Denne økningen
er ikke videreført i bevilgningen for 1999. Søknader
om tilskudd viser at det i 1999 er et samlet merbehov i forhold
til vedtatt budsjett på 10,920 mill. kroner. På denne
bakgrunn gjøres det fremlegg om å øke
bevilgingen under kap. 840, post 60 med 10,920 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å auke løyvinga
under kap. 840 post 60 med kr10920000.
Foreløpige tall fra SSB viser at det
i 1998 ble etablert færre plasser enn måltallet
i budsjettet og at det i løpet av 1998 er færre
barn under tre år i barnehage enn ved utgangen av 1997.
Disse barna mottar kontantstøtte og utløser dermed
midler over kap. 844 Kontantstøtte. Kontantstøttesatsene
i 1999 er noe lavere enn satsene for driftstilskudd til barnehager.
Dermed vil økt bruk av kontantstøtte medføre
en reell innsparing på ap. 856 på om lag 56 mill.
kroner. Av disse 56 mill. kronene ønsker Regjeringen å bruke
40 mill. kroner på et engangstiltak for å styrke økonomien
i private barnehager med dokumenterte økonomiske problemer.
Foreløpige tall fra SSBs barnehagestatistikk
viser at antallet barnehager er redusert med vel 200 i løpet
av 1998. Det har vært en liten økning i antallet
offentlig eide barnehager, mens antallet privateide er redusert med
225.
Departementet har mottatt signaler fra ulikt
hold om at private barnehageeiere er i en utsatt økonomisk
situasjon. Som årsak til dette vises det til lavere etterspørsel
etter barnehageplasser etter innføringen av kontantstøtte,
liten endring i statens tilskuddssatser og økte driftsutgifter
som følge av lønnsoppgjøret i 1998. Andre
undersøkelser viser også at innføringen
av reform-97 har redusert etterspørselen etter barnehageplasser.
En undersøkelse som er foretatt av
Opinion AS på vegne av Barne- og familiedepartementet,
viser en sektor der omtrent halvparten av de barnehagene som var med
i utvalget drev med underskudd i 1998. Spørreundersøkelsen
som ble utført i begynnelsen av 1999, inkluderte 800 private
barnehager. Formålet med undersøkelsen var å kartlegge
den økonomiske situasjonen i private barnehager. Opinion
AS konkluderte med at så mange som 10 til 13 pst. av de
private barnehagene står i fare for å bli nedlagt
på lengre sikt. Dette til tross for at nesten alle disse
nedleggingstruede private barnehagene hadde gjennomført
kostnadsbesparende tiltak og hevet foreldrebetalingen.
Stortingsmeldingen som vil bli lagt fram høsten 1999
skal drøfte framtidige juridiske, økonomiske og faglige
rammevilkår for barnehagesektoren. Meldingen vil også drøfte
private barnehagers situasjon og plass i barnehagesektoren. En sentral
problemstilling vil være hvordan en kan oppmuntre kommunene
og private barnehageeiere til å få i stand et
bedre samarbeid slik at den totale barnehagesektoren fremstår
som mer samlet enn i dag. Regjeringen vil i stortingsmeldingen foreta
en vurdering av hvordan en kan sikre økonomien til private
barnehager som inngår i kommunenes totale barnehagetilbud.
Situasjonen for en del private barnehager synes å være såpass
vanskelig at Regjeringen i påvente av mer permanente løsninger ønsker å fremme
forslag om strakstiltak for å unngå ytterligere
nedleggelser. Det fremmes derfor forslag om å styrke private
barnehager i 1999.
Midlene skal primært tildeles private
barnehager som kan dokumentere at de har økonomiske problemer.
Kommunene må få seg forelagt budsjett, regnskap,
opplysninger om foreldrebetaling o.l. slik at det kan gjøres
en individuell vurdering av barnehagens behov for støtte.
Det foreslås at det settes av 37 mill.
kroner til ordningen, og at den gjennomføres som et engangstiltak
i 1999. Barne- og familiedepartementet vil fordele midlene til kommunene
og kommunene vil forvalte ordningen. Det foreslås at kommunene
tilføres 3 mill. kroner som en kompensasjon for merarbeidet
som følger av å forvalte ordningen. Totalt vil
dermed ordningen koste 40 mill. kroner over kap. 856 post 60 i 1999.
Ordningen finansieres ved innsparing på samme post.
Med bakgrunn i ovennevnte foreslår
departementet en nedjustering av anslaget for utbetaling av ordinært driftstilskudd
med 56 mill. kroner, samt innføring av særtilskudd
til private barnehager på totalt 40 mill. kroner. Samlet
reduseres posten med 16 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
9.2, kap. 856 Barnehager post 60 Driftstilskudd til barnehager
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag mill. kroner | AP | KrF, Sp,
V | FrP | H | SV | TF |
856 | 60 | | | | | | | | |
| 1 | Innsparing | - 56 | - 56 | - 56 | - 56 | - 56 | - 56 | - 56 |
| 2 | Styrking private barnehager | + 40 | 0 | + 40 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 3 | Økt
driftstilskudd | 0 | + 91 | 0 | + 100 | + 75 | + 884 | + 75 |
| Sum | | - 16 | + 35 | - 16 | + 44 | + 19 | + 884 | 19 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ser
med bekymring på den manglende satsingen på barnehager.
På grunn av Regjeringens prioriteringer i den økonomiske
politikken har barnehageutbyggingen stoppet helt opp, og målet
om at alle som ønsker det skal ha et tilbud innen 2000
kan dermed ikke nås. Disse medlemmer vil
understreke at barnehagene er det beste og tryggeste omsorgstilbudet
barn kan få når foreldrene er i arbeid. Disse medlemmer vil derfor
legge inn 5000 barnehageplasser i revidert nasjonalbudsjett for
1999, og i tillegg legge inn stimuleringstilskudd på 10000
pr. plass. Disse medlemmer ser viktigheten i at flest
mulig av innvandrerbarn i barnehagealder får muligheten
til å delta i barnehageprosjektet i Gamle Oslo. Disse
medlemmer legger derfor inn ekstra midler for å utvide
tilbudet til også å gjelde 4-åringene.
Som er oppfølging av dette prosjektet vil disse
medlemmer sette ned et forskningsprosjekt der barnehage
og skole skal se på virkningene av denne form for tilbud
til innvandrerbarn.
Disse medlemmer er klar over
den vanskelige situasjonen i de private barnehagene, men vil likevel ikke
støtte Regjeringens forslag om å kutte 56 mill. kroner
på driftstilskuddet til barnehagene for å omdisponere
til de private barnehagene. Dette løser ingen problemer. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten i at man finner permanente
løsninger for å sikre videre drift i disse barnehagene.
Samtidig er det viktig å understreke at det da vil være
naturlig å stille krav til de private barnehagene bl.a.
hva gjelder driftsform, inntak, arbeidsforhold og barn med spesielle behov
på lik linje med de offentlige barnehagene.
Disse medlemmergår imot
Regjeringens omfordeling til private barnehager med 40 mill. kroner og
kuttet på 56 mill. kroner. Disse medlemmer vil i
stedet foreslå en styrking av driftstilskuddet til barnehager
med 51 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 856 | Barnehager |
| 60 | Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, | |
| | forhøyes med | kr 35 000 000 |
| | fra kr 4 461 900 000 til kr
4 496 900 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
subsidiært slutte seg til forslaget om å øke det
statlige driftstilskuddet med 51 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
for øvrig til sine merknader og forslag under avsnitt 19.1
nedenfor, jf. kap. 856 post 64 og 71.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre sluttar seg til framlegget frå Regjeringa
om å redusere løyvinga under kap. 856 post 60
med kr16000000 og fremjar følgjande forslag:
Kap. 856 | Barnehager |
| 60 | Driftstilskudd til
barnehager, overslagsbevilgning, | |
| | nedsettes med | kr 16 000 000 |
| | fra kr 4 461 900 000 til kr
4 445 900 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Tverrpolitisk Folkevalgte har merket seg at de private
barnehagene befinner seg i en utsatt økonomisk situasjon.
Antallet private barnehager ble redusert med 225 i løpet
av 1998. En undersøkelse Opinion AS har gjort blant 800
private barnehager i begynnelsen av 1999 viser at halvparten av
disse drev med underskudd i 1998. I følge en undersøkelse
Polarfakta AS har gjort for Private Barnehagers Landsforbund har
bare 12 pst. av deres medlemsbarnehager budsjettert med overskudd
for 1999.
Stortinget har forutsatt en utgiftsdeling for
barnehagesektoren hvor staten dekker 40 pst., kommunene 30 pst.
og foreldrebetalingen 30 pst. En vesentlig årsak til de
private barnehagenes økonomiske problemer er at kommunene
ikke følger opp dette. Kommunenes tilskudd til de private
barnehagene utgjør i snitt bare i underkant av 10 pst.
Det betyr at foreldrebetalingen blir tilsvarende høyere.
Stortingets forutsetning om utgiftsdeling blir oppfylt for de kommunale
barnehagenes vedkommende.
Disse medlemmer viser til at
det i kontantstøtteavtalen mellom regjeringspartiene, Høyre
og Fremskrittspartiet ble forutsatt at Regjeringen skal komme tilbake
til Stortinget med konkrete forslag som vil gi større grad
av økonomisk likebehandling mellom kommunale og private
barnehager som inngår i kommunenes totale barnehagetilbud.
Disse medlemmer har med skuffelse
konstatert at departementets lenge varslede barnehagemelding, som
skal adressere disse spørsmålene, etter flere
utsettelser nå ikke kan ventes før høsten
1999.
Disse medlemmer viser til at
departementet som et ekstraordinært tiltak frem til Stortinget
får behandlet barnehagemeldingen foreslår å bevilge
til sammen 40 mill. kroner til en støtteordning som skal administreres
av kommunen og hvor midler "primært skal tildeles private
barnehager som kan dokumentere at de har økonomiske problemer".
Etter disse medlemmers oppfatning
svarer dette forslaget overhode ikke på de økonomiske
vanskeligheter de private barnehagene står overfor.
Disse medlemmer støtter
ikke departementets forslag om å bruke 40 mill. kroner
på en ordning som medfører mye byråkrati
for både barnehager og kommunene. For å styrke
barnehagenes økonomi foreslår disse medlemmer å øke
statstilskuddet til barnehagene med 75 mill. kroner. Dette finansieres
over samme post ved å omdisponere 40 mill. kroner fra den foreslåtte
ordningen med støtte til barnehager som kan dokumentere
at de har økonomiske problemer. I tillegg til det innsparte
beløp på 16 mill. kroner tilleggsbevilges 19 mill.
kroner.
Disse medlemmer viser til at
departementet i rundskriv om "Statstilskudd til drift av barnehager
i 1999" endret tidspunktet for beregning av hvilke barn det skal
gis høy eller lav sats for på en måte
som gjorde at barnehagene kom dårligere ut enn hva som
lå til grunn da de søkte om tilskudd for 1999
i forbindelse med årsmelding for barnehager 15. desember
i fjor.
Konsekvensen for barnehagene er at tilskuddet
for et årskull halveres i perioden august til desember
1999. Dette vil være spesielt merkbart for de private barnehagene,
som ikke uten videre kan vente å få dekket dette inn
igjen gjennom økt kommunal støtte. Foreldrebetalingen
i disse barnehagene er også allerede svært høy.
Disse medlemmer viser til at
statstilskuddet til drift av barnehager har stått stille
i flere år. Disse medlemmer foreslår
at satsene økes tilsvarende 75 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
a.
Kap. 856 | Barnehager |
| 60 | Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, | |
| | forhøyes med | kr 19 000 000 |
| | fra kr 4 461 900 000 til kr
4 480 900 000 | |
b.
"Stortinget ber Regjeringen øke
satsene for statstilskuddet til drift av barnehager tilsvarende
75mill. kroner fra 1.august 1999."
Disse medlemmer forutsetter at
departementet i barnehagemeldingen fremmer forslag som sikrer større grad
av økonomisk likebehandling mellom kommunale og private
barnehager som inngår i kommunenes totale tilbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietvil vise til kontantstøtteavtalen
hvor regjeringspartiene sammen med Fremskrittspartiet og Høyre
inngikk en avtale om at likestilling mellom private og kommunale
barnehager skulle være et høyt prioritert området.
Disse medlemmer vil også vise
til at Regjeringen ved flere anledninger forsikret at det skulle
komme tiltak rettet mot de private barnehagene i revidert, også etter
at behandlingen av barnehagemeldingen ble utsatt til høsten
1999. Med Regjeringens forslag om 37 mill. kroner "primært"
til de private barnehagene som kan dokumentere økonomiske
problemer i revidert mener disse medlemmer at Regjeringen
bekrefter at de ikke har forstått alvoret i de private
barnehagenes økonomiske situasjon. Disse medlemmer er
av det oppfatning at Regjeringen ønsker å gi "et
inntrykk" av å ville gjøre noe for de private
barnehagene, men indirekte fører en praksis som medfører
til en nedleggelse av de private barnehagene eller kommunal overtakelse. Disse
medlemmer viser her til at flere kommuner legger planer
for overtakelse av de private barnehagene ved "konkurs". At Regjeringen
i tillegg ønsker å delegere til kommunene å være
fordeler og kontrollør mener disse medlemmene er
en direkte provokasjon mot de private barnehagene.
Disse medlemmer viser til at
kommunene har hatt denne oppgaven gjennom 11 år uten å kunne
føre en rettferdig fordeling, disse medlemmer vil
her bare vise til at kommunene gir nesten alle overføringer til
sine egne, og det er jo nettopp denne forskjellsbehandlingen Stortingets
flertall vil ha bort.
Disse medlemmer vil også gjøre
oppmerksom på at Regjeringen allerede har redusert overføringene til
barnehagene med ca. 130 mill. kroner i 1999 gjennom å endre
tilskuddet til barn født i 1996.
Disse medlemmer forutsetter at
barn født i 1996 gis driftstilskudd som barn under 3 år
i hele 1999. Disse medlemmer går mot Regjeringens
forslag om å bevilge 40 mill. kroner som engangstiltak
for å styrke de private barnehagene.
Disse medlemmer mener at satsene
for driftstilskudd til barnehagene må økes med
6pst., tilsvarende ca. 100 mill. kroner og fremmer følgende
forslag:
Kap. 856 | Barnehager |
| 60 | Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, | |
| | forhøyes med | kr 44 000 000 |
| | fra kr 4 461 900 000 til kr
4 505 900 000 | |
Disse medlemmer vil
subsidiært slutte seg til forslaget fra komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til tall fra Husbanken som sier at det så langt i år
er søkt om lån til 822 nye barnehageplasser. I
1998 ble det opprettet 3200 nye plasser og i 1997 var antallet 16400
plasser. Stortinget har vedtatt at man skal ha full barnehagedekning
innen utgangen av 2000. Pr. i dag er det et udekket behov på mellom 10000
og 30000 barnehageplasser, og med det tempo Regjeringen nå holder
på barnehageutbygging og prioritering av denne, vil målet
om full barnehagedekning være umulig å oppfylle.
Dette på tross av Stortingets klare vedtak. Ut fra manglende
satsing på utbygging og tilskudd som gjør kommunene
i stand til å oppfylle Stortingets vedtak, gis ikke småbarnsforeldre
noen reell mulighet til valg av barnehage som barnepassform.
Dette medlem vil påpeke
at tilbudet om deltidsplasser i barnehager har blitt betydelig redusert
i mange kommuner i løpet av de siste årene. Mange
foreldre ønsker barnehageplass for sine barn noen timer pr.
dag, og har ikke mulighet til å velge dette hvis de ikke
er villige til å betale for full barnehagedekning.
Dette medlem mener det er viktig å gi
mulighet for mer fleksible oppholdstider i barnehager, samt større
mulighet for at foreldre kan redusere sin egen arbeidstid. Høye
oppholdsutgifter i barnehagene er med på å gjøre
dette teoretisk og ikke praktisk mulig.
Dette medlem ønsker å prioritere
midler som gir mulighet til reelle valgmuligheter for småbarnsforeldre,
og som samtidig gjør barnehagene til økonomisk tilgjengelige
valg for alle barn. Barnehagene skal kunne være tilgjengelige
for barn uten at foreldrene opplever oppholdsbetalingen i barnehagene
som en økonomisk byrde.
Dette medlem ønsker
en variert barnehagesatsing som også åpner for økt
bruk av og satsing på naturbarnehager. I tillegg er det
fremdeles viktig å integrere barn med innvandrerbakgrunn
i barnehagene. Dette medlem vil understreke betydningen
av at barn med innvandrerbakgrunn tilegner seg det norske språket
tidligst mulig. Det er viktig å videreføre gratis korttidsbarnehagetilbud
for 5-åringer i bydel6 i Oslo indre Øst. Tilbudet
kan markedsføres bedre enn det man til nå har
gjort, det viser en ny undersøkelser som er gjort blant
småbarnsfamilier med innvandrerbakgrunn i Oslo indre Øst.
Dette medlem mener det er et
helt feil signal i forhold til mål om full barnehagedekning
innen utgangen av 2000 å kutte 16mill. kroner i bevilgningen driftstilskudd
til barnehager. Det har ikke vært opprettet så få nye
barnehageplasser siden 1974 som det som er tilfelle i 1998 og til
nå i 1999. Hvis småbarnsforeldre skal ha reelle
valg i forhold til valg av barnepass, er det av stor viktighet at
opptrapping av opprettelse av nye barnehageplasser både
for aldersgruppen under 3 år og aldersgruppen 3-5 år
prioriteres og oppmuntres med statlige midler.
Disse medlemmer ser at kommunene
har problemer med å oppfylle utbyggingsmål i forhold
til full barnehagedekning innen utgangen av år 2000. For å kunne
gi småbarnsforeldre reelle valgmuligheter i forhold til
barnepass ønsker dette medlem å stimulere til økt
utbygging. Dette må gjøres for at den økte utbyggingstakten
skal oppnås, da kommuneøkonomien slik den er i
dag i mange tilfeller ikke gir rom for økt utbyggingstakt.
Kommunene må motiveres til å bidra til å skape
gode barnepassordninger som gir småbarnsforeldre valgfrihet,
og dette medlem mener barnehager er en meget god
ordning både kvalitetsmessig og pedagogisk.
Slik situasjonen er pr. i dag mangler det et
sted mellom 10000 og 30000 barnehageplasser.
Dette medlem ønsker
en økt utbygging på 10000 barnehageplasser i 1999,
og kommunene gis et ekstra tilskudd på 5000 kroner pr.
utbygde plass som står ferdig innen 10.januar år
2000.
Dette medlem vil styrke kap.
856, post 60 med 900 mill. kroner. Midlene skal gå til
10000 nye barnehageplasser inkludert stimuleringstiltak og til å redusere
foreldrebetalingen.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 856 | Barnehager |
| 60 | Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, | |
| | forhøyes med | kr 884 000 000 |
| | fra kr 4 461 900 000 til kr
6 179 900 000 | |
Den største delen av posten går
til dekning av Norges bidrag til deltakelse i EUs ungdomsprogrammer,
som følger av EØS-avtalen. Størrelsen
avhenger av Europaparlamentets budsjettvedtak.
Posten har et etterslep på 2,1 mill.
kroner, som skyldes at økte kostnader ved deltakelse i
EUs ungdomsprogrammer, ikke har blitt kompensert.
Videre har Europakommisjonen etter at budsjettet for
1999 ble lagt frem, besluttet at en andel av programbudsjettet skal
benyttes til en spesiell ordning for samarbeid med middelhavslandene.
For å kunne delta fullt ut i dette samarbeidet, forutsettes
det at EFTA/EØS-landene bidrar med nasjonale midler
til delfinansiering av prosjekter. Departementet anslår
at det er behov for om lag 1 mill. kroner i tillegg for å møte denne
forventningen.
Departementet anser det som nødvendig
med en økning av bevilgningen for at Norge skal kunne møte sine
forpliktelser i EØS- avtalen. En opprettholdelse av et
sterkt norsk engasjement i forhold til internasjonalt ungdomsarbeid
er avhengig av en styrking av posten. Departementet har ikke muligheter
for å påvirke utgiftsrammen i forbindelse med
deltakelse i EU-programmene.
Departementet gjør på bakgrunn
av dette fremlegg om å øke bevilgningen under
kap. 857 post 79 med 3mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet, sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å auke løyvinga
under kap. 857 post 79 med kr3000000.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til kap. 857 Barne- og ungdomstiltak post 79 Tilskudd til internasjonalt
ungdomsarbeid, og går inn for å øke posten
med 2,0 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 857 | Barne- og
ungdomstiltak |
| 79 | Tilskudd til internasjonalt
ungdomssamarbeid m.v., | |
| | forhøyes med | kr 5 000 000 |
| | fra kr 10 710 000 til kr
15 710 000 | |
Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader og forslag under avsnitt 19.1
nedenfor, jf. kap. 857 post 70, 71, 72, 73, 74 og 77.
Rådet for den europeiske union og Parlamentet
vedtok i desember 1998 en beslutning om et rammeprogram for forbrukerpolitikk
for 5-årsperioden 1999-2003. Slike rammeprogram er blitt
etablert på en rekke områder i EU, men dette er
det første rammeprogrammet på forbrukersektoren.
Formålet med rammeprogrammet er først og fremst å gi
en klarere hjemmel for at fellesskapet skal kunne finansiere aktiviteter
på forbrukersektoren. Den budsjettmessige rammen for programmet
er 112,5 mill. ECU, tilsvarende rundt 1 mrd. norske kroner eller
200 mill. kroner pr. år under 5-årsperioden.
Fra Regjeringens side er det et hovedpoeng at
hjemlingen av EUs forbrukerpolitiske aktiviteter i et rammeprogram
innebærer en vesentlig forbedret mulighet for norsk deltakelse
og innflytelse. Midlene under programmet skal kunne brukes til å finansiere
tiltak Kommisjonen setter i verk, til økonomisk støtte
til europeiske forbrukerorganisasjoner, og til prosjekter innenfor
programområdet som forbrukerorganisasjoner, andre uavhengige
organisasjoner og enkeltpersoner søker støtte
til. Kommisjonen skal stå for utarbeidelse av kriterier
og utvelgelse av prosjekter med bistand av en rådgivende
komité med representanter for medlemsstatene. Det er i
fortalen til beslutningen direkte presisert at programmet vil være åpent
for deltakelse fra EFTA/EØS-statene.
Deltakelse i programmet vil etter den faste
nøkkelen for EFTAs andel beløpe seg til ca.44000euro
pr. år. Den norske andelen vil, avhengig av kursen på euro, beløpe
seg til mellom 3,5 og 4 mill. kroner pr. år. Deltakelse
forutsetter at alle EFTA/EØS-landene deltar.
Programmet ble vedtatt like før årsskiftet
1998/99 og satt i verk fra 1.januar 1999. Det anses viktig å komme
med i programmet så raskt som mulig, og av stor betydning
at deltakelse kan innledes i løpet av året. Kostnaden
for deltakelse fra annet halvår 1999 anslås til
2 mill. kroner.
Departementet gjør på bakgrunn
av dette fremlegg om å øke bevilgningen under
kap. 865 post 21 med 2mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å auke løyvinga
under kap. 865 post 21 med kr2000000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
det som viktig at også Norge deltar i dette programmet,
og at deltakelse allerede blir iverksatt i 1999. Deltakelse forutsetter
at alle EFTA/EØS- landene deltar.
Disse medlemmer vil hevde at
deltakelse her vil innebære en forbedret mulighet for norsk
deltakelse i og innflytelse på EUs forbrukerpolitiske aktiviteter
og støtter derfor bevilgningen.