På grunn av at nettovinsten av sal
av overskotskapasitet i Jernbaneverkets fiberkabelnett blir mindre
enn det var lagt opp til i budsjettet for 1999, blir det gjort framlegg
om å redusere inntektsoverslaget på kap. 4350
post 04 Leigeinntekter, med 48 mill. kroner.
Ved Stortinget si handsaming av St.prp. nr.
1 (1998-1999) og Budsjett-innst. S. nr. 13 (1998-1999) blei det vedteke
inntektsført 50 mill. kroner i 1999 på kap. 4350 post
04 Leigeinntekter. Nyare framlegg frå Jernbaneverket viser
at dette overslaget var for optimistisk. For 1999 er det no venta
ein nettovinst frå salet av overskots-kapasiteten i fiberkabelnettet
på berre 2 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, forutsetter
at Regjeringen kvalitetssikrer det tallmaterialet som forelegges
Stortinget.
Flertallet forutsetter at Regjeringen
så raskt som mulig informerer Stortinget når det
oppstår inntektsendringer i denne størrelsesorden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, vil vise til svar av 2. desember 1999 fra Samferdselsdepartementet
på spørsmål fra komiteen, og der det
heter:
«I St.prp. nr. 27 (1998-99) baserte Samferdselsdepartementet
sitt inntektsanslag i kap. 4350, post 04 Leieinntekter, på opplysninger
innhentet fra Jernbaneverket. I etterkant av proposisjonens behandling
i Stortinget ble det gjennom drøftinger med Jernbaneverket
klarlagt at inntektsanslaget som Samferdselsdepartementet la til
grunn, ikke var tilstrekkelig kvalitetssikret i Jernbaneverket.
Samferdselsdepartementet fikk opplyst fra Jernbaneverket at inntektsanslaget
på 50 mill. kr kunne være høyt, men at
det på grunn av stor usikkerhet i telemarkedet var vanskelig å anslå nivået
på inntektene for 1999. I det opprinnelige inntektsoverslaget
var det bl.a. inkludert inntekter fra salg av teletjenester til
NSB BA. Jernbaneverket har i ettertid forklart at disse inntektene
har motsvarende utgifter på kap. 1350, post 23 Drift og
vedlikehold, og at disse var budsjettert på inntektskapittel
4350, post 03 Arbeid for fremmede. Dette bidro til at inntektsanslaget
på post 04 for 1999 ble satt høyere enn det i
utgangspunktet var grunnlag for. Utgiften forbundet med salget av teletjenester
til NSB består bl.a. i kjøp av detaljisttjenester
fra andre teleleverandører.
På bakgrunn
av den usikkerheten som forelå valgte Samferdselsdepartementet å vente
med å fremme et nytt inntektsanslag overfor Stortinget
til dette kunne anslås på et sikrere grunnlag.
Som opplyst i St.prp. nr. 9 (1999-2000), har priskonkurransen i
telemarkedet dessuten vært hardere enn det Jernbaneverket
i utgangspunktet hadde regnet med.»
Flertallet har merket
seg den kraftige nedjusteringen av Jernbaneverkets inntekter fra
fiberkabelnettet, og er enig i at budsjettet endres i tråd
med dette.
Komiteens, medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til St.prp. nr. 27 (1998-1999)
Om endring av løyvingar m.v. for 1998 på Samferdselsdepartementets
område, hvor det om Jernbaneverkets fiberkabelnett blant
annet heter:
«På grunn av at denne saka ikkje var avklart
i samband med budsjettframlegga for 1999, er det ikkje budsjettert
med inntekter på kap. 4350, post 04 Leigeinntekter, i budsjettopplegget
for 1999. Jernbaneverket reknar med at inntekta for 1999 vil bli
om lag 50 mill. kroner.»
Disse medlemmer viser videre
til brev til komiteen fra Samferdselsdepartementet datert 2. desember 1999
hvor departementet skriver:
«Samferdselsdepartementet fikk opplyst fra Jernbaneverket
at inntektsanslaget på 50 mill. kroner kunne være
høyt, men at det på grunn av stor usikkerhet i
telemarkedet var vanskelig å anslå nivået
på inntektene for 1999.»
Disse medlemmer registrerer at
på tross av denne usikkerheten valgte regjeringspartienes
representanter i Stortinget i arbeidet med statsbudsjettet for 1999 å anbefale
og budsjettere med disse 50 mill. kroner.
Disse medlemmer viser i så måte
til Budsjett-innst. S. nr. 13 (1998-1999) hvor komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre uttalte:
«Disse medlemmer viser videre til det justerte sentrumsopplegget
for kap. 4350 post 04 Leieinntekter (jf. fiberoptikk) og forslag
om bevilgning på 50,0 mill. kroner, og til avtalen om subsidiær
støtte fra Fremskrittspartiet og Høyre.»
Disse medlemmer registrerer i
ettertid at det ikke var noe grunnlag for å budsjettere
med dette beløpet ettersom de faktiske leieinntektene nå forventes å bli
bare 2 mill. kroner.
Disse medlemmer er enig i at
budsjettet endres i tråd med dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til St.prp. nr. 1 (1999-2000)
der Regjeringen foreslår å omdanne BaneTele til aksjeselskap.
Disse medlemmer vil be om at
Regjeringen selger statens aksjer i BaneTele når omorganiseringen er
gjennomført og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen selge
aksjene i BaneTele når omorganiseringen til aksjeselskap
er gjennomført.»
Departementet gjer framlegg om å utvide
fullmaktsgrensa for å overskride løyvingane på kap.
1350 posta-ne 23 Drift og vedlikehald og 30 Investeringar i lina, mot
tilsvarande inntekter på kap. 4350 post 02 Sal av eigedomar
m.v. og post 03 Arbeid for framande, frå 6 pst. til 8 pst.
av samla løyvingar på kap. 1350 Jernbaneverket.
Forslaget har bakgrunn i at Jernbaneverket ikkje
skal tape på ordning med vidarefakturering av arbeid utført for
Telia.
Komiteen har ingen
merknader.
Det blir orientert om at NSB Gardermobanen AS legg
opp til at utbyggingsorganisasjonen i selskapet blir avvikla 31.
desember 1999, og at utbyggingssaker som ikkje er avklara innan
denne dato deretter blir ivareteke av driftsorganisasjonen i NSB
Gardermobanen AS.
Komiteen har ingen merknader.
Renteperioden for betaling av lån til
NSB BA er for tida 6 månader. Siste betaling for 1999 var
i august. Rekneskapen for 1999 viser at betaling av renter av lån til
NSB BA er om lag 13 mill. kroner høgare enn budsjettert.
Departementet gjer difor framlegg om å auke kap. 5611 post
80 Renter med 13 mill. kroner.
Komiteen har ingen
merknader.