Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen legge
fram forslag som sikrer omsorgstrengende mennesker som flytter til
en kommune samme adgang til sykehjemsplass eller omsorgsbolig som
kommunens øvrige innbyggere."
Som bakgrunn for forslaget framholder forslagsstillerne
at norske borgere skal kunne flytte fritt hvor de vil innen landets
grenser, men at for mennesker med omsorgsbehov kan kommunegrensene
fungere som effektive sperrer mot friheten til å flytte.
Det vises til at det i det siste har vært
flere saker hvor mennesker med behov for institusjonelle tjenester
ikke har kunnet flytte til nær families bostedskommune
pga. rigide regelverk og manglende samarbeid mellom kommunene.
Forslagsstillerne viser til kommunehelsetjenesteloven § 2-1
og uttaler at det trolig ikke har vært Stortingets intensjon
at f.eks. eldre mennesker som er avhengig av institusjonelle tjenester,
skal være avskåret fra øvrige borgeres
selvfølgelige rett til flyttefrihet når de selv ønsker
det.
Det vises til at mange omsorgstrengende ikke
vil flytte før et nytt tjenestetilbud står klart
i den kommune de vil flytte til, og til at det har vist seg at regelverket blir
praktisert ulikt i slike tilfeller idet fraflyttingskommunen og
tilflyttingskommunen noen ganger er kommet til en ordning, og i
andre tilfeller ikke.
Forslagsstillerne mener det er behov for en
klargjøring av regelverket og ber Regjeringen legge fram
forslag som sikrer mennesker med omsorgsbehov en reell adgang til å flytte
til en ny kommune.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og Øyangen, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, lederen og Nesvik, medlemmene fra Kristelig
Folkeparti, Næss og Woie Duesund, medlemmene fra Høyre,
Høegh og Sjøli, medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold,
og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, viser
til at personer med omfattende pleie- og omsorgsbehov er avhengige
av at et tjenestetilbud står klart i den kommunen de ønsker å flytte
til, når de ønsker å bosette seg i en
ny kommune. For at disse personene skal ha en reell adgang til å flytte,
er det, etter komiteens mening, en forutsetning at
tilflyttingskommunen behandler søknaden om slikt tjenestebehov
og fatter vedtak om tjenester før de faktisk flytter, dersom
disse personene skal ha en reell adgang til å flytte.
Komiteen vil påpeke
at behovene for å flytte kan være flere, men oftest
er de begrunnet i å komme nærmere familie og pårørende.
Det viser seg at en del kommuner i praksis stiller krav
om at søkere med omfattende pleie- og omsorgsbehov må bo
eller oppholde seg innenfor kommunegrensen for å få behandlet
en søknad om helse- eller sosialhjelp. Etter komiteens mening
medfører dette reelt sett en begrensing i disse personenes
rett til å bosette seg hvor de vil.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil vise til at Sosial- og
helsedepartementet på denne bakgrunn har funnet det nødvendig å klargjøre
overfor kommunene gjennom rundskriv av 8. november 1999 hvilket
ansvar kommunene har for å behandle søknader og
fatte vedtak om tjenester etter sosialtjenesteloven og/eller
kommunehelsetjenesteloven før søkere med omfattende
pleie- og omsorgsbehov har flyttet til eller tatt opphold i kommunen.
Flertallet er glad for den klargjøring
og presisering som departementet her har foretatt. Flertallet er
enig i den redegjørelse departementet gjør og
viser til at rundskrivet bl.a. presiserer følgende forhold:
«Det fremgår av kommunehelsetjenesteloven § 1-1 at
kommunen skal sørge for nødvendig helsehjelp til alle
som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen. Etter lovens § 2-1
har enhver rett til nødvendig helsehjelp i den kommune
vedkommende bor eller midlertidig oppholder seg. Etter sosialtjenesteloven § 10-1
første ledd skal sosialtjenesten yte tjenester etter loven
til alle som oppholder seg i kommunen.
Lovteksten
løser ikke spørsmålet om en kommune kan
avslå en søknad om tjenester fordi søker
ikke bor/oppholder seg i kommunen på søknadstidspunktet
eller vedtakstidspunktet, når det er på det rene
at vedkommende vil fylle vilkårene på det tidspunktet
tjenestene skal ytes.
Forarbeidene til lovene drøfter
heller ikke dette spørsmålet direkte. Det er imidlertid
klart at lovgiver ikke har ønsket å begrense muligheten
til å flytte for personer med omfattende pleie- og omsorgsbehov.
I forarbeidene til sosialtjenesteloven og kommunehelsetjenesteloven
er det uttrykkelig uttalt at det ikke skal være adgang
til å henvise en søker til denne bosteds- eller
faste oppholdskommune.
Den enkeltes rett til å bosette
seg hvor han eller hun selv ønsker, er et moment som veier
tungt når kommunens ansvar skal fastsettes. For personer
som har et så omfattende pleie- og omsorgsbehov for at
de ikke kan flytte uten at det står et tjenestetilbud klart
for dem i tilflyttingskommunen, vil det innebære en begrensning
i deres rett til å bosette seg der de ønsker hvis
kommunen ikke har et ansvar for å behandle søknaden
og fatte vedtak om tjenester før de tar opphold i kommunen.
Departementet
har på dette grunnlaget kommet til at i de tilfeller hvor
muligheten til å gjennomføre flyttingen forutsetter
at tilflyttingskommunen behandler søknaden og fatter vedtak
før søkeren faktisk flytter, kan en kommune ikke
avvise eller avslå en søknad om tjenester med
den begrunnelse at vedkommende ikke bor eller oppholder seg i kommunen
på søknadstidspunktet.
Denne løsningen
gir tilflyttingskommunene tid til å planlegge tjenestene
og bidrar til at kommunen slipper å stille opp med et omfattende
tjenestetilbud på kort varsel.
Søknad
om tjenester sendes tilfyttingskommunen og behandles på ordinær
måte. Helse- og sosialtjenesten i tilflyttingskommunen
må innen de rammer regelverket setter, vurdere om søkeren
fyller vilkårene for rett til tjenester og tjenestenes
form og omfang.
De vanlige reglene om økonomisk
ansvar vil gjelde, jr. kommunehelsetjenesteloven § 5-1
og sosialtjenesteloven § 11-1 annet ledd. Etter disse reglene
skal kostnadene til tjenestene dekkes av den kommunen som har ansvaret
for å yte tjenestene.»
Flertallet mener departementet
med dette har klargjort de rettigheter omsorgstrengende personer
har til å få sikret sine omsorgsbehov ved flytting
fra en kommune til en annen. Etter flertallets mening avklarer
dette også den reelle adgangen disse personene skal ha
til å kunne flytte fra en kommune til en annen.
Komiteen vil presisere
at kommuner som har pleie- og behandlingsinstitusjoner beliggende
utenfor kommunenes egne grenser har kostnadsansvaret da dette er
knyttet til ansvaret for å yte tjenestene.
Komiteen minner om, selv om dette
burde være unødvendig, at forvaltningslovens bestemmelser
må følges uavkortet ved behandling av søknader
om tildeling av slike omsorgs- og helsetjenester.
Komiteen viser i denne sammenheng
til at fylkeslegene gjennom tilsynsarbeidet i 1998 registrerte brudd
på disse bestemmelsene i hele 75 pst. av tilfellene. Dette
er totalt uakseptabelt og går ensidig ut over tjenestesøkerne.
Komiteen viser til rundskriv
av 8. november 1999 og til forslaget i Dokument nr. 8:69 (1998-1999)
der omsorgstrengende mennesker er sikret rett til å flytte
til en annen kommune der en skal ha samme adgang til sykehjemsplass
eller omsorgsbolig som kommunens øvrige innbyggere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at forslagsstillerne i Dokument
nr. 8:69 (1998-1999) i realiteten presiserer det som burde være
en selvfølge, nemlig at også omsorgstrengende
og pleietrengende norske borgere må ha samme anledning
til å flytte fra en kommune til en annen som andre norske
borgere uten forhåndstilsagn om nødvendig helsetjenestetilbud
fra tilflytningskommunen. Disse medlemmer mener at
pleie- og omsorgstrengende som velger å flytte til ny kommune, må stille
likt med andre innbyggere i forhold til tilbud om pleie og omsorg.
Disse medlemmer viser for øvrig
til kommunehelsetjenestelovens § 2-1 hvor det fremgår
at enhver har rett til nødvendig helsehjelp i den kommunen
vedkommende bor eller midlertidig oppholder seg. Disse medlemmer viser
til at mange kommuner i dag har venteliste for innleggelse i sykehjem,
og at ventetiden for slik innleggelse kan variere fra måneder
til år.
Stortinget har nylig vedtatt en pasientrettighetslov med
et fritt sykehusvalg for norske borgere på samme behandlingsnivå,
og disse medlemmer mener derfor at også syke
og pleietrengende må ha det samme frie valg i alle landets
kommuner når det gjelder pleie og omsorg basert på faglige
kriterier.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at selv om departementet i sitt brev avklarer omsorgstrengendes
rett til å flytte på linje med enhver annen person,
så vil økonomiske uklarheter knyttet til omsorgsovertakelsen
mellom fra- og tilflyttingskommunen fortsatt kunne være
til hinder for at vedkommende vil kunne flytte. Den kommunen den
omsorgstrengende flytter til, vil med dagens ordning unngå kostnader
ved ikke å prioritere vedkommende for et omsorgstilbud
i tilflyttingskommunen, idet opprinnelig hjemkommune vil måtte
bære kostnadene til flyttingen rent faktisk finner sted.
For å unngå denne situasjonen,
bør de økonomiske kostnader for omsorgstilbudet
etter dette medlems syn bæres av den kommunen
som den omsorgstrengende angir som sin valgte hjemkommune. En person må etter dette
medlems syn kunne melde flytting til annen kommune før
flyttingen rent fysisk finner sted, når begrunnelsen for
dette er at man venter på et omsorgstilbud i denne kommunen.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen orientere
Stortinget om hvordan kommunene følger opp intensjonen
i Dokument nr. 8:69 (1998-1999) og presiseringene i Sosial- og helsedepartementets
rundskriv av 8. november 1999. Praksis må innebære
at omsorgstrengende mennesker som flytter til en kommune, sikres
samme adgang til sykehjemsplass eller omsorgsbolig som kommunens øvrige
innbyggere.»
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen orientere Stortinget
om hvordan kommunene følger opp intensjonen i Dokument
nr. 8:69 (1998-1999) og presiseringene i Sosial- og helsedepartementets
rundskriv av 8. november 1999. Praksis må innebære
at omsorgstrengende mennesker som flytter til en kommune, sikres
samme adgang til sykehjemsplass eller omsorgsbolig som kommunens øvrige
innbyggere.
Oslo, i sosialkomiteen, den 23. november 1999
John I. Alvheim |
Ola D. Gløtvold |
Are Næss |
leder |
ordfører |
sekretær |